کد خبر: ۱۵۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵

سلامت نیوز: ۱۲۳,۵۱۱,۴۳۸ واکسن در سرتاسر جهان تهیه شده است؛ ۱.۶ دز به ازای هر ۱۰۰ نفر و کشورها در حال رقابت سر آن‌ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بالاخره چند ماه پس از شروع روند واکسیناسیون کرونا در ده‌ها کشور، فردا روند واکسیناسیون در ایران هم آغاز می‌شود؛ روندی که طبق تجربیات کشورهای دیگر به این سادگی‌ و زودی‌ها به پایان نمی‌رسد.

براساس آنچه سازمان غذا و دارو اعلام کرده است، روند واکسیناسیون کشور با ۱۰هزار دز واکسن اسپوتنیک که با تازگی وارد شده، آغاز می‌شود و قرار است روزانه به حداقل هزار نفر واکسن تزریق شود. همچنین کادر درمان در بخش آی‌سی‌یو و بیمارستان‌های ریفرال در اولویت دریافت این واکسن هستند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه گفته بود: «از روز سه شنبه اولین گروه هدف ما که در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی است که گروه خط مقدم دفاع سلامت هستند، واکسیناسیون شان را شروع می‌کنیم که شامل افرادی هستند که در ای سی یو کار می کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه های آسیب پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و ...‌ مرحله به مرحله می رویم.»

این یعنی احتمالا تا ۱۰ روز آینده ۵ هزار نفر دو دز کامل از واکسن اسپوتنیک دریافت می‌کنند و حدود ۰.۰۰۷ درصد جمعیت کشور نسبت به ویروس کرونا واکسینه می‌شوند، عددی که برای کنترل کلی پاندمی باید ۱۰ هزار برابر شود، اما شاید بتواند شروعی برای واکسینه شدن بخش زیادی از جمعیت داشته باشد.

رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: «اگر در هر جامعه‌ای حداقل حدود ۷۰ درصد افراد تا تابستان واکسن تزریق کرده باشند، پاییز می‌توانیم بگوییم که در حال کنترل اپیدمی هستیم. اما اگر در کشوری واکسن تزریق نشود، یا تعداد کسانی که واکسن تزریق می‌کنند، پایین باشد، پاییز بدتر از زمستان و بهار می‌شود. هیچ کسی نمی‌تواند درست پیشبینی کند، اما با توجه به این که واکسن و درمان‌هایی وجود دارد که FDA مجوز داده است، باید از آن‌ها به نحوی استفاده کنیم که آن زمان بگوییم ایران در حال کنترل اپیدمی است، اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است که پاییز بدی داشته باشیم.»

کشورهای دیگر چند درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند؟

البته نه تنها ایران بلکه هنوز هیچ کشور دیگری موفق نشده است که این تعداد از جمعیت خود را واکسینه کند و حتی در بسیاری از مناطق روند واکسیناسیون کرونا هنوز آغاز نشده است. چراکه هنوز ۱۲۶ میلیون واکسن کرونا در دنیا وجود دارد؛ ۱.۶ واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر. به همین دلیل تاکنون کشورهای کمی موفق به واکسیناسیون بخش زیادی از جمعیتشان شده‌اند.

وضعیت برخی از کشورهایی که در آن‌ها واکسیناسیون کووید-۱۹شروع شده، به این شکل است:
(اطلاعات برای تاریخ ۷ فوریه)

منبع: نیویورک تایمز

ردیف

نام کشور

تعداد واکسن تهیه شده

تعداد واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر

جمعیتی که یک دز واکسن تزریق کرده‌اند(درصد)

جمعیتی که به طور کامل واکسینه شده‌اند

۱

امارات

۳۸۴۹۳۷۴

۴۰

۳۷.۴

۲.۶

۲

آمریکا

۳۶۸۱۹۲۱۲

۱۱.۱

۸.۷

۲.۳

۳

اسلوونی

۹۶۴۳۹

۴.۷

۲.۶

۲

۴

دانمارک

۳۱۱۲۹۴

۵.۴

۳.۴

۲

۵

ایتالیا

۲۴۳۵۴۸۹

۴

۲.۳

۱.۷

۶

لیتوانی

۱۲۲۵۵۹

۴.۴

۲.۸

۱.۶

۷

اسپانیا

۱۹۸۸۱۶۰

۴.۳

۲.۸

۱.۵

۸

ایرلند

۲۱۹۲۰۰

۴.۵

۳.۱

۱.۴

۹

ایسلند

۱۷۵۱۵

۵

۳.۶

۱.۴

۱۰

مالت

۳۳۴۷۷

۶.۹

۵.۶

۱.۳

۱۱

چین

۳۱۲۰۰۰۰۰

۲.۲

۲.۲درصد

-

طبق این جدول، امارات با واکسیناسیون کامل ۲.۶ درصد جمعیتش، بیشترین میزان واکسیناسیون را انجام داده است. البته به ۳۷.۴ درصد جمعیت این کشور دز اول واکسن تزریق شده است. معمولا چند هفته پس از تزریق دز اول، دز بعدی واکسن کروناویروس تزریق می‌شود.

گفتنی است این جدول آمار رسمی میزان واکسیناسیون در کشورهای مختلف است و آمارهای غیر رسمی از واکسیناسیون ۲.۷۶ درصد جمعیت ترکیه و ۱.۳۴ درصد عربستان حکایت دارد. چین هم تاکنون ۲.۲ درصد جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کرده است.

میزان واکسن موجود در قاره‌های مختلف هم از این قرار است:



کشورهای توسعه‌یافته ناموفق در واکسیناسیون کرونا

حتی به نظر می‌رسد برخی کشورهای توسعه‌یافته هم در مسابقه کشورها برای ۱۲۶ میلیون واکسن موجود در جهان عقب مانده‌اند. برای مثال هلند که تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار واکسن خریداری کرده است، تاکنون موفق به واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر شده است. مارک روت، نخست وزیر این کشور چندی پیش در این رابطه گفته بود: «بخاطر این که دولت به سرعت اقدام نکرد، واکسیناسیون دیرتر از کشورهای دیگر شروع می‌شود.»

در واقع مسئولان این کشور حدس می‌زدند که واکسن آسترازنکا زودتر از اتحادیه اروپا مجوز دریافت می‌کند اما این اتفاق رخ نداد و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها تغییر کرد.

کانادا دیگر کشوری است که در روند واکسیناسیون کرونا به مشکل خورده است. براساس اطلاعات نیویورک تایمز این کشور تاکنون بیش از یک میلیون واکسن تهیه کرده است. همچنین اطلاعات رسانه‌های محلی کانادا نشان می‌دهد که ۲.۳۵۶ درصد جمعیت این کشور تاکنون واکسینه شده‌اند. البته این اعداد روز به روز تغییر می‌کنند.

استرالیا هم از کشورهای توسعه‌ یافته‌ای است که هنوز روند واکسیناسیون را آغاز نکرده است. مسئولان این کشور اعلام کرده‌اند که از یک ماه دیگر این کار را انجام می‌دهند، البته علت این موضوع موفقیت استرالیا در کنترل پاندمی است، چراکه آمار مبتلایان روزانه کرونا در این کشور تک رقمی شده است.

گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، در این رابطه گفته بود: «در آمریکا و انگلیس روزانه صدها و هزاران نفر بخاطر کرونا فوت می‌کنند و به همین دلیل مجوز استفاده اضطراری صادر کرده‌اند، اما ما می‌خواهیم مطمئن شویم که برنامه واکسیناسیون کاملا امن است.»

قاره سیاه؛ در اوج بی‌عدالتی

اما کشورهای قاره آفریقا در دریافت و خرید واکسن کووید-۱۹ با مشکل روبرو شده‌اند. این قاره تاکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۰.۱ واکسن دریافت کرده است. موضوعی که منجر به عصبانیت رهبران آفریقایی هم شده است.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، چندی پیش در نشست مجازی انجمن جهانی اقتصاد گفته بود: «ما نگران ملی‌گرایی واکسنی هستیم. کشورهای ثروتمند اقدام به خرید واکسن‌های زیادی از کارخانه‌ها کرده اند. برخی حتی چهار برابر جمعیت کشورشان واکسن خریداری کرده‌اند.»

اشاره رامافوسا به کشورهایی مثل بریتانیا و کانادا است که ۳ و ۵ برابر جمعیت کشورشان واکسن خریداری کرده‌اند، اگرچه همین کشورها هم در دریافت واکسن‌هایی که خریداری کردند با مشکل روبرو شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هم چند روز پیش این موضوع را تایید کرده و اعلام کرده بود که فاصله واکسنی کشورهای ثروتمند و فقیر رو به افزایش است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار