کد خبر: ۱۵۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

سلامت نیوز: آذر ماه امسال بود که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان (تالاب میقان در استان مرکزی، تالاب میل در استان اردبیل و تالاب میانکاله در استان مازندران) مشاهده شد و صدها پرنده مهاجر جانشان را به دلیل این بیماری فصلی از دست دادند.اما خبرهای چند روز پیش گذشته از این موضوع حکایت دارد که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای صنعتی رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در این بین سید بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور این موضوع را تایید و گفته است: « تاکنون شش استان کشور درگیر این بیماری شده‌اند.» آنطور که از شواهد و گفته‌های مسئولان استان‌های مختلف در یک ماه و نیم گذشته بر می‌آید، این بیماری از ۲۸ آبان تاکنون در شش استان و ۱۳ کانون گزارش بیماری شناسایی شده است.

به گفته مسئولان مختلف استانی، در استان مازندران سه کانون (دو کانون مربوط به پرندگان وحشی و یک کانون بومی)، در اردبیل یک کانون مربوط به پرندگان وحشی، در استان مرکزی و در تهران هم در منطقه ملارد این بیماری گزارش شده است. در یکی از روستاهای شهرستان ملارد به نام «قلعه سید» کانونی شناسایی شد که در آن حدود ۶۰۰ بوقلمون به صورت غیرمجاز نگهداری می‌شدند و یک مورد دیگر هم در شهرک جعفریه این شهرستان بود که حدود ۱۰ قطعه مرغ و خروس در یک خانه باغ نگهداری می‌شدند که دو تا سه مورد تلفات داشت.

در استان خراسان جنوبی نیز پنج واحد آلوده بیماری گزارش شده که همه این موارد در واحدهای صنعتی بوده است، چهار واحد مرغ تخمگذار و یک واحد مرغ مادر در استان خراسان جنوبی به این بیماری آلوده شده‌اند.این اخبار نشان از شیوع ویروس H5N1 یا بیمه فوق حاد پرندگان دارد و می‌تواند تهدیدی برای سلامت غذایی کشور باشد. در این بین حمید رئیس‌زاده، رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا، گفته است: «در کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فاز صنعتی بروز کرده و مرغداری‌های سراسر کشور در معرض خطر این ویروس قرار دارند.»

وی با بیان اینکه از هفته گذشته وضعیت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار حساس‌تر شده است، گفت که اکنون همه ادارات دامپزشکی سراسر کشور در حالت آماده‌باش قرار دارند. رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا با اشاره به اینکه اصفهان در کشور رتبه اول و شهرضا رتبه سوم تولید تخم‌مرغ را دارد، خاطر نشان کرد: «شرح وظایفی در راستای پیشگیری از آنفلوآنزا مشخص شده که در شهرضا آن را دنبال می‌کنیم و در حال حاضر مقدمات مقابله با این بیماری را در شهرضا آماده کرده‌ایم و در حال حاضر در فاز پیشگیری هستیم. هنوز در استان اصفهان هیچ مورد مثبتی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده اما چون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فاز صنعتی بروز کرده ، احتمال سرایت به مرغداری‌های استان اصفهان وجود دارد.»


سرایت آنفلوآنزا از پرندگان به انسان
نگرانی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد میان پرندگان از دو جهت هولناک است، اولین نکته معطوف به سلامت شهروندان است، چرا که بسیاری از مردم بی‌توجه به هشدارها همچنان از گوشت پرندگان شکاری استفاده می‌کنند و از آنجا که این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد، می تواند باعث به راه افتادن چرخه سرایت و کشته شدن آنها شود.

نکته دوم مربوط به پرورش دهندگان طیور است، چه آنها که به نگهداری از مرغ و اردک خانگی می‌پردازند و چه بی‌شمار واحدهای صنعتی طیور در کشور، مثلا در استانی مانند مازندران که سه کانون بیماری فوق حاد پرندگان در آن گزارش شده، به گواه آمار، با داشتن بیش از 2500واحد مرغداری و تولید سالانه 200 تا 220 هزار تن گوشت مرغ حدود 11 درصد از نیاز کشور به گوشت سفید (مرغ) را تامین می‌کند.


مردم باید هوشیار باشند
در این رابطه یک کارشناس و کنشگر محیط زیست، می‌گوید: ویروس H5N1 یا بیماری فوق حاد پرندگان، ویروسی است که به ریه پرندگان و انسان حمله می‌کند و آنها را می‌کشد. اسماعیل کهرم در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، اما از پرنده به انسان منتقل خواهد شد. دلیل اینکه نام «فوق حاد» را برای این بیماری انتخاب کرده‌اند، این است که در صورت ابتلا هیچ راه مداوای آن موجود نیست.

چندی پیش، دو کودک که با جسد یک پرنده در مرز ایران و ترکیه بازی می‌کردند، به این ویروس مبتلا و تا شب جانشان را از دست دادند. باید مردم هوشیاری‌شان را بالاتر ببرند، ولی متاسفانه مردم به اندازه کافی دقت ندارند و کافی است که در استان‌های شمالی یک مرغ ترش به وسیله پرنده بیمار در رستورانی طبخ شود و هر کسی از آن غذا می‌خورد، سریعا جانش را از دست خواهد داد.

وی با اشاره به تداوم شکار در فصل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خاطر نشان کرد: چندی پیش در میانکاله مازندران بودم و با وجود اینکه در فصل شدت و حدت این بیماری قرار داریم، از شش تا هشت صبح، هر دو دقیقه صدای یک شلیک تفنگ می‌شنیدیم. تعداد زیادی از شکارچیان در آنجا شبانه روزی مستقر هستند و هرچقدر هم دولت، سازمان دامپزشکی، سازمان بهداشت به آنها تذکر می‌دهد فایده‌ای ندارد.

اقدامات دولت در این رابطه خوب است و پرندگانی که در شهرضا مبتلا شدند، در همان شب دفن بهداشتی شدند. کهرم در پاسخ به این سوال که صنعت مرغداری توان مقابله با این بیماری را دارد؟‌ در پاسخ گفت: خیر، امکان چنین مقابله‌ای وجود ندارد، ولی تنها راه مقابله با این بیماری، معدوم کردن پرندگان مبتلا شده است. البته این موضوع خسارت فراوان مالی درپی خواهد داشت.

اما اگر قادر باشیم از بیمار شدن طیور یا مقابله با گسترش این بیماری، باید بگویم که خیر، امکانش نیست و تنها راه این است که اگر در یک مرغداری، این بیماری شیوع پیدا کرد همه پرندگان را با لباس محافظ و ماسک اکسیژن معدوم کنند. کافی است یک پرنده وحشی که بیمار شده، در کنار پنجره مرغداری بزرگ با پنج هزار مرغ و طیور با یکی از پرندگان تماس داشته یا از غذای آنها بخورد، با کمال تاسف در تماسی که طیور خواهد داشت، همه آنها مبتلا و خواهند مرد و اگر یک صاحب مرغداری بی‌وجدان وجود داشته باشد و این پرندگان مرده را وارد بازار کند، هزاران نفر در کشور جانشان را از دست خواهند داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار