کد خبر: ۱۵۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

صدیف بدری

عضو کمیسیون عمران مجلس

طرح جهش تولید و تامیــن مسکن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و همگان در انتظار بهبود وضعیت بازار مسکن هستند. مجلس یازدهم از ابتدا فعالیت خود به حوزه تولید و تامین مسکن ورود کرد و پس جلسات متعدد با مطالعات کارشناسی در کمیسیون عمران طرح دو فوریتی با عنوان جهش تولید و تامین مسکن تدوین شد که پس از تصویب کلیات در صحن علنی مجلس، جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفت و تا ماده ۵ این طرح نیز به تصویب نمایندگان رسید. یکی از اهداف طرح جهش تولید و تامین مسکن؛ تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور و بروز رسانی طرح جامع مسکن بوده که باید توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شود. یکی از نقاط قوت این طرح تشکیل شورای عالی مسکن در کشور به ریاست رئیس جمهور و عضویت تعدادی از وزرای مرتبط در امر مسکن است؛ این شورا درحوزه ساخت مسکن سیاستگذاری و راهبری کرده و همچین وظیفه نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد.

هدف اصلی طرح تولید و تامین مسکن؛ حمایت از دهکهای سه به پایین جامعه و اقشاری مانند کارگران و کارمندان، جوانان فاقد شغل و مسکن و افراد دارای شرایط مندرج در قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن است که با ارائه زمین رایگان و ارائه تسهیلات مناسب این مهم محقق میشود.

با ایجاد صندوق ملی مسکن و منابع مالی تعریف شده در طرح جهش تولید و تامین مسکن وام کم بهره به دهکهای پایین پرداخت میشود و همچنین خدمات رسانی و تامین هزینههای زیر بنایی از محل صندوق ملی مسکن از جمله اقدامات دیگری است که در طرح مذکور پیش بینی شده است.

اما چگونگی تامین منابع مالی صندوق ملی مسکن سوال جدی است که منابع مالی این صندوق از محل وصول مالی عایدی املاک و منابع خط اعتباری مسکن مهر که بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است، تامین میشود، همچنین مالیات بر عایدی سرمایه درحوزه مسکن که در آینده تصویب میشود، نیز به این صندوق واریز میشود؛ با ایجاد این صندوق منابع مالی مطمئنی برای حمایت از تولید مسکن خواهیم داشت.

طرح جهش تولید و تامین مسکن موجب تعادل در عرضه و تقاضا در حوزه مسکن میشود. برای ایجاد تعادل و تنظیمگری در عرضه و تقاضا باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود که یقینا با عملیاتی شدن آن قیمت مسکن نیز متعادل تر خواهد شد. نرخ زمین ۵۰ الی ۶۰ درصد هزینه های مسکن را تشکیل میدهد که اگر رایگان شود، قیمت تمام شده خانه برای نیازمندان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند. در کنار این موارد وام کم بهره و حمایت های زیرساختی و تخفیفات فراوان دیده شده که به مسکن دار شدن نیازمندان و قشر کم درآمد جامعه کمک بسیاری میکند.

برچسب ها: یادداشت ، صدیف بدری ، مسکن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار