کد خبر: ۱۵۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
رئیس مرکز ساخت داخل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت در حالی از کاهش یک میلیارد و 200 میلیون یورویی ارزبری با داخلی سازی قطعات صنعتی در کشور خبر داده که هدف گذاری انجام شده برای سال جاری رقم 3.2 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «نهضت حمایت از تولید داخل، اشتغال زایی و کارآفرینی به پا شود» خواستار تقویت تولیدات داخلی، جلوگیری از خروج ارز و قطع وابستگی به واردات شده‌اند.

در این باره، به نظر می رسد نهضت داخلی سازی و کاهش وابستگی صنایع به واردات با کندی روبرو شده و این موضوع مانند قبل مورد توجه صنعتگران و وزارت صنعت نیست.

محمد مهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت اخیراً در این مورد با اشاره به برگزاری 14 میز ساخت داخل، گفت:برگزاری میزهای ساخت داخل تاکنون به یک میلیارد و 200 میلیون یورو کاهش ارزبری منجر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 10 میز ساخت داخل در حوزه های خودرو، تجهیزات مخابرات، برق و الکترونیک، پتروشیمی، فولاد و مس برگزار شد، افزود: یک میز ساخت داخل دیگر نیز در صنعت لوازم خانگی آماده برگزاری است.

هادوی در عین حال از تولیدکنندگان خواست برای استفاده از قانون حداکثری استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور اطلاعات خود را در سامانه توانیران ثبت و به روز کنند.

* عدم تحقق هدف گذاری امسال

این در حالی است که حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت تیر امسال از برنامه‌ریزی برای افزایش داخلی سازی صنایع کشور خبر داد و گفته بود:کاهش 3.2 میلیارد دلاری ارزبری در سال 99 را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید و منابع ارزی، 2 هزار و 600 ردیف تعرفه کالای داخلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل بستیم، گفته بود: وزارت صمت موافق واردات هیچ کالایی غیر از سه مورد مواد اولیه کارخانجات، قطعات اصلی و کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شوند،‌ نیست.

به گفته مدرس، راه نجات کشور اتکا به تولید داخل است و باید به شرکت‌های دانش بنیان تکیه کرد. اگر بخواهیم تولید شکل بگیرد، باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود که همان حمل و نقل و لجستیک است.

وی همچنین گفته بود: سال گذشته 3 میلیارد دلار برای ساخت داخل قرارداد بسته شد که یک میلیارد دلار از کالاهای وارداتی ساخت داخل شد. امسال نیز برنامه ساخت داخل 3.2 میلیارد دلار است.

از سویی، رضا رحمانی وزیر سابق صمت نیز فروردین امسال در مورد نتایج نهضت ساخت داخل گفته بود: سال 98 یکی از مهمترین اقدامات انجام شده توجه به ساخت داخل بود و در حوزه ساخت داخل حدود 3 میلیارد و 400 میلیون دلار داخلی سازی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه داخلی سازی حدود 3 میلیارد و 80 میلیون دلاری را امسال در برنامه داریم، گفته بود: مابقی 10 میلیارد دلار برنامه هدف گذاری شده تا افق 1400 نیز سال بعد انجام می‌شود.

* ابهام در دستاورد 3 میز ساخت داخل

محمد مهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت در حالی به تازگی از کاهش یک میلیارد و 200 میلیون یورویی ارزبری صنایع کشور با برگزاری 14 میز تخصصی ساخت داخل خبر داده که مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تیر امسال به فارس گفته بود: با تشکیل 11 میز تعمیق ساخت داخل، میزان ارزبری صنایع کشور یک میلیارد و 45 میلیون یورو کاهش یافت. از این رقم، 341 میلیون یورو به صنعت خودرو و موتورسیکلت اختصاص دارد.

وی گفته بود: 118 میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت مخابرات، برق و الکترونیک و 143 میلیون یورو کاهش ارزبری نیز در ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفته است. در مورد صنعت فولاد و مس نیز باید به کاهش 443 میلیون یورویی در زمینه ارزبری این بخش‌ها اشاره کنیم.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که داخلی سازی صورت گرفته با برگزار 3 میز تخصصی ساخت داخل تنها 155 میلیون یورو بوده که در مقایسه با داخلی سازی یک میلیارد و 200 میلیون یورویی 11 میز تخصصی ساخت داخل، رقم کمی است.

در سالی که با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده انتظار می رود وزارت صنعت و تولیدکنندگان توجه بیشتری به تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری تولیدات صنعتی داشته باشند تا ضمن بهبود کیفیت تولیدات داخلی، شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات و قطع واردات باشیم. در عین حال، در گام‌های بعدی نیز به سمت صادرات قطعات و دانش فنی تولیدات حرکت کنیم.

انتهای پیام/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار