کد خبر: ۱۵۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸

عباس مقتدایی

نماینده اصفهان در مجلس

موضوع شفافیت آرا در مجلس یازدهم و در سال اول به اندازه کافی برای تبدیل شدن به یک قانون مورد توجه نمایندگان بود؛ اما نکتهای که در صحن مجلس برای «کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» رخ داد این بود که نمایندگان در جریان رأی گیری به دو گروه تقریبا مساوی از نظر تعداد نفرات تبدیل شدند؛ عدهای که معقتد بودند باید حد و مرزهای شفافیت آرا با دقت بیشتر یا با برخی ازتغییرات انجام صورت گیرد، گروه مقابل هم معقتد بودند با همین طرح می توانیم منافع کشور را تأمین کنیم. موافقین و مخالفین « کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» هر دو به مسئله شفافیت آرا به عنوان یک موضوع مهم و قابل توجه نگاه میکنند که باید به آن اهتمام داشته باشیم اما نقطه نظرات خود را برای اجرایی شدن این امر دارند.

در این بین نمایندگانی که با اساس شفافیت آرا مخالفت داشتند از نظر تعداد نفرات بسیار محدود بودند اما عدهای از نمایندگان که حدود ۵۰ نفر هستند بعداز آن که «کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» در صحن رأی نیاورد با همفکری و در همان روز با بهرهگیری از ظرفیتهای که آئین نامه داخلی مجلس داده متنی را امضا کردند که بر اساس آن مجدداً موضوع « کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» بر اساس روال های قانونی در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر عدهای در روزهای گذشته تلاش کردند این گونه وانمود کنند که این مجلس با شفافیت آرا مخالف است در حالی که واقعیت امر این نبود و همه نمایندگان بر این عهد که کمک کنند تا شفافیت بیشتری در کشور و در مجلس و در قوه مقننه و به تبع آن در سایر قوا شکل بگیرد هستند و تلاش خودشان هم برای اجرایی کردن آن به کار خواهند بست.

البته رئیس مجلس نیز تلاش زیادی برای اینکه «کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» رأی بیاورد انجام داد؛ اما به هرحال نظر مجلس این بود که باید تغییرات و یا اصلاحاتی انجام در آن شود که امیدوارم فضای همفکری و انسجام بیشتری ما بین نمایندگان شکل گیرد تا این طرح که یک مطالبه عمومی هم شده است به سرانجام روشنی برسد. یکی از بحث هایی که مطرح می شود این است که برخی نمایندگان از مشخص شدن آرایشان ابراز نگرانی میکنند و میگویند باید دید که آیا جامعه ظرفیت شفافیت را دارد یا خیر، اما مهم این است که طرح شفافیت آرا نمایندگان نباید موجب اختلاف و دودستگی شود، بلکه باید باعث انسجام بیشتر شود. البته در جریان موافق و مخالف با این طرح دیدگاه های متفاوتی مطرح شد که یکی از رسالتهای مجلس آن است که به رشد جامعه شتاب ببخشد که میتوانیم با شفافیت آرای نمایندگان، رویکردهای مسئولانه تری را برای کسانی که منتخب هستند ایجاد کنیم . موضوع شفافیت آرا حتی اگر در برخی از موارد به صورت نادر اشکالاتی را هم ایجاد کند اما منافعش آن آنقدر زیاد است که می توان از مضررات اندک آن چشم پوشی کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار