کد خبر: ۱۵۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
سواد زندگی؛ ​
سرقت تلفن همراه معضلی است که هر روز اخبار متعددی از آن در سطح جامعه به گوش می‌رسد و به تبع حقوقی را در این راستا درباره مشترکان باید متصور شد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ ​اگر گوشی همراهتان دزدیده شود چه می‌کنید؟ برای پیگیری تلفن همراه خود باید چه اقداماتی را انجام داد؟ همیشه مواقعی پیش می‌آید که کاربران تلفن همراه دچار درماندگی شوند. در این مواقع چه باید کرد؟
سرقت تلفن همراه معضلی است که هر روز اخبار متعددی از آن در سطح جامعه به گوش می‌رسد و به تبع حقوقی را در این راستا درباره مشترکان باید متصور شد.
در ابتدا:
 - نخست به محض این که متوجه فقدان موبایل تان گشتید، سریعا با شماره خود تماس بگیرید؛ چرا که ممکن است خوش شانس باشید، کسی آن را پیدا کرده باشد و پاسخ دهد.
- اما قدم بعدی پس از به سرقت رفتن تلفن همراه این است که سریعا مراتب را به اپراتور مربوطه اعلام و سیم‌کارت خود را بسوزانید تا حداقل مسئولیت حقوقی در قبال احتمال ارتکاب به اعمال مجرمانه گریبان‌گیرتان نشود؛ البته می‌توان با یک طرفه کردن سیم کارت نیز جلوی سوء استفاده از آن را گرفت.
- سپس جهت ردیابی گوشی می‌بایست با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی (یا شناسنامه) و هم چنین جعبه گوشی به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و تقاضای خود را ارائه دهید؛ در این حالت کلانتری یا دادسرا با صدور نامه‌ای به تمامی اپراتورها، درخواست ردیابی گوشی با شماره سریال مربوطه را می‌دهند تا سارق یا فردی که گوشی را پیدا کرده است به محض روشن کردن سیم‌کارت خود بر روی گوشی مسروقه، در شبکه اپراتور‌ها رویت شود (روال زمانی این کار به مدت ۴۰ روز است).
- مشترکان می‌توانند در زمان به سرقت رفتن گوشی و یا مفقود شدنش به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و سرقت گوشی شان را اعلام کنند که البته بهتر است کلانتری در همان محل به سرقت رفتن و یا مفقود شدن گوشی باشد و پس از آن از طریق مراجع قضایی موضوع را پی‌گیری کنند.
در زمان سرقت گوشی‌های تلفن همراه معمولا مخابرات پس از اطلاع مشترک، از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی که در گوشی و پکیج آن قرار دارد، به پیگیری و ردیابی گوشی‌ها اقدام می‌کنند و مشترکانی که این شماره را ندارند با توجه به اینکه داشتن این شماره برای ردیابی گوشی الزامی است؛ می‌توانند با زدن کد #۰۶#*، از این شماره مطلع شوند.
معمولا با تغییر شماره سریال گوشی‌های به سرقت رفته و یا مفقود شده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ به طوری که امکان شناسایی و یا ردیابی آن‌ها از بین می‌رود، اما در گوشی‌های نسل جدید که وارد بازار می‌شوند، امکان تغییر شماره سریال وجود نداشته و یا کار بسیار مشکلی است.
گوشی‌های سرقت شده معمولا به فروش می‌رسند، بنابر این کارشناسان تاکید دارند که افراد باید در خرید گوشی‌ها دقت داشته باشند تا نسبت به خرید انواع معتبر و دارای ضمانت نامه اقدام کنند، زیرا در نهایت فردی که اینگونه گوشی را بدون فاکتور خریداری کرده، مقصر و مجرم شناخته می‌شود.
اما کارشناسان به خریداران هشدار می‌دهند که در زمان خرید گوشی تلفن همراه از فروشگاه‌هایی خرید کنند که دارای پروانه کسب معتبر بوده و حتما فاکتور خرید ممهور دریافت کنند و با استعلام از چند فروشنده از نوع گارانتی و قیمت‌ها مطلع باشند و چنانچه به موارد تخلفی برخورد کردند آن را به کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه مربوطه اطلاع دهند.
شخص بعد از پیگیری و اعلام سرقت از طریق مراجع قانونی میتواند پس از گذشت مدتی بعد از شروع ردیابی تلفن همراه توسط اپراتور‌های کشوری نتیجه این جست و جو را از مراجع قانونی پیگیری کند تا معلوم شود که تلفن همراه مورد نظر پیدا شده است یا خیر.
در صورت پیدا شدن تلفن همراه مذکور از سوی دادسرا نامه‌ای به شخص برای مراجعت به کلانتری محل ردیابی تلفن همراه داده می‌شود تا شخص بقیه مراحل جلب سارق را از طریق کلانتری پیگیری کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار