کد خبر: ۱۵۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کسانی که درخواست ورود واکسن خارجی به کشور را دارند، شرکت‌هایی هستند که منافع خود را در نظر می‌گیرند؛ چرا که منافع ملی در ورود واکسن به کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کامران باقری لنکرانی در برنامه زنده اینستاگرامی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با موضوع چالش ورود واکسن به کشور و بررسی رویکرد صحیح درباره تولید یا ورود واکسن ضمن اشاره به تقسیم‌بندی واکسن به دو گروه ویروسی و باکتریایی اظهار داشت: در تولید واکسن کوید ۱۹ برای اولین بار با نسل جدیدی از واکسن‌ها روبرو شدیم که با MMR یا TN ویروس تاسیس شدند، در این نوع واکسن MMR ویروس گرفته شده و با اعمال تغیراتی توسط رگولاتور وارد سلول می‌شود تا سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان ‌دهد.

وی با اشاره به وجود تردید در هر دو روش تولید واکسن آمریکایی گفت: در اولین روش MMR وارد هسته بدن می‌شود و از سرنوشت آن در بدن اطلاعاتی برپایه علمی وجود ندارد که بر اساس گفته‌های شرکت‌های تولید کننده مبنی بر از بین رفتن آن، تا کنون مطالعاتی بر پایه تایید این موضوع انجام نشده است؛ لذا واکنش ان با DNA می‌تواند مضراتی را به همراه داشته باشد که این موضوع را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

باقری لنکرانی طولانی بودن اثر این واکسن در بدن را یکی از عوامل سوال برانگیز عنوان کرد و اظهار داشت: این واکسن‌ها نیاز به تزریق مکرر دارند و ماندگاری ایمنی آنها مشخص نیست؛ واکسن MMR دارای افزودنی‌هایی است که در طولانی‌مدت می‌تواند مشکلاتی را برای فرد دریافت‌کننده ایجاد کند.

دشمنی کشورهای بیگانه با ایران موضوعی بود که این پزشک به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشورهای بیگانه با ایران به جای اینکه در مطالعات کمک کنند، ما را تحریم کرده و آن را موضوعی سیاسی عنوان می‌کنند، از طرفی تبلیغاتی نیز صورت می‌گیرد که اگر واکسن بزنیم شیوع بیماری متوقف می‌شود در حالی‌ که این نکته باید مد نظر قرار گیرد که واکسن تنها یک مکمل است و رعایت بهداشت باید در دستور کار باشد.

باقری لنکرانی در ادامه این برنامه زنده، به ساخت واکسن توسط ایران در گذشته اظهار داشت: ایران سابقه ۱۰۰ ساله ساخت واکسن را دارد و اینکه با مطالعه و در نظر گرفتن اصول ساخت وارد بحث ساخت واکسن کرونا شده است، همچنین ذکر این نکته ضروری است که استفاده از واکسن در صورتی انجام می‌شود که ۷۰ درصد جمعیت کشور به بیماری مبتلا شده باشند.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر لزوم داشتن رویکرد علمی و استفاده از مستندات گفت: تا زمانی که ترکیب واکسن‌ها دقیق اعلام نشود، نمی‌توانیم درباره تاثیرگذاری آن قضاوت کنیم و نسبت به ایمن بودن انها اطمینان حاصل کنیم.

وی در ادامه ضمن انتقاد به کم‌بینی برخی نسبت به توانمندی پزشکان ایرانی در تهیه واکسن کرونا گفت: جای تعجب است که برخی تصور می‌کنند ساخت واکسن کرونا توسط ایران افسانه است، در حالی‌که ایران ۱۰۰ سال است که در تهیه واکسن سوابق درخشانی دارد.

باقری لنکرانی با بیان اینکه شش شرکت دیگر در حال تلاش برای ساخت واکسن هستند گفت: دومین واکسن ساخت کشور نیز به زودی به مرحله فاز انسانی می‌رسد و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/س

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار