کد خبر: ۱۵۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
تونل«کبیرکوه» پروژه‌ای مهم در حوزه راهسازی و زیرساختی استان ایلام است که 10 سال پیش کلنگ احداث آن به زمین زده شده اما به دلیل نبود اعتبار کافی و بی‌توجهی‌ها، کار در آن‌ به‌کندی پیش رفته و کماکان روبان افتتاح را ندیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، اخیرا مخاطبان فارس سوژه‌ای را در سامانه فارس من با عنوان «تونل کبیرکوه چه زمانی تکمیل می‌شود؟ » ثبت کرده‌اند که خبرنگاران فارس بر آن شدند تا موضوع را پیگیری کنند.

تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که در سال ۱۳۸۹ برای زدودن بخشی از محرومیت استان ایلام آغاز شد، این تونل شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر می‌کند و باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب‌العبور کبیرکوه می‌شود.

این پروژه ملی و مهم استانی سال‌هاست که تنها از سوی مسوولین و نمایندگان وعده‌ی تسریع در ساخت و افتتاح آن داده می‌شود اما سال‌هاست که در انتظار تکمیل است و وعده‌ها عملی نشده؛ گویا به علت نبود بودجه به بن‌بست رسیده و مردم شهرستان‌های دره‌شهر و بدره را همچنان چشم انتظار گذاشته است.

تغییر تصمیمات دولت و نبود بودجه موجب شد که این پروژه ملی و اثر گزار که اعتبارات مالی آن در ردیف بودجه ملی قرار دارد همچنان به صورت نیمه تمام در خواب عمیق فرو رود.

طرح تکمیل این پروژه می‌تواند با رایزنی دقیق مسوولین ارشد استان و پیگیری نمایندگان مجلس تحقق یابد؛ معطلی این پروژه به خاطر عدم تخصیص اعتبار بوده و در صورت تامین اعتبار تونل با ایمن سازی موقت می‌تواند سال آینده زیر بار ترافیک قرار گیرد.

پروژه تونل کبیرکوه علاوه بر اینکه به خروج شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر از بن‌بست جغرافیایی کمک می‌کند، آمار تصادفات مسیرهای آبدانان و دره‌شهر را نیز کاهش می‌دهد.

لزوم تکمیل پروژه تونل کبیر کوه

موضوع مهم تکمیل پروژه ملی احداث تونل کبیر کوه در حالی است که برخی از شهروندان در گفت‌وگو با گزارشگر فارس، خواستار تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه در سال ۱۴۰۰ برای از بین بردن مشکلات راه‌های مواصلاتی شدند.

این در حالی است که برخی از شهروندان آبدانانی از حرکت دورانی و کند مسوولین جهت تکمیل نهایی این پروژه گله‌مندند و می‌گویند چندین سال است که از آغاز این پروژه می‌گذرد اما متاسفانه کماکان افتتاح نشده است.

پیمانکار در حال اجرای آخرین مراحل کف برداری آن است

علی‌اصغر کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در این باره گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ششصد و پنجاه متر است که حفاری آن به پایان رسیده است و پیمانکار در حال اجرای آخرین مراحل کف برداری آن است.

وی ادامه داد: از سمت شهرستان دره‌شهر، هشت تونل جهت رسیدن به تونل اصلی وجود دارد که جمعا به طول نزدیک به هزار و هشت‌صد متر حفاری شده است؛ در صورت تامین اعتبار تونل با ایمن سازی و روشنایی موقت در سال آینده زیر بار ترافیک قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: برای تکمیل نهایی یعنی اجرای لاینینگ( طاق بتونی) روشنایی و تهویه نیاز به تخصیص اعتبار است که ان‌شاالله این اعتبار هر چه سریع‌تر تزریق شود.

کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام به مهران

این پروژه نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات، کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام به مهران و اتصال بازارچه مرزی چیلات به استان‌های مرکزی و شمالی کشور دارد.

هدف این پروژه برقراری ارتباط به دو شهرستان آبدانان و دره‌شهر، حذف نقاط حادثه‌خیز در این محور ارتباطی و اتصال استان ایلام از مسیر شهرستان‌های دره‌شهر، آبدانان به استان خوزستان و کاهش 70 کیلومتری این مسیر بود بعد از سال‌ها همچنان بلاتکلیف و در زمره پروژه‌های ناتمام استان ایلام قرار داد.

مسوولین بارها از این طرح بازدید کرده‌اند و هر بار وعده‌ای برای حل مشکلات مالی و اعتباری پروژه داده‌اند اما هیچکدام محقق نشده است اما با توجه به اهمیت این پروژه بایسنی پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را برای تکمیل آن به کار گیرند.

انتهای پیام/ 970813

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار