کد خبر: ۱۵۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

سلامت نیوز:رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:اجرایی کردن اقدامات پیشگیرانه در قالب دستورات حکومتی مانند جلوگیری از تجمعات، کمک به افراد و خانواده‌های بی بضاعت و کمک روحی و روانی به بازماندگان قربانیان؛ از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث ارتقاء تاب آوری کشور در مقابل ویروس هوشمند کرونا شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا و استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یادداشتی، به تحلیل شرایط کنونی شیوع کرونا و راهکارهای کنترل و مهار کرونا پرداخته است.


در این یادداشت آمده است: تیم واکنش سریع مقابله با اپیدمی کرونا نه تنها باید در برابر حمله ویروس واکنش نشان دهد و به اصلاح پاتک بزند بلکه با تک‌های بموقع و برق آسا از پیروزی دشمن ویروسی جلوگیری کند.


ویروس برای ادامه حیات خود به دنبال گردش مستمر در بین انسانهاست و اگر محیط را برای بقای خود مناسب نبیند یا در خفا می‌ماند تا در شرایط مناسب حمله کند و یا اگر جامعه آن را مایوس کند آن جمعیت را ترک می‌کند.


شیوع سریع و گسترده کرونا، نتیجه استفاده ویروس کوید -۱۹ از تکنیک‌های نبرد نامتقارن و چهار اصل اختفا، استتار، فریب و پراکندگی است.


استعاره‌ای با هدف کنترل نهایی ویروس

در صد و پنج سال گذشته و در طی دو جنگ جهانی، ارتش‌ها به صورت کلاسیک در مقابل یگدیگر قرار می‌گرفته و یا مثل جنگ ویتنام، ارتش‌ها در مقابل نیروهای ویتکنگ قرار می‌گرفتند.
قبل از آن در بسیاری از جنگ‌ها نامتقارن، نیروهای پارتیزان (جنگ‌های پارتیزانی که مبدع آن اهل سرزمین پارت‌ها یا خراسان بزرگ بوده‌اند)، آسیب پذیری لشگرهای بزرگ را شناسایی کرده و با نیرویی محدود و به صورت شبح وار و به سرعت، ضربات کمر شکنی به ارتش‌های کلاسیک زده و با سیستم (بزن و دور شو)، از منطقه دور می‌شدند.


این نوع تاکتیک جنگیدن توسط نیروهای بسیجی، ضربات سنگینی را در طی جنگ تحمیلی به نیروهای متجاوز وارد آورد.
مقایسه سمبلیک و استعاره‌ای، زمینه و فضای مشترکی را بین تاکتیک جنگ‌های پارتیزانی، شیوع و گسترش کرونا و حمله به مراکز درمانی و مردم توسط ویروس کوید -۱۹ را مشخص می‌کند.


ویروس و یا دشمنی که دیده نمی‌شود، شبح وار و به سرعت به زیر ساخت‌های درمانی و مردم حمله می‌کند، از مردم همه کشورها قربانی می‌گیرد و کادرهای درمانی را تا سر حد توان مشغول کرده و به طریقی روزانه در حال قدرتمندتر شدن است!
اما چرا پارتیزان‌ها به عنوان نیرو‌هایی نامنظم توان ضربه زدن و آسیب رسانیدن به لشگرهای منظم را در جنگ‌های نامتقارن داشتند؟
چگونه ویروس کرونا به سرعت و شبح وار به نظام‌های پزشکی و بهداشتی و کادر درمان در سراسر جهان ضربه می‌زند و قربانی می‌گیرد؛ بدون اینکه خود از بین برود و هر روز خود را تکثیر می‌کند؟


نقطه قوت و نقاط ضعف پارتیزان‌ها به عنوان نیروهای نامنظم در جنگ‌های نامتقارن چه بود و چگونه می‌توان با مقایسه تطبیقی بین جنگ‌های نامنظم و نامتقارن پارتیزانی و حمله ویروس کوید ۱۹ به جوامع بشری و زیر ساخت‌های درمانی، مقایسه‌ای سمبلیک و استعاره‌ای را با هدف پایش، تجزیه و تحلیل رفتاری و کنترل ویروس توسط نظام‌های پزشکی و بهداشتی و کادر درمان را در سراسر جهان انجام داد‌؟
-چه فاکتورهای باعث سردرگمی نظام‌های پزشکی و بهداشتی و کادر درمان و مردم توسط ویروس کوید-۱۹ خواهند شد؟
-چگونه ویروس به طور همزمان از فاکتورهایی که در پدافند غیر عامل همچون اختفا (در هوا ماندن در محل‌های سربسته و زنجیره شیوع)، استتار (مبتلایان پنهان)، فریب ( تغییر تبعات ویروس) و تکثر و پراکندگی (تغییر کانون‌های ابتلا و سپس شیوع) بکار گرفته می‌شود، استفاده می‌کند؟
ویروس به طور هم زمان از طریق تکنیک‌های نبرد نامتقارن شامل؛ آسیب شناسی دشمن، تعداد کم حمله کنندگان و حملات برق آسا به طور همزمان استفاده می‌کند و به نظام درمانی و پزشکی کشورها با گرفتن قربانی‌های بیشمار ضربه می‌زند.
ضربه‌ای که تبعات ساختاری، اجتماعی و اقتصادی آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است!حال، پس از این تدوین این استعاره باید به دنبال راهکارهایی گشت تا بتوان رفتار هجومی و دفاعی ویروس کرونا را به طریقی تحت کنترل درآورد؟


راهکاریی که در ابتداء باعث جلوگیری از ابتلا نفرات شده، به موازات شناسایی زود هنگام مبتلایان را ممکن ساخته، امکان درمان موثر و کوتاه مدت فرد مبتلا را توسط نیروهای کادر درمانی میسر می‌سازد و در کوتاه ترین زمان ممکن، فرد مبتلا را پس از بهبود به چرخه اجتماعی جامعه باز می‌گرداند و از فرسودگی کادر درمانی و نظام درمانی به شدت جلوگیری می‌کند.


راهکارهایی که باید در راستای کاهش تبعات نبردی نامتقارن مهار موج‌های بعدی با استفاده از امکانات روز کشور با شناسایی رفتار ویروس کرونا و تک تک اجزاء آن مورد استفاده قرار گیرد، شامل؛ تغییر نگاه مدیریت سنتی اپیدمولوژی به نگاه مدیریت تلفیقی و استفاده از تیم‌های مولتی دسپلینر در سامانه (ICS) شامل؛ پزشکان متخصص، اپیدمولوژیست‌ها، مدیران پروژه، مهندسین مخابرات، برنامه نویسان، اپلیکیشن نویس‌ها، متخصصین بانک‌های اطلاعاتی، تیم‌های عملیاتی، اورژانس و امداد و نجات، مدیران ریسک و بحران، وکلا، جامعه شناسان، روان شناسان، مسؤولین روابط عمومی، اینفولنسرها
تغییر نگاهی که خروجی آن باعث تغییر در زمان مراجعه و شناسایی دیر هنگام فرد مبتلا به بیمارستان می‌شود و به تبع آن باعث کم شدن فشار بر روی کادر درمانی و جلوگیری از در هم ریختگی و غافلگیری مراکز بیمارستانی و درمانی شده و در نهایت وضعیت شهرهای کشور را به سمت (وضعیت سفید) سوق خواهد داد.


- استفاده از شبکه بی نهایت ارزشمند، گرانبها و پیشرفته اپراتورهای موجود موبایل با ایجاد درگاه اینترنتی برای ورود به سامانه پایش و رد یابی که با این سامانه می‌توان مبتلایان بالفعل و بالقوه را به صورت دینامیکی و یا پویا مورد پایش و تحت کنترل قرار داد. (نمونه موردی در تایوان و نیوزلند اجرا شد.)
استفاده از دیتای افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی که از این طریق می‌توان کانون‌های ابتلا و شیوع را شناسایی و به صورت استاتیک از طریق فرآیندهای کنترل آماری مورد پایش قرار داد.


تلفیق این دو مورد می‌تواند کمک بسیار شایانی را در راستای مهار و کنترل هوشمند کرونا در شهرها کند.شناسایی نقاط بهبود نظام درمانی با تاکید بر کرونا، تعیین بودجه تشویقی برای کادر درمانی، اجراء و انجام طرح فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد اعتماد بیشتر بین دولت و مردم، چابک سازی ادارات متولی، ایجاد سامانه‌های پیش یابی،ارتقاء مشارکت اجتماعی، اجرایی کردن اقدامات پیشگیرانه در قالب دستورات حکومتی مانند جلوگیری از تجمعات و استفاده از مکان‌های تجمع، اصلاح فرآیندهای موجود و کمک مالی به اصناف متاثر از شیوع کرونا، کمک به افراد و خانواده‌های بی بضاعت و نیازمند کمک مالی، کمک روحی و روانی به بازماندگان قربانیان؛ از دیگر مواردی هستند که می‌توانند باعث ارتقاء تاب آوری کشور ما در مقابل ویروس هوشمند کرونا شوند.

برچسب ها: کرونا ویروس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار