کد خبر: ۱۵۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
در سوژه‌ای که توسط اهالی دهستان بکر شهرستان داراب ثبت شده، به مشکلات و محرومیت‌های این روستا در حوزه آبرسانی، راه، اتصال اینترنت و متروکه شدن خانه بهداشت اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، در سوژه‌ای که با عنوان "پیگیری مشکلات روستای بکر داراب" به تازگی توسط اهالی روستای قلعه سنگ از دهستان بکر شهرستان داراب ثبت شده است، به مشکلات و محرومیت‌های این روستا در حوزه آبرسانی، راه، اتصال اینترنت و متروکه شدن خانه بهداشت اشاره شده است.

در متن این مطالبه مردمی آمده است: دهستان بکر و توابع آن شامل روستاهای قلعه سنگ، آب انجیر، چنار، بهادرآباد، توکل آباد، چاه کندر، گورخر، نصرآباد، خیرآباد و.. با وجود زمینه اشتغال‌زایی، مردم این مناطق محروم از راه، آب آشامیدنی ،بهداشت و غیره می‌باشند.

مشکلات تلفن ثابت دارند، این روستا دارای اینترنت نیست و دانش‌آموزان باید چند کیلومتر خارج از روستا بروند و بر روی یک تپه از کلاس آنلاین استفاده کنند که در زمستان، این شرایط سخت است.

این منطقه سرحد هست و محصولات گل محمدی، بادام و انجیر از جمله محصولات این منطقه است و می‌توان جشن گل برای آن برگزار کرد. اگر وام در اختیار جوانان گذارند و حمایت کنند.

باغ‌های این منطقه بیش از 400 تا 500 سال قدمت دارند و چون راهی برای رساندن محصولات به بازار نیست محروم مانده است. از آب لوله‌کشی محروم بوده و با یک تانکر آب ، امور خود را می‌گذرانیم.

این روستا حدود 1000 سال قدمت دارد که بناهایی با قدمت 600 تا 700 سال وجود دارد همچنین مردمی مذهبی و متدین دارد.

پروژه‌ آب‌رسانی به بکر؛ نیازمند اعتبارسنجی ویژه است

در این زمینه خبرنگار فارس در داراب، مشکلات این دهستان را از مدیر آبفا، مخابرات و راهداری شهرستان داراب پیگیری کرده که در ادامه می آید.

 رئیس اداره امور آبفای شهرستان داراب با اشاره به وضعیت آبرسانی به دهستان بکر گفت: منطقه پشتکوه داراب شامل دهستان بکر و شهرک ایثار و حوالی این دو منطقه است که دهستان بکر متشکل از ۱۳ روستا است و قلعه سنگ یکی از روستاهای این منطقه به شمار می‌رود.

صادق جباری اظهار داشت: جهت آبرسانی به دهستان بکر، در سال ۹۷ پروژه‌ای آغاز شد و ۷۰۰ میلیون تومان  در راستای اجرای این پروژه و حفر چاه هزینه شده است که برق‌کشی و خط انتقال آن هنوز انجام نشده است.

وی با اشاره به دلیل توقف این پروژه بیان کرد: آب‌رسانی به بکر پروژه بزرگی است و به تعبیری گران‌ترین پروژه شهرستان تلقی می‌شود چرا که این پروژه نیازمند 10 میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس اداره آبفای شهرستان داراب گفت: خط انتقال این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر و بین ۱۳ روستا با حدود ۴۵۰ خانوار قرار دارد و در حال حاضر دو حلقه چاه در این منطقه حفاری شده است.

حضور خیرین راهگشای پروژه‌ای کلان در منطقه محروم

جباری با بیان اینکه آبرسانی سیار به طور مستمر از یک حلقه چاه آب با تانکر ثابت که در منطقه مستقر است طی سه روز در هفته انجام می‌شود، افزود: تکمیل پروژه آبرسانی به دهستان بکر به دلیل اعتبار بالای مورد نیاز به سهولت امکان‌پذیر نیست چرا که کل اعتبارات شهرستان داراب در حوزه آبرسانی، بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان در طول سال است و در این شرایط برای یک پروژه 10 میلیارد تومان نیازمند حمایت ویژه هستیم.

 وی با بیان اینکه ایجاد خط انتقال در روستاهای دیگر با یک میلیارد تومان یا ۵۰۰ میلیون تومان قابل اجرا است، گفت: جهت اجرای خط انتقال بکر، با نماینده شهرستان گفتگویی داشتیم و از سوی دیگر به حضور و مشارکت خیرین در این زمینه امیدواریم.

وی خاطرنشان کرد: با مجمع خیرین آبرسان استان نیز گفتگوهایی انجام شده اما این رقم در توان این مجمع نیز نمی باشد مگر اینکه به صورت مشارکتی انجام شود یا نماینده شهرستان بتواند خارج از پوشش اعتبارات متعارف، بودجه ویژه‌ای برای این پروژه جذب کند.

راه‌های روستایی؛ همچنان در انتظار تخصیص اعتبار

رئیس اداره راهداری شهرستان داراب نیز با اشاره به وضعیت راه منطقه گدارپنبه گفت: مسیر گدارپنبه و دهستان بکر، در طول سال دو بار تسهیل و راهگشایی می‌شود و مقرر شده در این دهستان، پلی احداث شود.

حسینی ادامه داد: تا سال گذشته متولی راه‌های روستایی، اداره‌کل راه و شهرسازی بود و راهدارای اختیارات لازم را در این حیطه نداشت به همین سبب در تخصیص بودجه، ابهاماتی وجود داشت.

وی بیان کرد: سال گذشته پروژه راه دهستان بکر، مراحل مشاور و نقشه‌برداری را طی کرده و منتظر تخصیص اعتبار است که پس از آن به مناقصه گذاشته می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسیر دسترسی به این دهستان خاکی است، خاطرنشان کرد: راه‌های اصلی در منطقه کوهستان داراب فقط از گدارپنبه و تل بارگاه به سمت شهرک بازرگان است و سایر مسیرها روستایی است.

 رئیس اداره راهداری داراب خاطرنشان کرد: زیرسازی و روکش جاده‌های اصلی نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره مخابرات داراب نیز در پاسخ به مشکل اینترنت روستای قلعه سنگ از دهستان بکر گفت: مشکلات اتصال اینترنت در روستاها ابتدا در اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی و برآورد هزینه‌ها و نیازسنجی، انجام‌ می‌شود.

خبازیان ادامه داد: پس از جمع‌بندی نهایی، اطلاعات موجود به مخابرات شهرستان ارسال شده و اقدام لازم صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در روستاهای کمتر از ۵۰ خانوار، امکان اتصال خط اینترنت وجود ندارد.

انتهای پیام/س

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار