کد خبر: ۱۵۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۱
برخی دانش‌آموزان درخواست دارند که آموزش و پرورش به آنها دو هفته تعطیلی دهد البته وزیر آموزش و پرورش هم با کلیات این موضوع موافق است اما چرا دانش‌آموزان به تعطیلی نیاز دارند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: چند وقتی است که برخی دانش‌آموزان در سایت‌ها و کانال‌های مختلف در فضای مجازی درخواست تعطیلی دو هفته‌ای دارند؛ این درخواست‌ها قبل از برگزاری امتحانات دی ماه مطرح شده بود اما حرفی از سوی مسؤولان آموزش و پرورش مطرح نشده بود.

تا اینکه محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، 21 دی در حاشیه جلسه دیدار با وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره درخواست دانش‌آموزان برای تعطیلی دو هفته‌ای آموزش مجازی، اظهار کرد: «به همکارانم مأموریت دادم و این پیشنهاد از مناطق مختلف به ما ارائه شده است که اعلام کردیم که بررسی کنند که اختیارات قانونی ما برای این کار بررسی شود؛ البته با کلیت آن موافقیم و ان‌شاءالله در شرایطی بتوان اجرا کرد».

اما این دانش‌آموزان چه درخواستی دارند؟ و چرا فکر می‌کنند که به تعطیلی دوهفته‌ای نیاز است؟

در یکی از نامه‌های دانش‌آموزان که در فضای مجازی منتشر شده، خطاب به وزیر آموزش و پرورش آمده است: «ضمن عرض تشکر از زحمات شما در راستای فراهم کردن امکانات آموزش مجازی در این شرایط سخت، با توجه به اینکه مطلع شدیم بسیاری از مدرسان دروس خود را به قدر کافی جلو برده‌اند و همچنین با عنایت به شروع زودتر سال تحصیلی، بر آن شدیم تا درخواستی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای مدارس داشته باشیم تا بتوانیم عقب ماندگی تحصیلی ناشی از آموزش مجازی را که برای بسیاری از دانش‌آموزان در این شرایط به وجود آمده است، جبران کنیم.

دلایلی که می‌توان برای تعطیلی دو هفته‌ای عنوان کرد به شرح زیر است:

۱- جبران عقب‌ماندگی تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان

۲- استراحت معلمان پس از نزدیک به سه ماه تلاش بی‌وقفه و تولید محتوا

۳- استراحت بدنی دانش‌آموزان و معلمان پس از نزدیک به سه ماه استفاده مکرر از تکنولوژی

۴- مهیا کردن شرایط برای پایین آوردن آمار شیوع بیماری کرونا (بخشی از معلمان و دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت و امکانات دیگر به مدارس می‌روند).

۵- آمادگی دانش‌آموزان برای امتحانات ترم

با عنایت به دلایل بالا می‌توان گفت این تعطیلی می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد تا با تجدید قوا به مدارس برگردیم. همچنین برای این دو هفته وظیفه مرور دروس گذشته توسط مدرسه تلویزیونی ایران به انجام خواهد رسید که کمک شایانی به اوضاع دانش‌آموزان می‌کند».

آیا دانش‌آموزان به تعطیلی 2 هفته‌ای نیاز دارند؟!

اما سوالی مطرح است که آیا دانش‌آموزان به تعطیلی دوهفته‌ای نیاز دارند؟ در شرایطی که دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و در خانه هستند، تعطیلی دو هفته‌ای چه سودی دارد؟

مهران دانش‌آموز پایه دهم که با طرح تعطیلی دو هفته‌ای مدارس موافق است، گفت: «برخی فکر می‌کنند که ما دانش‌آموزان تعطیل هستیم و درس نمی‌خوانیم در حالی که اصلا چنین چیزی نیست. ما از ساعت 8 صبح کلاس داریم و ظهر طول می‌کشد. بعد از کلاس‌هایمان هم باید تمرین‌ها را حل کنیم. اینطوری نیست که بیکار باشیم».

سحر دانش‌آموز پایه هشتم اظهار کرد: «در این مدت خیلی خوب درس نخواندیم. نه اینکه نخواهیم درس بخوانیم اما اینترنت قطع می‌شد یا اینکه در شاد، مشکلاتی داشتیم. گاهی اوقات فایل‌هایمان دانلود نمی‌شد و یا اینکه دیر پیام‌ها دریافت می‌شد».

وی اضافه کرد: «ساعت آموزشی هم در شاد زیاد نیست و مجبوریم برای اینکه درس را بفهمیم بیشتر بخوانیم که البته خواندیم اما خواندن با یادگرفتن فرق می کند. معلمان یک فایل می‌فرستند و می گویند که چندین بار ببینید تا یاد بگیرید اما مسأله این است که وقتی در مدرسه از معلم می خواهیم یک بار دیگر موضوع را توضیح دهد، او وقتی می بیند که از روش اول بچه ها یاد نگرفتند، روشش را تغییر می دهد و ما هم متوجه می شویم اما فایل همان یک روش است». 

برخی افراد هم در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «لزوم تعطیلی دو هفته‌ای آموزش مجازی» خواستار پیگیری شدند؛ در این سوژه مطرح شده است: «شیوع ویروس کرونا در کشور باعث تعطیلی سیستم حضوری آموزش در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش شد، این تعطیلی، دانشگاه‌ها را به سمت بهره‌گیری از آموزش مجازی سوق داد که این حوزه نیز مشکلات خود را دارد. پس از گذشت چندین ماه از آموزش های مجازی و خستگی معلمان و دانش آموزان، پیشنهاد یک تعطیلی یک هفته‌ای یا دو هفته‌ای را داریم».

همین چند وقت پیش که اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران به مناسبت شب یلدا، شبکه شاد را دو روز تعطیل کرد و روز بدون گوشی و تبلت را پایه‌گذاری کرد؛ و به نظر می‌رسد که ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها هم می‌توانند چنین برنامه‌هایی را داشته باشند.

البته با توجه به موضوع مدرسه محوری، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند اختیار تعطیلی دانش‌آموزان در شبکه شاد را به مدارس بسپارد که اگر هر مدرسه‌ای نیاز پیدا کرد که فرصت استراحت به دانش‌آموزان دهد، بتوانند تصمیم‌گیری کنند. 

باید دید نتیجه بررسی‌ها در وزارتخانه چه خواهد بود و آیا دانش‌آموزان به تعطیلی دو هفته‌ای در شاد خواهند رسید؟

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار