کد خبر: ۱۵۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم

از هنگامی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارایه شد، اصلاحات جدی بر آن مطرح شد که این اصلاحات جای نقد و بررسی دارد. دو اتفاق در کمیسیون تلفیق در حال رخ دادن است که بسیار تعجب انگیز است؛ نخست آن که تمامی نقدهایی که به دولت از سوی نمایندگان در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ میشد، خودشان با شدت و حدت بیشتری در حال انجام دادنش هستند که این اقدامات فشار بسیار زیادی را به دوش مردم اضافه میکند.

نکته بعدی اینکه امسال در کمیسیون تلفیق سفره مردم در حال کوچکتر شدن است که شاهد این ادعا حذف ارز نیمایی و دولتی و افزایش مالیاتها و عوارضهای کمرگی است که بار این فشار را مردم باید تحمل کنند.

این تصمیمات اگر به ریاست فردی گرفته می شد که سابقه قانونگذاری نداشت، جای تعجب نبود اما سوابق آقای الیاس نادران که رییس کمیسیون تلفیق بودجه است، نشان میدهد که فردی باتجربه است. بنابر این انتظار می رود آقای نادران با دقت بیشتری به این موارد اصلاحی نگاه کنند. نمی شود شعار داد اما در عمل در تلفیق بودجه کار دیگری انجام داد. بی شک بدترین اتفاقات در حال رخ دادن است و باید قبل از آنکه خدایی ناکرده دیر شود، کاری کرد.

نکته دیگر عملکرد مجلس یازدهم است به نوعی که عدهای این روزها در مجلس برخلاف قول و فعل شان با مردم عمل می کنند که این امر اصلاً خوشایند نیست. یکی از موارد این است که دولت ارز را در بودجه سال ۱۴۰۰ یازده هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد اما در کمیسیون تلفیق تصمیم بر آن شد که قیمت ارز در بودجه سال آینده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان شود. اما این افزایش زیاد قیمت ارز چه تاثیری بر قیمت کالاها میگذارد؟ هنگامی که قیمت ارز را بالا میبرند و ارز نیمایی را هم حذف میکنند، عملاً فشار بر روی مردم میآورند و این یکی از مصادیقی است که گفتم شعار میدهند اما جور دیگری رفتار میکنند.شما نمیتوانید به کسی فحش بدهید، رفتارش را نقد کنید اما خودتان بدتر از او عمل کنید. در حال حاضر اگر از مردم بپرسید می گویند کلیات را قبول کنید و اصلاحی انجام ندهید چون فشار بر روی ماست .

بی شک چنین اصلاحاتی در لایحه بودجه پیرامون بحثهای افراطی است که به خاطر فروش نفت به وجود آمد، در آنجا صحبتهای غیر کارشناسی و افراطی صورت گرفت بعدها متوجه شدند چه گفتند!

از سوی دیگر پیش بینی فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ درست بوده و مجلس هنگامی که یک میلیون از آن برمیدارد باید جای خالیاش را از جیب مردم پر کند که این یکی از بزرگترین نقص هاست. اصلا قابل توجیه نیست هنگامی دولت میگوید من فلان مقدار میتوانم نفت بفروشم اما عدهای بگویند نباید بفروشی! مشخص است که مابه التفاوتش را مردم باید پرداخت کنند. با این نوع تصمیم گیری، مجلس یازدهم یک خاطره تلخ را در ذهن مردم به جای می گذارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار