کد خبر: ۱۵۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛
قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در بازارهای ایالات متحده روند صعودی داشت. در حالی که در روز ابتدایی هفته بازارهای سهام روند نزولی داشت، بازار فلزات گرانبها به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری بار دیگر با افزایش تقاضا روبرو شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در حالی که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها با کاهش شدید روبرو شده بود، برخی از سرمایه‌گذاران فرصت سرمایه گذاری را مناسب دیده و این بازار با افزایش تقاضا روبرو شد. بر همین اساس طلای آتی فوریه با ۱۳.۵۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۴۸.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۶۳ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۲۰۵ دلار در هر اونس معامله شد.

در بازارهای جهانی سهام عمدتا روند ریزشی مشاهده شد. هر سه شاخص اصلی سهام ایالات متحده هم روز گذشته روند کاهشی داشت. به نظر می‌رسد اشتیاق به ریسک پذیری در میان سرمایه گذاران در روز آغازین هفته به شدت کاهش یافته است. گزارش بیکاری ایالات متحده که روز جمعه گذشته منتشر شد، همچنین پیامدهای شورش در کنگره آمریکا همراه با مساله همه گیری کرونا بر بازارهای ایالات متحده تاثیرگذار بوده است. یک تحلیل‌گر بازار در این باره عنوان کرد که در هفته جاری، روند معاملات نسبت به هفته گذشته پرفراز و نشیب‌تر خواهد بود.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا روند افزایشی داشت. در این راستا یک تحلیل‌گر بازار معتقد است: فروش دلار توصیه شده‌ترین معامله بازارهای ارز بود که تا سال ۲۰۲۱ هم ادامه یافته است. با این وجود افزایش بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده می‌تواند بر این روند تاثیرگذار باشد. با صعودی‌تر شدن منحنی بازده اوراق قرضه و پیش بینی تورم از سوی سیاست گذار، در شرایطی که بسته‌های محرک مالی باعث افزایش حجم نقدینگی شده است، باید منتظر تقویت ارزش دلار آمریکا باشیم.

بر اساس آخرین داده‌های CFTC در حال حاضر شاهد تعدیل موقعیت‌های طولانی در بازار ارزهای آتی در برابر دلار هستیم. در بازارهای روز گذشته قیمت آتی نفت خام نیمکس با اندکی کاهش به ۵۲.۲۵ دلار در هر بشکه رسید، این در حالی است که قیمت نفت خام به بالاترین سطح ده ماه گذشته خود دست یافته بود.

بازده معاملات آتی (اوراق قرضه ده ساله) خزانه داری آمریکا در حال در محدوده ۱.۱۰۳ درصدی معامله می‌شود.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در پایین‌ترین سطح پنج هفته گذشته خود قرار گرفت. روند صعودی قیمت طلا با وجود ضربه‌های نزولی شدید روز جمعه، مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را از دست داد. همچنین روز جمعه روند افزایشی قیمت پنج هفته‌ای در نمودار میله‌ای روزانه کاملا نفی شد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۹۶۲.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است.

بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۵۶ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی کمترین قیمت هفته گذشته یعنی ۱۸۲۷.۸۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۷.۱۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت نقره آتی مارس در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته خود رسید؛ بر اساس نمودارها معاملات آتی نقره هم مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت قطعی ۲۴ دلار در هر اونس عنوان شده است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵.۵۹۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم در کمترین قیمت هفته گذشته یعنی ۲۴.۵۳ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار