کد خبر: ۱۵۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
«نیوزویک» در یادداشتی، تصمیم برخی مقام‌های غربی برای حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای برجام را رد کرده و نوشته این کار احتمالاً منجر به ظهور مفاد زیادخواهانه می‌شود و ایران آن را رد می‌کند.

به گزارش جام نیوز به نقل از المیادین، نشریه آمریکایی «نیوزویک» در یادداشتی به قلم «جف لامیر» با اشاره به تصمیم برخی مقام‌های غربی برای آوردن عربستان پای میز مذاکره هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را رد کرده است.

در ابتدای این یادداشت به تلاش «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای برجام و همچنین پیشنهاد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای آوردن عربستان به پای میز مذاکره اشاره شده و آمده است که این تصمیم به سیاست‌های آمریکا آسیب می‌زند.

نویسنده یادداشت با ابراز امیدواری در خصوص شکل‌گیری یک توافق جدید با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که ورود بازیگران منطقه‌ای به برجام و اجازه به آنها برای دیکته کردن مفاد یک توافق جدید احتمالاً منجر به ظهور مفاد زیاده‌خواهانه می‌شود و ایران نیز به راحتی آن را رد خواهد کرد.

در ادامه آمده است که منافع آمریکا با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس متفاوت است و تنش‌زدایی با ایران باید هدف اول دولت آمریکا باشد. 

نویسنده این یادداشت در ادامه مدعی شده که تمایل ایران برای تبعیت از برجام در مقابل برداشتن تحریم‌ها موجب پیشگیری از یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه می‌شود و احتمال وقوع جنگ را کاهش می‌دهد.

وی همچنین مدعی شده که این توافق یک به یک؛ یعنی تبعیت در مقابل تبعیت، موجب سرد شدن آتش جنگ‌طلبی می‌شود؛ مسئله‌ای که شرکای آمریکا در حاشیه خلیج فارس از زمان آغاز کارزار تحریمی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ شاهد آن بوده‌اند.

به نوشته نویسنده این یادداشت از آنجایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس ممکن است خواستار مفاد قوی‌تری در یک توافق جدید باشند، اما این بدان معنا نیست که آمریکا مجبور است آن را اجرا کند. 

نویسنده مدعی شده که: «ما باید امارات و عربستان را تشویق کنیم طرح‌های دیپلماتیک خود در قبال ایران را اتخاذ کنند، این موضوعی که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی قبلاً از آن حمایت کرده بود. آوردن آنها به پای میز مذاکره درباره مسائل میان آمریکا و ایران، آنها را قادر می‌سازد تا مباحث را به سمت منافع خودشان سوق دهند و اهداف سیاسی آمریکا را تضعیف کنند.» 

نویسنده امور دفاعی نشریه نیوزویک در ادامه بار دیگر ادعای برخی مقام‌های اروپایی و آمریکایی را در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از جمله برنامه موشکی و نایبان این کشور را تکرار کرد.

در ادامه آمده است که راهبرد زیاده‌خواهانه نتایجی در عرصه هسته‌ای به دنبال نخواهد داشت. 

نویسنده به افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران و برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص ساخت بمب اتمی اشاره کرده و مدعی شده که زمان برای ایران به منظور ساخت این بمب نسبت به قبل از اتخاذ سیاست فشار حداکثری ترامپ کوتاه‌تر است.

نویسنده مدعی شده که آمریکا می‌تواند تلاش کند که ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را به پای میز مذاکره بکشاند تا مسائل منطقه‌ای را حل و فصل کنند، اما این اقدام نباید شرایطی برای برداشتن تحریم‌ها باشد.

در ادامه یادداشت همچنین ادعا شده که کاهش فشار اقتصادی علیه ایران، مانع از رودرویی ایران با آمریکا می‌شود و روند دیپلماسی را آسان‌تر می‌سازد؛ آمریکا باید دیپلماسی محدود خود با ایران در خصوص ملاحظات منطقه‌ای وسیع‌تر را در اولویت قرار دهد. 

نویسنده نوشته بایدن باید در برابر فشار تل‌آویو برای دنبال کردن اهداف زیاده‌خواهانه ایستادگی کند و اسرائیل و آمریکا از جنگ با ایران سود نمی‌برند.

نویسنده این یادداشت در پایان با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام نوشت دولت بایدن نباید به ایران به منظور برداشتن اولین گام در جهت احیای برجام فشار آورد.

وی نوشت آمریکا در تبعیت از این توافق شکست خورد و ایران نیز بیش از یک سال در برابر تحریم‌ها مقاومت کرد.

این نویسنده آمریکایی نوشت: «مسئولیت نشان دادن حسن نیت به عهده ماست.»

برچسب ها: برجام ، عربستان ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار