کد خبر: ۱۵۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸

امیرحمزه مالمیر

کارشناس بازار سرمایه

با توجه عملکرد منتشر شده شرکتها در سایت کدال، مشاهده می شود که عموما صنایع تولیدمحور و پیشرو هستند، نسبت به سال گذشته به مراتب عملکرد بهتری داشتهاند. این موضوع، گویای این مطلب است که سال مالی ۹۹ شرکت ها با افزایش قابل ملاحظه سودآوری نسبت به سال ۹۸ رو به رو است البته بخشی از این افزایش سوددهی قابل پیش بینی بود، زیرا با توجه به میزان تورم، افزایش قیمتها و به دنبال آن رشد تولید و میزان فروش شرکتها، این افزایش سودآوری اتفاق میافتاد.

از آنجاییکه بخش عمده ای از افزایش قیمتها با تاخیر در صورت های مالی اتفاق می افتد، بسیاری از مواد اولیهای که شرکت ها تهیه کرده اند با قیمت های سابق بوده است و با توجه به اینکه در سال جاری با افزایش نرخ مواجه شدیم، حاشیه سود بهتری نسبت به سال گذشته به دست آورده، در نتیجه از سودآوری مناسبتری برخوردار شدند.

این روند در اغلب شرکتهای بورسی به خصوص شرکت های بزرگ قابل مشاهده است و به نظر من این موضوع باید مد نظر سرمایه گذاران قرار بگیرد. سال آینده هم با توجه به بوجه جاری کشور و با توجه به افزایش نرخ محصولات و نیز صنایع پیشرویی که در بازار وجود دارند، به نظر میرسد با یک افزایش قابل ملاحظه سودآوری نسبت به سال ۹۹ برخوردار باشیم. در این روزها با افت و خیزهایی در بازار رو به رو هستیم، به نظر میرسد به واسطه ریزشی که از اواخر مرداد شروع شد برخی از سرمایهگذاران خسته شده و به محض اینکه با افزایش قیمتی در سهم مواجه میشوند اقدام به فروش میکنند. اقدامی که ممکن است به زیان غیرقابل جبران این دسته از سهامداران منجر شود. به سرمایهگذاران توصیه می کنم زمانیکه قصد خرید دارند به صف خرید یا فروش دقت نکنند. انجام معامله نیازمند داشتن تحلیل و بررسی است؛ اگر هم چنین دانش و آگاهی را نداریم حتما از روش های غیر مسقیم مانند صندوقها و سبدهای اختصاصی به سرمایهگذاری بپردازیم. معتقدم در نگاه بلند مدت، بازارسرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی، بازدهی مناسبتری خواهد داشت. سهامداران در نظر داشته باشند در صورت وجود نوسانات که البته جزیی از بازار است نیز نباید به طور هیجانی رفتار کنیم. اگر سرمایهگذاران با سعه صبر بیشتر اقدام کنند و سرمایهگذاری خود را حداقل برای یک دوره ۲ الی ۳ ساله مد نظر قرار بدهند، سود مناسبتری در این بازار کسب خواهند کرد.

برچسب ها: یادداشت ، بورس ، سرمقاله
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار