کد خبر: ۱۵۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
شورای ائتلاف انقلاب اسلامی استان مرکزی راهکارهای به حرکت درآمدن چرخ تولید در شرکت هپکو در سال جهش تولید را به اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در طی یک نامه پیشنهاد و ابراز امیدواری کرد پیشنهادات مطرح شده در جلسه کمیسیون صنایع و معادن به تصویب برسد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، شورای ائتلاف انقلاب اسلامی استان مرکزی در نامه‌ای خطاب به اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی راهکارهای به حرکت درآمدن چرخ تولید در شرکت هپکو در سال جهش تولید را به اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در طی یک نامه پیشنهاد و ابراز امیدواری کرد پیشنهادات مطرح شده در جلسه کمیسیون صنایع و معادن به تصویب برسد.

در این نامه آمده است: «مدت‌هاست که مشکلات شرکت هپکو و راهکارهای نجات این ابر شرکت تولیدکننده ماشین آلات راهسازی در دستور کار مسوولین و مدیران حوزه صنعت  است و هر از چند گاهی نیز با اخباری نظیر واگذاری شرکت، پرداخت حقوق، واگذاری قرارداد و... این نوید در دل پرسنل شرکت زنده می‌شود که این شرکت بتواند با بازگشت به تولید ناب خویش که همانا تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی است هم به صنعت کشور کمک کند و هم از دل تولید، حقوق پرسنل خویش را پرداخت کند، اما متاسفانه به دلیل عدم ریشه‌یابی مشکلات، راه اندازی این صنعت بزرگ هر بار با مانع روبرو می‌شود.

با واگذاری شرکت به سازمان تامین اجتماعی و حضور برخی مدیران خوش نام این شرکت، امید می‌رفت که اینبار شرکت بتواند خود را از قید سکون رها کند وبه تولید برگردد.

از ابتدای واگذاری بارها توسط تیم مدیریتی و بعضی دلسوزان شرکت این مهم تذکر داده شد که رمز بقا و ادامه فعالیت شرکت اصلاح ساختار مالی شرکت است که به دلایلی که در حوصله این نامه نیست اوضاع مناسبی ندارد و با این ساختار مالی و قفل بودن سیستم بانکی امکان فعالیت مجدد شرکت وجود ندارد. 
عطف به نامه سازمان تامین اجتماعی و دستور معاون رئیس جمهور قرار بود که بدهی معوق شرکت که بالغ بر 1200 میلیارد تومان است از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی تهاتر شود که این موضوع به دلایلی فعلا انجام نشده است و این در حالی است که اکثر توافقات مهم برای تولید مجدد دستگاه‌های تولیدی شرکت برای تامین مواد و قطعات اولیه خطوط تولید با تولید کنندگان انجام شده است و انجام این کار در این بزنگاه تاریخی بسیار حیاتی است، زیرا سبب راه اندازی خطوط تولیدی شرکت و پروژه‌های بزرگی  می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان به پروژه عظیم دامپتراک‌های سنگین اشاره کرد که سالیانه ارز فراوانی را از کشور خارج می‌کند و تولید آن در شرکت هپکو می‌تواند کشور را در کنار چند برند معتبر دنیا قرار دهد که در حال حاضر تولیدکننده این محصول استراتژیک هستند.
بایسته بود در زمان واگذاری شرکت به سازمان تامین اجتماعی این سوال مطرح و پاسخ داده می‌شد که آیا می‌توان شرکتی با ابعاد هپکو را بدون ارتباط با سیستم بانکی اداره کرد؟ آیا می‌توان خطوط تولیدی این شرکت را بدون سرمایه در گردش مناسب راه اندازی کرد؟

لازم به ذکر است که این شرکت به دلایل گوناگون مدتهاست که با رکود درگیر است و به تبع آن دستگاه‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی آن نیز آسیب فراوان دیده‌اند که جبران این خسارت نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های ذکر شده است.
هر چند این صنعت بزرگ روزگار بدی را سپری می‌کند ولی واردکنندگان این محصولات در سالهای اخیر از شرایط رکود این صنعت بهره مناسبی برده‌اند که علت اصلی این سود بادآورده در عدم حضور شرکت هم در تولید و هم در واردات بوده است.

در سال‌های نه چندان دور واردات بسیاری از محصولات که در سبد تولید این  شرکت قرار نداشت هم توسط  شرکت هپکو انجام می‌گرفت که این موضوع سه منفعت بزرگ برای کشور داشت:
محصول ارائه شده از خدمات بعد از فروش مناسب بهره می‌جست، با آشنایی که متخصصین هپکو با این ماشین آلات و تولید کنندگان آنها داشتند، ماشینی را برای مشتریان انتخاب می‌کردند که برای شرایط محیطی و آب وهوایی ایران مناسب باشد و این کار سبب بومی سازی محصولاتی می‌شد که از درخواست مناسبی در بازار بهر می‌بردند.
متاسفانه در سالیان گذشته علیرغم واردات بسیار بالایی که صورت گرفته است ولی به دلایل ذکر شده کماکان کشور از نبود ماشین آلات مناسب رنج می‌برد و ادامه این مسیر مطمئنا برنامه های توسعه‌ای کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد.

لازم به ذکر است که پس از تحریم و عطف به مشکلات  ایجاد شده در کار با برندهای اروپایی مهندسی شرکت توانسته بود با استفاده از توان داخلی خویش طراحی و تغییرات محصولاتی نظیر
لودرهای HWL110، HWL110-2  ،HWL65-1(جایگزین لودرهای ولوو و کوماتسو)، بیل‌های HEC210-2  ،HE100C(جایگزین بیلگ‌های لیپهر)، گریدر HG180D2(جایگزین گریدر با اکسل و گیربکس  ZF)، غلطک اتوی آسفالتHR105C (با گیربکس جدید)، غلطک ویبره خاک HCD00C و HCP100C (با موتور داخلی) را به پایان ببرد و این محصولات را برای ارائه به بازار آماده کند.

علاوه بر محصولات فوق ماشین آلاتی نظیر بکهو لودرهای M542،گریدرHG180D1، بیل لاستیکیHE100B1، غلطک HS78، ترانسپورتر HTS21 و ... نیز امکان تولید دارند  که در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی و قفل بودن سیستم بانکی شرکت این پروژه‌ها متوقف باقی مانده‌اند. 
با توجه به مقدمه ارائه شده، از آن کمیسیون درخواست می‌شود که ضمن بررسی راهکارهای ارائه شده در ذیل که می‌تواند باعث راه اندازی خطوط تولید این شرکت در سال جهش تولید گردد دستورات مقتضی برای انجام آن را صادر کند.

حسابرسی دقیق و تلاش برای  بازگرداندن منابع مالی شرکت که سهوا و عمدا در طی سالهای گذشته پیگیری نشده‌اند، اصلاح ساختار مالی شرکت (تهاتر بدهی‌های شرکت از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی، تزریق سرمایه در گردش مناسب برای راه اندازی خطوط تولید، ساماندهی بدهی‌ها و تعهدات مالی شرکت و...)، تمدید کارت بازرگانی شرکت حداقل به مدت یکسال، الزام معادن و بخش های فعال به همکاری مشترک با شرکت هپکو در واردات و تولید محصولات مورد نیاز، واگذاری قراردادهای خرید ماشین آلات راهسازی و معدنی با زمان بندی و بودجه مناسب».

انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار