کد خبر: ۱۵۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

مردم این روزها زیر فشار تورم روزگار سختی را سپری می کنند. از یکسو نمایندگان مجلس دایم بر حذف دلار۴۲۰۰ تومانی تاکید میکنند و اصرار دارند که با این رویکرد میخواهند دست رانت، فساد و دلالی را از اقتصاد کوتاه کنند و از طرف دیگر دولت با افتخار اعلام می کند نگران نباشید قیمت کالاها را آنچنان گران کرده ایم که مردم متوجه نشده اند! در تمام مدتی که لایحه بودجه در دست بررسی بود، نمایندگان مجلس یازدهم به اشکال مختلف به بودجه ایراد وارد کردند. مجلسی که بنا بود انقلابی باشد و در همان ماه های اول، به اقتصاد آشفته سر و سامان بدهد، حالا به نظر بیشتر تصمیم هایی که گرفته و میگیرد، بحرانی دیگر در فضای اقتصادی ایجاد میکند. بدتر اینکه سخنان نمایندگان مجلس یازدهم رنگ و بوی سیاسی و تسویه حسابهای جناحی و سیاسی دارد. هنگامی که دولت اصرار می کند بودجه باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته شود، اما مجلس اصرار دارد که باید تک نرخی شود و متاسفانه نرخی که اعلام می کنند، بسیار بالاست و بی شک تورم و گرانی را دامن می زند، همه چیز به هم میریزد. روحانی برای آنکه به نمایندگان توضیح دهد که وضعیت مملکت چگونه است، در جلسه هیات دولت اعلام می کند که نگران نباشید، ما قیمت کالاهای اساسی همچون چای، روغن برنج و ارزاق عمومی مردم را آنچنان گران کردهایم که خودشان هم نفهمیده اند و برای آنکه خیال نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم را راحت کند، اعلام می کند که فقط قیمت دارو مانده که برای آن هم برنامهای در آینده داریم. جناب آقای روحانی به نظر می آید که شما نمی دانید قاطبه مردم کشور حقوق بگیر هستند و دریافتی ثابتی در پایان ماه دارند پس گرانی را با تمام وجود حس می کنند.

نتیجه تصمیم گیری مجلس و دولت به سادگی در آمار و ارقام قابل مشاهده است. هنگامی که سن ازدواج بالا رفته و جوانان رغبتی برای تشکیل خانواده ندارند زیرا قیمتها به اندازهای بالاست که یک جوان به خود جرات تشکیل خانواده را نمی دهد، یعنی گرانی مشخص است. بهتر است سری به ثبت احوال بزنید و آمارهای طلاق را جویا شوید و با آنهایی که طلاق می گیرند، صحبت کنید تا ببینید آنها به دلیل مشکلات مالی و اینکه توان تامین هزینههای خانواده را ندارند، کارشان به اختلاف و جدایی کشیده است.

نمایندگان مجلس باید بدانند که مجلس محلی برای نظارت بر عملکرد قوه مجریه در اجرای قانون است. به جای آنکه دلار را گران کنید و به تبع آن بحران اقتصادی به وجود بیاورید که دودش به چشم مردم میرود، بهتر است آن بخش از وظیفه ذاتی مجلس که مدتهاست به فراموشی سپرده شده را احیا کنید و به نظارت بپردازید. اگر در مدیریت کشور نظارت موثروجود داشت، شاید هرگز گرانی، تورم، فساد، فقر، فحشا و... به وجود نمی آمد. پس بهتر است همه دست از بازی های سیاسی و جناحی برداریم و با کمک هم به مردم خسته از تورم کمک کنیم تا طعم رفاه را بچشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار