کد خبر: ۱۵۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
وزیر ارتباطات دولت نهم با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: کار بزرگی در کمیسیون تلفیق انجام شده است و قاعدتاً دولت باید عمده اصلاحاتی که در این کمیسیون مطرح شده را در لایحه جدید بودجه درنظر بگیرد.

محمّد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به عدم تصویب لایحه بودجه سال 1400 در صحن علنی مجلس گفت: یکی از محوری‌ترین دستورکارهای مجلس بررسی و تصویب بودجه است، چون تبدیل به قانون می‌شود و سایر دستگاه‌ها بر اساس آن باید عمل کنند و بعد هم توسط دستگاه‌های قانونی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نسبت به نحوه عمل به بودجه نظارت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قبلاً یکی از مشکلات این بود که دولت با تأخیر بودجه را به مجلس ارائه می‌کرد، امّا از یک زمانی به بعد، مجلس تصویب کرد که دولت‌ها موظف هستند چند ماه قبل از پایان سال بودجه را به مجلس تحویل بدهد تا وقت کافی برای بررسی بودجه وجود داشته باشد.

نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: کمیسیون تلفیق، تلفیقی از همه کمیسیون‌های مجلس است و نمایندگان دولت هم به‌صورت فعال در آن حضور دارند. شورای نگهبان هم در این کمیسیون حضور دارد تا اگر نظری دارند همانجا اعلام کنند تا رفع شود. از مجمع تشخیص مصلحت نظام هم چندسالی است که نمایندگانی حضور دارند.

سلیمانی با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: کار بزرگی در کمیسیون تلفیق انجام شده است و قاعدتاً دولت باید عمده نقطه نظراتی که در این کمیسیون مطرح شده را در لایحه جدید بودجه در نظر بگیرد.

وی، بخش درآمدها را یکی کلیدی‌ترین نقطه‌نظرات کمیسیون تلفیق دانست و گفت: یک موضوع مهم دیگر، هزینه‌هاست. هزینه‌ها از دو منظر می‌تواند مطرح شود؛ یک اینکه با درآمدها همخوانی داشته باشد، یعنی هیچ شخص و نهادی نمی‌تواند بیش از بودجه‌ای که برای آن مقرر شده، خرج کند.

توزیع عادلانه هزینه‌ها باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، تعدیل و توزیع هزینه‌ها را موضوعی حائز اهمیت دانست و گفت: هزینه‌ها نباید یکجا متمرکز شود و نباید اینطور باشد که مثلاً‌ بخشی از دولت حقوق بالایی بگیرد امّا بخشی دیگر خیلی افزایشی نداشته باشد. این موضوع، عدم تعادل را در پی دارد. همچنین در زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی باید همه استان‌ها در نظر گرفته شوند.

سلیمانی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مجلس همه نکات مهم را درباره بودجه بررسی کرده است، اظهار داشت: ارائه بودجه جدید از سوی دولت، مصداق «هلو توی گلو» است چرا که همه تصمیمات گرفته شده و خود دولت هم حضور داشته است و بر اساس آن باید بودجه را به مجلس ارائه دهد. اگر خدای ناکرده لجبازی بشود و بودجه‌ای شبیه بودجه قبلی به مجلس ارائه شود هم کار مجلس سخت می‌شود هم کار کشور، آن هم در شرایطی که کل کشور دارد برای انتخابات آماده می‌شود و بحث بودجه باید هرچه زودتر مطرح و جمع‌بندی بشود.

بودجه جدید بدون اصلاحات به مجلس تقدیم شود، دولت به مشکل می‌افتد

وی ادامه داد: از طرفی، دولت نمی‌تواند در سال ۱۴۰۰ بدون قانون بودجه بماند و بخواهد هزینه ماهیانه بدهد. در واقع اگر ارائه لایحه بودجه جدید به تأخیر بیفتد یا بودجه نامناسبی به مجلس ارائه شود به ضرر خود دولت هم هست چرا که مجلس نمی‌تواند آن را تا پایان اسفند بررسی کند و دولت، فروردین و اردیبهشت را مجبور می‌شود بر اساس مطالبی که مجلس تصویب می‌کند به شکل یک دوازدهم خرج کند که که کار سخت می‌شود و نباید این اتفاق رخ دهد.

فروش نفت باید عقلانی در نظر گرفته شود

سلیمانی، واقعی شدن بخش نفت در بودجه را مورد تأکید قرار داد و گفت: میزان فروش نفت باید بر اساس منطق و عقل لحاظ شود نه چیزی که خیلی پرت باشد. از طرفی نرخ تبدیل ارز نیز باید درنظر گرفته شود. همچنین تکلیف دلار جهانگیری که میلیون‌ها دلار از ثروت کشور به دنبال آن هدر داده شد در لایحه جدید بودجه واقعاً مشخص شود، چون خود آقای جهانگیری که مبدع این ارز بود گفته که دلار ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود. خب نباید استخوان لای زخم بگذارند و تکلیف این موضوع را زودتر مشخص کنند.

وزیر ارتباطات دولت نهم خاطرنشان کرد: بودجه شرکت‌های دولتی، یله و رهاست که باید نظم و انضباط خاصی در قانون بودجه پیدا کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار