کد خبر: ۱۵۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۷
آنها همچنین در این راستا دو ماه نیم پیش نیز گذرگاه مرزی «عرعر» در مرز عراق و عربستان را برای تبادل تجاری و اقتصادی بعد از سال‌ها گشودند.

به گزارش جام نیوز به نقل از العالم، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از ورود تروریست های سعودی به خاک عراق از مرز عربستان گفت.

«مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز شنبه به پایگاه خبری «المعلومه» افزود: تعدادی از تروریست های سعودی از طریق گذرگاه «عرعر» بین عربستان و عراق وارد این کشور شده اند.

وی از "نیروهای امنیتی عراق خواست تا گذرگاه عرعر را تحت کنترل خود داشته باشند و کسانی را که از طریق این گذرگاه وارد می شوند، به دقت شناسایی کنند زیرا این گذرگاه به جایی برای ورود تروریست ها و عوامل انتحاری به عراق تبدیل شده است".

نماینده پارلمان عراق در عین حال «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور را به خاطر رخنه امنیتی پنجشنبه گذشته و وقوع دو انفجار انتحاری در بغداد مسئول دانست و ادامه داد که وی در کنترل اوضاع امنیتی شکست خورده است.

دولت عراق و حکومت سعودی در طول چهارماه اخیر بر رایزنی های خود در بخش های سیاسی، اقتصادی و نظامی افزودند و سفرهای دوجانبه اقتصادی و نظامی بین دو کشور صورت گرفت.

آنها همچنین در این راستا دو ماه نیم پیش نیز گذرگاه مرزی «عرعر» در مرز عراق و عربستان را برای تبادل تجاری و اقتصادی بعد از سال‌ها گشودند.

گشوده شدن این گذرگاه و تلاش برای بازگشایی گذرگاه مرزی «الجمیمه» و نیز راه اندازی دوباره جاده ارتباطی استان نجف اشرف به مرز با عربستان در آن زمان با انتقاد گسترده ای در محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق روبه رو شد و آنها درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق و باز شدن پای سعودی ها به این کشور با توجه به سابقه بد ریاض در برخورد با بغداد هشدار دادند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق دانستند.

عراق در سال‌های پس از حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی، همواره قربانی عملیات تروریست‌های سعودی بوده که با ورود به عراق به کشتار مردم این کشور اقدام می‌کردند.

برخی کارشناسان امنیتی عراقی می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست وابسته به سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. ریاض تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های اتباع این کشور عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

شهر بغداد بعد از آرامشی طولانی بار دیگر پنجشنبه گذشته شاهد دو انفجار تروریستی همزمان بود. این انفجارهای انتحاری در میدان الطیران در مرکز شهر پایتخت عراق با استفاده از کمربند انفجاری روی داد و به کشته شدن ۳۲ عراقی و زخمی شدن ۱۱۰ نفر دیگر منجر شد.

وقوع این انفجارها با موج محکومیت‌های داخلی و بین المللی روبه رو شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار