کد خبر: ۱۵۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
۲۶ دی‌ سال ۵۷ محمدرضا پهلوی خاک ایران را در حالی ترک کرد که تا زمان فوتش در بین ۶ کشور دنیا آواره و سرگردان بود.

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، روز ۲۶ دی‌ سال ۱۳۵۷ ساعت ۱۳:۰۸، محمدرضا پهلوی به‌همراه همسرش فرح، خاک ایران را به مقصد مصر ترک کرد. شاپور بختیار نخست‌وزیر، جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی، علینقی اردلان وزیر دربار و جمعی از وابستگان درباری برای بدرقه وی حضور داشتند.

شاه در فرودگاه علت سفر خود به خارج را اینگونه توصیف کرد «مدتی است احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت مستقر گردد، به مسافرت خواهم رفت.»

با پخش خبر فرار شاه در سراسر کشور مردم به تظاهرات و شادمانی پرداختند.

در ادامه واکنش مردم شهرهای مختلف نسبت به انتشار خبر فرار شاه از کشور را باهم می‌خوانیم.

کازرون

یکصد هزار نفر از اهالی کازرون و روستا‌های اطراف آن و عشایر منطقه امروز در اجتماعی بزرگ شرکت کردند و پس از تغییر نام استادیوم شهر به نام جهان پهلوان تختی در خیابان‌ها به راه افتادند و خواستار مجازات مستبدان شدند. نام خیابان‌های شهر نیز تغییر یافت.

سقز

هزاران نفر از اهالی شهر و روستای سقز کردستان در حالیکه عکس‌هایی از حضرت آیت‌الله العظمی خمینی و دکتر نجات‌اللهی را در دست داشتند به تظاهرات و راهپیمایی پرداخته و خروج شاه را جشن گرفتند. راهپیمایان را گلباران کردند. راهپیمایان اعلام داشتند همانطوری که امام‌خمینی گفته هر کس در چهارچوب وحدت ملی، آزادی بیان و عقیده فعالیت دارد و هر گروهی مانع این کار شود عامل تفرقه‌اندازی بوده و در خدمت ارتجاع و امپریالیسم می‌باشد.

الیگودرز

در تظاهرات دو ماه اخیر الیگودرز یک نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. شهید این شهر عزت‌الله لک ۳۰ ساله راننده مینی‌بوس بود که در میدان کوروش پشت فرمان اتومبیل نشسته بود و هدف گلوله قرار گرفت و شهید شد. در این روز دو مرد و یک زن نیز در اثر اصابت گلوله مجروح شدند.

واکنش مردم شهرهای مختلف به فرار شاه از کشور

همدان

کارکنان اداره کل تعاون و امور روستا‌های استان همدان با انتشار اعلامیه‌ای پیاده‌روی کرده‌اند که از همکاری با وزیر جدید کشاورزی و عمران روستایی خودداری می‌کنیم.

حمام

هزاران نفر از مردم حمام تظاهراتی علیه رژیم برپا داشتند. تظاهرکنندگان عکس‌هایی از امام‌خمینی، شادروان علی شریعتی و میرزا کوچک‌خان جنگلی با خود حمل می‌کردند. مردم حمام میدان ششم بهمن را به میدان آزادی تغییر نام دادند.

رودسر

فرهنگیان رودسر انتصاب دکتر محمدامین ریاحی به سمت وزیر آموزش و پرورش در کابینه دکتر بختیار را محکوم و اعلام کردند که وزیر آموزش و پرورش را به رسمیت نمی‌شناسند.

درود

شیخ مصطفی انصاری یکی از روحانیون درود که ۳۳ روز پیش به اتهام فعالیت‌های سیاسی بازداشت و در زندان‌های بروجرد و خرم‌آباد بسر می‌برد آزاد شد و مورد استقبال هزاران نفر از طبقات مختلف قرار گرفت.

وی گفت: «۱۱ نفر از زندانیان سیاسی که از یک تا سه ماه پیش بازداشت شده‌اند بلاتکلیف هستند. مسئولان زندان خرم‌آباد به آن‌ها هیچگونه رسیدگی نکرده‌اند و به ناچار این گروه از یکشنبه ۲۴ دی‌ دست به اعتصاب غذا زده‌اند و دیروز چهار نفر از آنان و خود من آزاد شدیم و حال شش نفر نفر زندانی دیگر به اسامی محمدعلی سلوکی، اسماعیل توکلی، حجت‌الله اسدیان اهل الیگودرز، یدالله کولی‌وند محصل از پل‌دختر، اصغر قصاب‌زاده خیاط از بروجرد و بهرام سلیمی سیاهی از اباده فارس که از ۲۴ دی‌ماه دست به اعتصاب زده‌اند حالشان وخیم است.»

چالوس

۱۵ هزار نفر از اهالی چالوس وارد پاسگاه ژاندارمری این شهر شدند و با دادن شعار‌هایی حاکی از همبستگی ارتش و ملت رئیس پاسگاه ژاندارمری و دیگر نظامیان را روی دوش بلند کردند و شعار‌های ضد استبداد دادند.

واکنش مردم شهرهای مختلف به فرار شاه از کشور

گلپایگان

قضات و کارمندان دادگستری گلپایگان همبستگی خود را با مبارزات ملت ایران ابراز داشتند.

کرمانشاه

سازمان اطلاعات و امنیت کرمانشاه به بیمارستان شماره ۵۲۰ لشکر زرهی کرمانشاه تبدیل شد. ظرف چند روز آینده با تلاش وکلای دادگستری کرمانشاه کلیه زندانیان سیاسی این شهر آزاد خواهند شد. پنج تن از وکلای دادگستری کرمانشاه به نمایندگی از سوی سایر وکلای کرمانشاه روز سه‌شنبه گذشته به دادرسی لشکر کرمانشاه مراجعه کرده‌اند و با مطالبه پرونده زندانیان سیاسی این شهر که تعدادشان ۱۳ نفر است شرایط لازم جهت آزادی این گروه را بررسی کردند. وکلای دادگستری کرمانشاه در نخستین اقدام خود با مطالعه پرونده دو زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد به نام‌های محمدتقی سیداحمدی و حیدر راستی و سه زندانی سیاسی دیگر با مدت محکومیت چهارونیم و سه سال زندان و مذاکره لشکر کرمانشاه دادگاه عادی نظامی لشکر کرمانشاه ترتیب آزادی افراد مذکور را ظرف چند روز آینده بدهند. وکلای دادگستری روز سه‌شنبه مژده دادند که در مدت کمتر از یک هفته بقیه زندانیان سیاسی کرمانشاه از زندان آزاد می‌شوند.

پارس‌آباد مغان

۱۵ هزار نفر از اهالی پارس‌آباد به مدت دو روز دست به تظاهراتی و راهپیمایی زدند. در این تظاهرات روحانیون و قضات نیز شرکت داشتند. ضمنا گروهی از تظاهرکنندگان به یک مشروب‌فروشی حمله کرده و آن را تخریب نمودند.

اصفهان

تظاهرات وسیع و گسترده‌ای با حضور هزاران نفر از طبقات مختلف مردم از جمله کلیمیان اصفهان برگزار شد. در این تظاهرات جمعی از سربازان و افراد ارتش به میان مردم آمدند و با آن‌ها هم‌صدا شدند. کانون مهندسین اصفهان ضمن انتشار اطلاعیه سیاست‌های استعمارگرانه را محکوم کرده و موقعیت مردم ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

۱۰ هزار نفر در درچه اصفهان دست به تظاهرات زدند و حجت‌الاسلام موسوی که به تازگی از زندان آزاد شده در این تظاهرات سخنرانی کرد.

کرمان

جامعه پزشکان و دندان‌پزشکان و داروسازان کرمان ضمن انتخاب هیات مدیره در اولین مجمع عمومی خود با نهضت ملی ایران اعلام همبستگی کردند. به دستور روحانیون زرند دویست تن از جوانان پاسداری این شهر را شب‌ها برعهده گرفتند.

گروهی از کارکنان صنایع مس سرچشمه خواستار آزادی امیرحسین ناصری فرزند ابراهیم ناصری یکی از کارکنان صنایع مس سرچشمه شدند. امیرحسین پنج سال پیش دستگیر و در اثر شکنچه شنوایی خود را از دست داده است و تاکنون در زندان کرمان می‌باشد. کارکنان مس سرچشمه در نامه‌ای تقاضا کردند پسر همکار آن‌ها هرچه زودتر آزاد شود.

قم

در تظاهرات وسیعی که به دنبال برخورد مامورین ژاندارمری با یکی از فرهنگیان قم در این شهر صورت گرفت. طبقات مختلف مردم به رهبری روحانیون دست به یک راهپیمایی بزرگ زدند.

ملارد شهریار

بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم ملارد شهریار در روز دوشنبه در خیابان‌های این شهر دست به راهپیمایی زدند. تظاهرکنندگان که شعار‌هایی علیه نظام حکومتی می‌دادند، پس از ۳ کیلومتر راهپیمایی متفرق شدند. در جریان این تظاهرات چند تن از جوانان مجاهد برای توزیع نفت و بنزین انتخاب شدند.

یاسوج

کارکنان مخابرات یاسوج با انتشار اعلامیه‌ای همبستگی خود را با کارکنان مخابرات ایران اعلام داشتند.

شیراز

اجتماع ۳۰۰ هزار نفری که دیروز در مسجد وکیل و خیابان‌های اطراف تشکیل شد یک راهپیمایی نیز به دنبال داشت که پیشاپیش همه عشایر قشقایی حرکت می‌کردند شعار آن‌ها این بود که «عشایر بیدار است از سلطنت بیزار است.»

منجیل

مردم منجیل به دنبال تشکیل جلسه و طی قطعنامه‌ای از شهردار و اعضاء انجمن شهر درخواست کردند از سمت خود استعفا دهند. در این قطعنامه آمده است که آن‌ها از این پس در شهرداری و انجمن شهر سمتی ندارند.

زرین‌شهر

مردم زرین شهر طی تظاهرات ۵۰ هزار نفری اعلام کردند نمایندگان این شهر در مجلس شهر را قبول ندارند.

انتهای پیام/ 280

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار