کد خبر: ۱۵۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

سلامت نیوز: با افزایش شمار ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته در اقصی نقاط کشور، ایران در آستانه وضعیتی خطرناک قرار گرفته و هر روز به استان‌هایی که ابتلا به این ویروس کرونای انگلیسی در آن گزارش شده، افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،چند روز پیش وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از این وضعیت، اعلام کرد که «ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است» و با افزایش شمار مبتلایان، زمزمه‌هایی از اعمال محدودیت‌های شدید از 15 اسفند به گوش می‌رسد، هر چند که هنوز اعلام رسمی در این رابطه صورت نگرفته است. بد نیست به چند اظهار نظر درباره شمار ابتلا به کرونا اشاره‌ای داشته باشیم و آن زمان متوجه خواهیم شد که ویروس جهش یافته حتی تا دور‌ترین نقطه کشور یعنی جزیره قشم نیز وارد شده است.

طی روز گذشته به غیر از مسئولان شهرستان سبزوار که از شناسایی سه مورد مشکوک مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی خبر دادند، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به دو فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در استان هرمزگان اشاره کرد. همان‌طور که فاطمه نوروزیان در جمع خبرنگاران گفته «این دو بیمار فردی ۴۸ساله ساکن جزیره قشم و فرد ۲۴ساله ساکن بندرلنگه هستند که سه هفته پیش از کشور امارات متحده عربی وارد فرودگاه قشم شدند که پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونا قرنطینه شدند.» در این بین مسئولان استان ایلام نیز از هجوم سریع کرونای انگلیسی به ایلام خبر می‌دهند.

به گفته عبدالصاحب شریفی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران: «تعداد افراد مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان به ۱۶ نفر افزایش یافت. شیوع کرونای جهش یافته در شهرستان دهلران نگران کننده است چراکه تنها در یک خانواده ۶ نفر به این نوع کرونا مبتلا شده‌اند.» با ابتلای یک شهروند آبیکی و فوت وی بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی، روستای حسین‌آباد آبیک به عنوان زادگاه و محل رفت و آمد این فرد، قرنطینه شد.

۸۹ فوتی جدید کرونا در کشور

در این شرایط از روز یکشنبه (4 بهمن) تا دوشنبه (5 بهمن) ۸هزار و ۲۶۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین سه هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۱ شهرستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه) قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند.

10 برابر شدن کرونا در خوزستان

در این بین مسئولان در استان خوزستان از رشد ۱۰ برابری بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا نسبت به دو هفته قبل خبر می‌دهند و استاندار خوزستان نیز اعلام کرده این استان وارد پیک چهارم کرونا شده است. قاسم سلیمانی دشتکی،‌ استاندار خوزستان،‌ درباره وضعیت این استان هشدار داد و گفت فاز چهارم شیوع آغاز شده و رشد تصاعدی مبتلایان بسیار خطرناک است. او همچنین ویروس جهش‌یافته موجود در این استان را «بسیار مهاجم» و دارای قدرت انتشار بالا دانست.

همزمان محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان، روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد آمار مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار زیاد است و تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها پر شده است. او افزود: «اگر فکر اساسی به حال این موضوع نکنیم، بیمارستان‌های استان در روزهای آینده نمی‌توانند جوابگوی مراجعین باشند.»

جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز، نیز از پر شدن بیمارستان‌های این شهرستان خبر داده است. او با اشاره به اجرای برخی محدودیت‌های کرونا از شامگاه یکشنبه، هشدار داد که اهواز در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد و آی‌سی‌یوهای بیمارستان‌ها پر شده‌اند.

در این شرایط وزیر بهداشت با فریادهایش به موج‌شکنی کرونا و سهل انگاری مردم و مسئولان اعتراض می‌کند و معتقد است که اینگونه نمی‌توان کرونا را شکست داد و بیش از این صبوری میسر نیست.

سعید نمکی در ادامه افزود: ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟ اینطور که نمی‌شود مملکت اداره کرد، چقدر باید فریاد بزنم و بگویم.

وزیر بهداشت افزود: وقتی آقای المنظری به ایران می‌آید و اعلام می‌کند که مدیریت ایران یکی از ناب‌ترین، شایسته‌ترین و مدرن‌ترین شیوه‌های مدیریتی بود که می تواند برای جهان الگو باشد، یک آدم در داخل با کمال کج‌سلیقگی چگونه صحت این ساختار را در ذهن مردم زیر سوال می‌برد؛ آن هم برای درماندگی در شرایط سیاسی و کسب برخی سلایق در حوزه سیاسی. این را بدانید که من اگر مُردم، مُردم، با دم مسیحا هم زنده نمی‌شوم. مردم این سرزمین فقط به کسی بها می‌دهند که با آنها صادق باشد. دیگر به سیاسی کاری بها نمی‌دهند.تمام شد.

دوران عوام فریبی خاتمه یافت

آنور دنیا کسی عطسه کند، این ور دنیا به او می‌گویند که عافیت باشد. دوران عوام‌فریبی با این شبکه‌های اجتماعی تمام شد. مگر می‌توان مردم را با برخی شعارهای تند فریب داد؟

مجوزی برای تردد به سمت عتبات ندادیم

وزیر بهداشت افزود: ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه.کدام یک از همکارانم با برخی از این ترددها موافقت کردند؟ اتوبوسی می‌آید و آن را در مرز تست می‌کنیم که فرد مثبت از آن بیرون می آید. این فرد مثبت پیاده می‌شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می‌رود. ردیابی می‌کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می‌شوند. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم‌کاری برخی را بدهند. ما چه گناهی کردیم که در ۱۳ ماه مدام باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم!

چرا گوش نمی‌کنید؟

نمکی گفت: خدا شاهد است که داغ این شهدای سلامت دارد مرا نابود می‌کند. ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست دادم.

داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم‌کاری و سهل انگاری دیگران. من وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. فقط شدم ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع کن. بجای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه. این درد بزرگی است. ویروس، ویروس مهاجمی است. فکر نکنید، انگلیس یکی از ساختارهای ضعیف سلامت جهان را دارد.

انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد. آلمان کشور کمی نیست در مقابل مسائل بهداشتی درمانی، اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند و نه کم بضاغتی اقتصادی ما را دارند. ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟ اینطور که نمی‌شود مملکت اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم.

چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و بقیه. وزیر بهداشت تاکید کرد: نمی‌شود که من ناگهان باخبر شوم که بدون اطلاع ما یک گروه آمد و گروهی رفت. آن هم در کشوری که رهبر انقلاب وقتی می‌خواهد نشست مجازی بگذارد، می‌گوید باید از وزارت بهداشت اجازه بگیریم. رئیس جمهور می‌خواهد برود مرقد امام (ره) می‌گوید از وزارت بهداشت بپرسید به چه صورت باشد.

این نمی‌شود که بقیه رعایت نکنند. بزرگان نظام رعایت می‌کنند، اما عده‌ای اصلا حواس‌شان به این چیزها نیست. وقتی هم اپیدمی آمد و کشتار کرد، می‌گویند در فلان جا غلظت اکسیژن کم بود. طبق گزارشات واصله در فلان جا بیمار را دیر رسیدگی کردند و همه این سوالات شروع می‌شود، اما یک نفر نمی‌گوید که در پیک قبلی خوزستان که پروتکل‌شکنی ما را گرفتار کرد، چه کسی این را جمع کرد، چه کسی شب تا صبح نخوابید، چگونه اکسیژن رسید، چرا یک نفر نیامد در خیابان فریاد بزند که ما امکانات نداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار