کد خبر: ۱۵۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

به گزارش جام نیوز، «حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراقی می‌گوید که دولت عراق مقابل یک فرصت مناسب قرار گرفته تا به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نزدیک شود و با او درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق توافق کند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: این فرصت برای دولت عراق می‌تواند مناسب باشد تا از انعطافی که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور جدید آمریکا از خود نشان دهد، استفاده کند. زیرا او متعهد به بازنگری و تغییر سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ویژه درخاورمیانه شده است. لذا دولت عراق می‌تواند به سوی اجرای مصوبه پارلمان در خصوص خروج کلیه نیروهای خارجی از خاک این کشور حرکت کند.

الباوی توضیح داد که دولت عراق باید از این فرصت برای اجرای مصوبه پارلمان، تامین امنیت کشور، تحویل پرونده امنیتی آن به صورت کامل به نیروهای عراق و کنترل بر آسمان آن استفاده کند.

وی تاکید کرد که باید ابعاد اقتصادی مفاد مذکور در توافق استراتژیک میان بغداد و واشنگتن نیز فعال شود و نباید اجرای این توافق  به بعد نظامی آن که جنجال‌برانگیر شده، محدود باشد.

دی ماه سال گذشته به دنبال اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد‌الشعبی در بغداد، پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را با اکثریت تصویب کرد.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، هفته پیش، در جریان سخنرانی خود در مرکز تحقیقات راهبردی «النهرین» خبر داد که بغداد از دولت جدید آمریکا خواهد خواست که نشست مربوط به گفت‌و‌گوی راهبردی و مشخص کردن تیم جدید مذاکرات آنها ادامه پیدا کند.

گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن در تاریخ  ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد و دو طرف در خصوص موضوعات مختلف به خصوص خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق گفت‌و‌گو کردند.

 

فارس

برچسب ها: آمریکا ، جام نیوز ، عراق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار