کد خبر: ۱۵۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت در نشست با مطالبه‌گران حوزه معدن وعده داد در بازرسی‌های بعدی از معادن کشور، نماینده‌‌های مطالبه‌گران حوزه معدن هم در کنار نماینده‌های قوه قضائیه، سازمان محیط زیست و مجلس حضور می‌یابند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ‌عباسعلی ایروانی در نشست ملی مطالبه گران حوزه معدن اظهار داشت: به هر حال هر فعالیتی عیب و نقص دارد خصوصاً در کشور ما که تحت تحریم هستیم و مشکلات معدن هم جدا از مشکلات کلی‌ کشور نیست.

وی با بیان اینکه معدن هم در خود اشکالات و امتیازاتی دارد، گفت: هر فعالیت معدنی و صنعتی ضرر و زیان هایی ممکن است داشته باشند و تهدیداتی برای محیط طبیعی ایجاد کند اما به هر حال باید اشتغال و تولید ایجاد شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت ادامه داد: فعالیت های معدنی باید در کشور جریان داشته باشد باید یکسری ضوابط و شرایط را فراهم کنیم که کمترین آسیب به محیط زیست استان ها و طبیعت وارد شود.

ایروانی افزود: در بخش معدن آیین‌نامه‌ای وجود دارد و در آن چارچوب، معادن اجازه بهره برداری دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: در طبیعت انواع و اقسام عناصر مفید و مضر وجود دارد که در بهره‌برداری معادن عیان می‌شود که باید این عناصر مضر را کنترل و از چرخه خارج کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت ادامه داد: درباره برداشت از معادن از طریق ماهواره برداشت‌ها رصد و میزان برداشت مشخص می‌شود.

‌ایروانی با بیان اینکه نظارت بر اصول فنی استخراج انجام می‌شود، گفت: از طریق کارشناسان سازمان نظام مهندسی و بازرسی های موردی از معادن بازدید می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت تاکید کرد: در تکرار حوادث پرونده معدن‌دار ابطال می‌شود.

وی گفت: با توجه به تقاضای مطالبه گران، هر منطقه‌ای نماینده خود را مشخص کند که در بازدید‌ها و نظارت‌های ما حضور یابند، نماینده قوه قضاییه هم باشد همچنین نماینده ‌سازمان محیط زیست‌ و مجلس شورای اسلامی هم در بازرسی‌ها حضور یابند.

ایرانی با تاکید بر اینکه نظارت بر معدن ابزارهایی دارد گفت: برای تعیین میزان استخراج معدن ابزارهای مختلفی وجود دارد که مانیتورینگ یا پهپاد است اما در کشور ما از این ظرفیت‌ها بی‌بهره هستیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی در خصوص معدن طلای بردسکن ورود کرده و نظارت می‌کنند.

پس از‌ طرح این موضوع مطالبه‌گران حوزه معدن ‌ضمن اعتراض به ایروانی با بیان این که معدن داران سر دولت هم کلاه گذاشته‌اند، گفتند: بخش‌های نظارتی کجا ورود کردند؟ چرا شفافیت وجود ندارد؟ ما نسبت به عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت بدبین هستیم، چرا مفاد جلساتی که با وزارت صنعت برگزار می کنیم همان روز به دست معدن داران می‌رسد؟

بنابراین گزارش در این نشست مقرر شد جلسه‌ای دیگر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مطالبه‌گران حوزه معدن برگزار شود.

از سوی دیگر مقرر شد جلسه‌ای با حضور مطالبه‌گران حوزه معدن و محققان بدون تعارض منافع در حوزه بازرسی معدن انجام شود ضمن آنکه مطالبه گران جلسه‌ای با رئیس سازمان محیط زیست و وزیر صمت داشت باشند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار