کد خبر: ۱۵۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
معاون بهداشتی وزیر بهداشت نسبت به توجه ویژه به مبارزه با لاروگذاری پشه آئدس (ببر آسیایی) در مناطق مرزی کشور و نقاط مرطوب بخصوص لاستیک‌های مستعمل هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر علیرضا رییسی که به همراه وزیر بهداشت برای افتتاح شماری از پروژه‌های بهداشتی و درمانی به هرمزگان سفر کرده بود، در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای نسبت به اهمیت مبارزه با لاروگذاری پشه آئدس در مناطق مرزی کشورمان هشدار داد و گفت: این پشه ناقل بیماری خطرناک تب دنگ یا تب استخوان‌شکن است که بیماری مهلکی است و در مناطق پیرامونی ما از جمله در عراق، پاکستان و ترکیه نیز گزارش شده است.

وی در مورد محل لاروگذاری این پشه نیز گفت: عمدتا در نقاط مرطوب و بویژه در بافت درونی لاستیک‌های مستعمل و متراکم شده در یک منطقه و در نقاطی که کمتر به آب لوله‌کشی دسترسی دارند، لاروگذاری می‌کند و مبارزه با لارو آن نیز به دلیل مقاومت بالا، بسیار سخت است و به مراتب از لارو پشه مالاریا مقاومت بیشتری در مبارزه دارد و لذا تمهیداتی را باید در نظر بگیریم که این بیماری در کشورمان گسترش و شیوع پیدا نکند و در فرآیند مبارزه با بیماری کرونا از این قبیل بیماری‌ها غافل نشویم.

پشه آئدس (معروف به ببر آسیایی) عامل انتقال بیماری تب استخوان شکن

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: در آمریکای جنوبی و در کشور برزیل بیماری به نام زیکا توسط همین نوع از پشه شیوع پیدا کرد که موج وسیعی ایجاد شد و لذا باید بیماری‌های ناشی از پشه آئدس که یک بیماری ویروسی است و فقط در یک مورد آن پس از ابتلا مصونیت ایجاد می‌شود و در 3 مورد دیگر از انواع این بیماری مصونیتی وجود ندارد و لذا خطر بسیار بالای این بیماری یک هشداری است که باید به سرعت با کانون‌های این بیماری از جمله لاستیک‌های کهنه‌ای که در مناطق آزاد تجمیع شده اقدام کنیم. البته در مجاور با لوله تخلیه آب کولرهای گازی که آب میعانی آن خارج می‌شود نیز فعالیت این پشه دیده شده که باید مراقب بود و البته همت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در جمع آوری صحیح زباله‌ها و پسماندها و دقت نظر بنادر و دریانوردی و مناطق آزاد در مهار محل تجمع این پشه‌ها ضروری است.

شاخص ارزیابی امروز، وارد نشدن استانها به خیز جدید بیماری است

دکتر رییسی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان داشت: در مورد کنترل بیماری کرونا، وضعیت استان هرمزگان مناسب است و یکی از اقدامات خوب در این استان، ممانعت از ایجاد خیز جدید بیماری بوده است که با رصد افراد مبتلا و همین طور با شناسایی سریع و دقیق افراد مبتلا صورت می‌گیرد به طوری که آنها به سرعت ایزوله شوند و جلوی تردد آنها در محیط گرفته شود.

وی اهمیت ایزوله افراد مبتلا را بار دیگر یادآور شد و عنوان کرد: تمامی اقدامات شبکه بهداشت و درمان منوط به رعایت ایزوله از سوی افراد مبتلا است که در طرح جدید با جلوگیری از تردد این دست از افراد در سطح جامعه، میزان انتقال این بیماری کاهش می‌یابد.

معاون وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: در موج سوم این بیماری در دو استان هرمزگان و مازندان شاهد خیز بیماری نبودیم که اکنون مازندران درگیر با خیز این بیماری در موج سوم شده اما بحمدالله در هرمزگان شاهد این خیز جدید نیستیم که حاصل همکاری مردم و ایزوله مناسب افراد مبتلا پس از شناسایی است.

نقش حوزه بهداشت و پیشگیری پس از وقوع خیز بیماری پررنگ می‌شود

دکتر رییسی در ادامه با اشاره به گذراندن خیز جدیدی از بیماری در کشور و ضرورت حفظ وضعیت با ثبات فعلی خاطرنشان کرد: پس از طی شدن موج سوم و خیز سخت آن در کشور، آنچه که اهمیت فراوانی دارد، نقش حوزه بهداشت و پیشگیری در این مرحله است که بتوانیم مانع از تکرار خیزهای بعدی شویم.

وی افزایش شناسایی بیماران جدید، تقویت ایزوله بیماران شناسایی شده و کنترل ترددها به منظور جلوگیری از شکستن پروتکل‌ها را سه کارویژه در این شرایط فعلی نام برد و تصریح کرد: یک زمان در هرمزگان 61 درصد از تست‌های بیماران مثبت می‌شده اما اکنون به 9 درصد رسیده و باید مراقب بود که این شاخص از 10 درصد بیشتر نشود چرا که پس از آن تقویت بیمار یابی ضروری است و باید این کار را تشدید کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد شلوغی‌های اخیر در جزایر قشم و کیش نیز گفت: انجام سفرهای پر شمار به مناطق جنوبی کشور خطر ابتلا به این بیماری را تشدید می‌کند و لذا باید مراقب باشیم که این استان‌ها بدلیل شرایط خاص آب و هوایی گرفتار خیزهای جدید این بیماری نشوند و نیاز است تا در ستاد ملی کرونا و همین طور در ستاد استانی، تصمیمات جدی‌تری اتخاذ شود تا بتوانیم این موضوع را نیز مهار کنیم.

انتهای پیام/ 88055

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار