کد خبر: ۱۵۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

ایلان ماسک قصد دارد جایزه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری برای برترین فناوری که بتواند کربن تولید شده توسط منابع آلاینده را جمع‌آوری و جداسازی کند، اختصاص دهد.

با توجه به استفاده‌ی گسترده‌ی انسان از سوخت‌های فسیلی و با آلودگی‌های زیست‌محیطی، زمین به شکل ناخوشایندی در حال گرم شدن است. به همین دلیل دولت‌ها و شرکت‌های گوناگون در پی استفاده از انرژی‌های پاک و کربن خنثی هستند.

با وجود آنکه مدیرعامل شرکت خودروهای الکتریکی تسلا، اکنون به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود، اما طی این سال‌ها سابقه‌ی فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی او در میان افراد ثروتمند کره‌ی زمین نسبت به افرادی مانند جف بزوس مدیرعامل آمازون بسیار ناچیز بوده است. اما او در ساعات گذشته با یک توییت اعلام کرد که قصد دارد ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان جایزه برای برترین سیستم جداسازی کربن درنظر بگیرد.

جزئیات مربوط به این چالش آینده‌ی ایلان ماسک برای طراحی یک سامانه‌ی جداسازی کربن، هنوز منتشر نشده اما انتظار می‌رود که هفته‌ی آینده اطلاعات بیشتری منتشر شود. این نخستین بار نیست که یک شرکت با فناوری جداسازی کربن به دنبال کمک به بشر است. این فناوری عنصر کربن را از جو بیرون می‌کشد و آن را ذخیره می‌کند تا به کاهش سرعت تغییرات آب‌و‌هوایی ناشی از فعالیت‌های بشر کمک کند.

در سال ۲۰۱۸ بنیاد «ایکس‌پرایز» (X-Prize) به مدیریت انوشه انصاری هم مسابقه‌ای مشابه برگزار کرد و به پنج تیم فینالیست، بخشی از جایزه‌ی بزرگ ۲۰ میلیون دلاری خود را اهدا کرد. اما با داشتن یک پشتوانه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری در این رقابت، ایلان ماسک نه تنها پنج برابر X-Prize به این کار بودجه اختصاص می‌دهد، بلکه این کار بزرگترین سرمایه‌ی خیرخواهانه او تا به امروز را هم تشکیل می‌دهد که ۱۰ برابر بیشترین کمک مالی او در گذشته است.

این رقابت نخستین تلاش برای جمع‌آوری و تبدیل کربن دی‌اکسید (CO2) جو به محصولات مصرفی نیست. شرکت‌های گوناگونی در این زمینه مشغول آزمایش و اجرای فناوری‌های خود هستند. از جمله شرکت EFPL اخیرا یک سیستم جذب و ذخیره‌سازی کربن برای کشنده‌های تریلر توسعه داده که ۹۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده‌ی خودرو را به CO2 مایع تبدیل می‌کند. همچنین پژوهشگران در آکسفورد راهی برای تبدیل آن به سوخت هواپیماهای جت کشف کرده‌اند و دیگران در آزمایش‌هایی گاز گلخانه‌ای را به الماس تبدیل کرده‌اند.

عکس کاور: ایلان ماسک

Credit: REUTERS/Hannibal Hanschke

منبع: Engadget

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار