کد خبر: ۱۵۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

سلامت نیوز: دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا درباره خطرات ویروس جهش یافته کرونا اظهار می دارد: قانون ویروس ها اینطور است که نوعی که می تواند بهتر زندگی کند غالب می شود و از این رو ویروس دائما در حال تغییر است، حال ممکن است این تغییر به اتفاقی منجر شود که قابلیت انتقال نداشته باشد یا قابلیت بیماری زایی کمتری داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، وی افزود: مردم باید مثل قبل رعایت کنند. مردم همکاری کردند و به اینجا رسید وگرنه ما در وزارت بهداشت نمی توانیم کاری بکنیم. همان زمان هم گفته شد اگر مردم رعایت کردن را رها کنند دوباره اپیدمی بر می گردد و این بار به بدتر از وضعیت قبل بر می گردیم ولی متاسفانه برخی مردم گوش نمی کنند.

متن گفت وگو با دکتر شکوهی را می خوانید:

_ خطرات ویروس جهش یافته کرونا انگلیس چقدر است و سرعت انتقال آن چگونه است و چه نکاتی باید رعایت شود؟

ویروس کرونا مرتبا در حال تغییر است

تعداد ویروس جهش یافته در دستگاه تنفسی انسان ها بیشتر از نوع قبلی است

آیا فکر می کنید برخی افراد برای ابتلای بیماری نیازی به ویروس جهش یافته دارند؟! شرایط رعایت پروتکل ها تغییر کرده و خیلی ها رعایت نمی کنند و باید انتظار این جریان را داشته باشیم. این تغییر که شما از آن حرف می زنید مربوط به چند ماه پیش است و بعد از آن ویروس چند بار دیگر تغییر کرده است. محاسبه تغییرات ویروس گران است و این آزمایش ها قابل انجام نیست. این ویروس مرتبا در حال تغییر است و این تغییر در همه جا رخ می دهد، ولی در مناطقی که نام آن ها را می شنوید چون پایش انجام می شود تغییرات را پیدا کرده اند. در این مورد که این ویروس جهش یافته چه فرقی با ویروس های دیگر دارد باید با اطمینان گفت که قابلیت انتقال آن بخاطر سرعت تزاید بالای آن زیاد است و به همین دلیل تعداد ویروس در دستگاه تنفسی انسان ها بیشتر از نوع قبلی است و از این رو قابلیت و سرعت انتقال آن بیشتر می شود. این مساله را مشخصا می دانیم ولی اینکه آیا کشندگی این ویروس بیشتر است یا احتمال بستری شدن فرد بالاتر است یا احتمال رفتن به سمت بیماری شدیدتر بالا است از جمله مواردی هستند که با کارهای صورت گرفته نمی توان چندان به آنها اطمینان کرد، این احتمال وجود دارد که اینطور باشد. طراحی این نوع کارآزمایی بالینی سخت است و بنابراین اینکه برخی از همکاران با اطمینان گفته اند این ویروس جهش یافته سی درصد کشندگی بیشتری دارد و… در حقیقت درصد هایی است که همکاران اپیدمیولوژیست ها در انگلستان این احتمال ها را به دست آورده اند و گفته شده این احتمال هست ولی کار علمی درست و حسابی روی آن انجام نشده است و نمی توانیم با اطمینان بگوییم که کشندگی بیشتری دارد و خطر مرگ بالاست البته شاید باشد ولی نمی توانیم با قدرت عنوان کنیم.

_ مردم چگونه باید پروتکل ها در برابر این ویروس رعایت کنند؟ آیا مراقبت خاصی نیاز است؟

احتمالا این بار به بدتر از وضعیت قبل بر می گردیم

من نمی دانم مگر بیماری چه تغییری کرده است؟ مردم باید مثل قبل رعایت کنند. مردم همکاری کردند و به اینجا رسید وگرنه ما در وزارت بهداشت نمی توانیم کاری بکنیم. همان زمان هم گفته شد اگر مردم رعایت کردن را رها کنند دوباره اپیدمی بر می گردد و این بار به بدتر از وضعیت قبل بر می گردیم ولی متاسفانه برخی مردم گوش نمی کنند.

_ بحث مردم عام است به نظر می رسد باید قوانینی تنظیم و پیاده شود تا بیماری برای مردم و کسانی که نمی خواهند مبتلا شوند توسط وضع قوانین کنترل شود..

محدودیت صرفا این نیست که سلامت مردم در نظر گرفته شود

اگر امروز قرنطینه شود بهتر از یک ماه بعد است

ما نمی دانیم بعد از واکسن چه اتفاقی می افتد

با تزریق واکسن کرونا برای مدتی احتمال انتقال بیماری کم می شود

محدودیت هایی که باید گذاشته شوند بحثی دیگر است. محدودیت صرفا این نیست که سلامت مردم در نظر گرفته شود. کار و مایحتاج زندگی مردم همه باید در کنار هم تصمیم گیری شود. کار سختی است ولی مشخص است که اگر امروز قرنطینه شود بهتر از یک ماه بعد است اما باید دید با سنجش همه شرایط می توان چنین کاری کرد یا نه. اما مردم در ذهن خود اینچنین تصور کرده اند که واکسن آمده و تزریق می کنیم و.. ولی باور کنید کسی که واکسن می زند با کسی که نمی زند هیچ فرقی ندارد و این فرد هم باید ماسک بزند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند و در جاهای شلوغ نباشد و در مهمانی و دورهمی نباشد. ما نمی دانیم بعد از واکسن چه اتفاقی می افتد، ما واکسن می زنیم و برای مدتی احتمال انتقال بیماری کم می شود ولی این مدت بالاخره تمام می شود.

_ شاید نهایتا تا یک سال جواب بدهد؟

عدد یکسال بسیار بالا است ما روی چند ماه فکر می کنیم.

_ تزریق دو دوز و ایمن شدن که مطرح می شود…

واکسن برای قطع انتقال و شکستن پاندمی است نه ایمن شدن آدم‌ها

شما هم همینطور فکر می کنید. ایمن شدن تا درصدی برای یک تا سه ماه است و شاید تا درصدی برای شش ماه باشد ولی این ایمن شدن برای آن آدم نیست بلکه برای جامعه است تا احتمال انتقال بشکند اما مردم فکر می کنند کسی که واکسن می زند برای خودش زده است. اما این واکسن برای قطع انتقال و شکستن پاندمی است.

_ پایان سال است و بسیاری به خرید شب عید رو آورده اند. با توجه به عضویت شما در ستاد ملی کرونا چشم انداز وضعیت جامعه برای ایام چگونه است؟

کلی تور فروخته شده و گویی این اطمینان وجود دارد که سفرها برقراراست.

_ ستاد کرونا موظف است این موارد را از الان توضیح بدهد. اوایل اسفند است و هنوز هیچ برنامه ای مشخص نیست!

ستاد کرونا منتظر مشخص شدن تعداد بیماران است

ستاد کرونا منتظر مشخص شدن تعداد بیماران است. شاید اینطور است چون ستاد متفاوت از ما است. ما کمیته علمی هستیم ولی ستاد تصمیم گیران در رده های بالا هستند.

_ در مورد واکسن ایرانی چه خبر؟ آیا این واکسن می تواند در قطع زنجیره انتقال کرونا موثر باشد؟

واکسن دوم کرونا در ایران فاز انسانی خود را در چند روز آینده شروع می کند

یک مورد که از نظر تحقیقاتی جلوتر است فاز یک انسانی خود را تمام کرده و نمی توان در این مورد صحبت کرد زمان کمی است تا اطلاعات فاز یک آن برای انتشار عرضه شود ولی ما امیدواریم پروجکشن خوبی داشته باشد، ایرانی است و قدرت ساخت آن در داخل کشور وجود دارد ولی واکسن دوم فاز انسانی خود را در چند روز آینده شروع می کند. نمی توان در مورد واکسنی که کار بالینی و علمی خود را می گذراند نظر داد چون امروز چیزی در مورد آن نمی دانیم.

_ آیا باید منتظر پیک چهارم کرونا باشیم؟

به زودی آمار ابتلا ها بالا می رود

بله من فکر می کنم به زودی آمار ابتلا ها بالا می رود و تا شب عید وضعیت بدتر می شود. تا اینکه دوباره حرکتی بکنیم و مردم همکاری کنند و قرنطینه بشود تا آمار ها پایین تر بیاید.

_ به عنوان عضو کمیته علمی چه زمانی را برای قرنطینه مناسب می دانید؟

هر چه زودتر بهتر تا با هزینه و تعداد مرگ کمتر این قضیه را جمع کنیم. البته قرنطینه انواع و اقسام دارد و آن نوعی که ما می خواهیم انجام بدهیم برای یک سری از افراد که کم نیستند مشکلاتی عدیده ایجاد می کند و مسئولین سعی می کنند با کمترین آسیب به اقشار انجام بگیرد.

_ وضعیت خوزستان امروز چگونه است؟ درست است که بیشترین مبتلایان دارای کرونای جهش یافته انگلیس هستند؟

قانون ویروس ها اینطور است که نوعی که می تواند بهتر زندگی کند غالب می شود

قانون ویروس ها اینطور است که نوعی که می تواند بهتر زندگی کند غالب می شود و از این رو ویروس دائما در حال تغییر است، حال ممکن است این تغییر به اتفاقی منجر شود که قابلیت انتقال نداشته باشد یا قابلیت بیماری زایی کمتری داشته باشد. در حقیقت شانسی است در سارس و مرس این رونویسی و تغییر ویروس به نفع ما انسانها تمام شد. ولی متاسفانه در کرونا رو به بدتر شدن رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار