کد خبر: ۱۵۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران عنوان کرد:
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران گفت: مدل مؤثر و کارا در همکاری شبکه بانکی با فین‌تک‌ها به بلوغ رسیدن تدریجی استفاده از فناوری‌های نوآورانه و به روزرسانی فرآیندهای کسب و کار مرتبط است. در این مدل، دو بال کسب و کار و فناوری به تدریج به بلوغ می‌رسند.

مدل نوآوری تدریجی بهترین ایده برای همکاری شبکه بانکی و فین‌تک‌ها است

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران گفت: مدل مؤثر و کارا در همکاری شبکه بانکی با فین‌تک‌ها به بلوغ رسیدن تدریجی استفاده از فناوری‌های نوآورانه و به روزرسانی فرآیندهای کسب و کار مرتبط است. در این مدل، دو بال کسب و کار و فناوری به تدریج به بلوغ می‌رسند.

به گزارش تجارت آنلاین سیدجعفر صدری در پنل تخصصی نمایشگاه تراکنش ایران گفت: مدل مؤثر و کارا در همکاری شبکه بانکی با فین‌تک‌ها به بلوغ رسیدن تدریجی استفاده از فناوری‌های نوآورانه و به روزرسانی فرآیندهای کسب و کار مرتبط است. در این مدل، دو بال کسب و کار و فناوری به تدریج به شهرت رسیده و به بلوغ می‌رسند در حالی که نوع «رادیکال» این نوع فین‌تک‌ها بر تغییرات اساسی فضای کسب و کار و فناوری نوآورانه تمرکز دارد.

وی در خصوص ریسک نوآوری و امکان استفاده از نوآوری در بانک‌ها اظهار کرد: مسلماً بانک‌ها به تنهایی نمی‌توانند نوآوری‌های زیادی به مشتریان خود عرضه کنند. اگر بازار مشتریان بانکی را به سه بخش اصلی بانکداری شرکتی، شخصی و خرد تقسیم‌بندی کنیم، به دلیل قیمت تمام شده بالای نوآوری در بخش بانکداری خرد، بهتر است بانک‌ها ارائه خدمات نوآورانه در این بخش را به فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها واگذار کنند. به شرطی که قوانین بالادستی و استانداردهای مورد نیاز و تغییرات درون‌سازمانی بانک‌ها برای این واگذاری تأمین و تهیه شود.

صدری با بیان اینکه در استفاده از نوآوری خصوصاً در بخش فناوری باید مراقب «تکنولوژی‌زدگی» باشیم، تاکید کرد:  نباید تنها به استفاده از یک فناوری به طور مثال یک زیرساخت، نرم‌افزار و اپلیکیشن بدون ایجاد فرآیند و استانداردها و قوانین مرتبط و تأمین امنیت لازم فکر کنیم. به طور مثال در چند سال اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص بلاک‌چین، کیف پول، احراز هویت دیجیتال، نئوبانک و بانکداری هوشمند به میان آمده که بدون توجه به موارد گفته شده، در پیاده‌سازی این تکنولوژی‌ها و محصولات موفق نخواهیم بود.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران اظهار کرد: در حوزه بانکی گاهی از منظر درون‌سازمانی برای تغییر یک فرآیند مجبور هستیم بروکراسی عجیبی را طی کنیم چرا که زمینه‌های لازم برای ورود یک نوآوری به راحتی در تمامی اجزای سازمان شکل نمی‌گیرد. از منظر برون‌سازمانی نیز عمدتاً نوآوری‌ها به اسناد و قوانین بالادستی متناسب موضوع نیاز داشته که مراکز قانون‌گذاری و نظارتی در این ارتباط باید همگام با ورود نوآوری‌ها، این قوانین را مورد بازبینی و تحول قرار دهند.

صدری افزود: تطبیق با فناوری و استقبال از آن به دلیل عدم آشنایی و شاید تحمل نکردن ریسک عمدتاً با دغدغه‌هایی همراه است و این عامل خود یکی از بزرگترین مواردی است که مانع شکل‌گیری فرآیند به‌روزرسانی متناسب با نوآوری شده و در عمل سازمان نوآوری را پس می‌زند. اگر بتوان فرهنگ سازمانی متناسب را در سرمایه‌های انسانی رسوخ داد، مطمئناً شاهد شکل‌گیری راحت‌تر نوآوری‌ها خواهیم بود.

وی تمایل بانک‌ها برای افزایش درآمدهای غیرمشاع نسبت به مشاع در سال‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و افزود: فشار فناوری، تغییر مدل‌های کسب و کار و کاهش درآمد بانک‌ها موجب شده تکیه بر افزایش درآمدهای کارمزدی و غیرمشاع بیشتر شده که این موضوع تنها با ارائه خدمات نوآورانه امکان‌پذیر است.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران تاکید کرد: در بخش فناوری بانک‌ها از نوآوری استقبال می‌کنند اما تأثیر این استقبال باید در تمامی بخش‌های سازمان دیده شود که آن‌ هم علاوه بر وجود زیرساخت‌های تکنولوژیک یک نوآوری، مستلزم تغییر فرهنگ سازمانی، به روزرسانی فرآیندها و تأمین امنیت متناسب است.

صدری در خصوص این که تا چه میزان می‌توان بین فین‌تک‌ها با یک ساختار انعطاف‌پذیر و بانک‌ها به عنوان سازمان‌های مالی بزرگ با مشتریان زیاد نوعی همکاری و هم‌افزایی ایجاد کرد؟ گفت: مشارکت باید در سطح شبکه بانکی و فین‌تک‌ها شکل بگیرد به طوری که بتوان با طراحی مدل‌های کسب و کار برد – برد، محصولات نوآورانه خلق کرد. این مدل از همکاری در حالتی اتفاق می‌افتد که در وهله اول بانک‌ها بتوانند با همدیگر تعاملات مناسبی برقرار کرده و سپس با فین‌تک‌ها در حالت برد – برد قرار گیرند.

وی با پیشنهاد ایجاد مراکز مشترک بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها در قالب یک شرکت برای تهیه و ارائه اسناد بالادستی به قانون‌گذار و رگولاتور، تاکید کرد: تا زمانی‌که بخواهیم به صورت جزیره‌‌های مجزا به خلق نوآوری بپردازیم، در همه‌گیر شدن آن موفق نخواهیم بود.

 

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار