کد خبر: ۱۵۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
ناسا نخستین‌بار نخستین‌بار ویدئویی هیجان‌انگیز از فرایند نزول و فرود مریخ‌نورد پرسویرنس منتشر کرد.

به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، انسان‌ها از دهه‌ی ۱۹۷۰ تاکنون درحال فرود آوردن کاوشگر‌های رباتیک روی مریخ بوده‌اند. سطح‌نشین‌هایی که با چتر نجات به سطح این سیاره رسیدند؛ سطح‌نورد‌هایی که حین فرود ازبین رفتند و سپس کاوشگر‌هایی که با قرارگیری درون کیسه‌های هوای بزرگ، از فرایند نفس‌گیر فرود جان سالم به‌در بردند. اکنون جرثقیل‌های هوایی قدرتمند، مریخ‌نورد‌های ناسا را به آرامی به سطح سیاره‌ی سرخ می‌رسانند. بااین‌حال همیشه تمام آن موفقیت‌ها و شکست‌های تماشایی، خارج از دید ما در جهانی دیگر به‌وقوع می‌پیوستند. اما وضعیت با مریخ‌نورد پرسویرنس تغییر کرده است.

ناسا جدیدترین مریخ‌نورد خود و فضاپیمای فرودگر آن را که جمعه‌ی گذشته به مریخ رسیدند، به مجموعه‌ای از دوربین‌های فیلم‌برداری باکیفیت و پرسرعت مجهز کرد تا «هفت دقیقه‌ی وحشت» را ضبط کنند. این هفت دقیقه‌ی دلهره‌آور به زمانی اشاره دارد که طول می‌کشد تا مریخ‌نورد، فاصله‌ی بین جو تا سطح مریخ را بپیماید. هدف از نصب دوربین‌ها، ارائه‌ی نمایی بی‌سابقه از واپسین دقایق سفر مریخ‌نورد و ضبط فرایند نزول و فرود کاوشگر روی سیاره‌ی سرخ بود.

ویدئوی جدید، مریخ‌نورد پرسویرنس را درحالی نشان می‌دهد که پس از عبور از جو، چتر نجات بزرگش را باز می‌کند تا سرعت نزول خود را از ۱۵۱۲ کیلومتربرساعت به ۳۰۶ کیلومتربرساعت کاهش دهد.. سپس سپر حرارتی فضاپیما که از مریخ‌نورد دربرابر گرمای سوزان جو محافظت کرد، از کاوشگر جدا و نخستین نما از سطح مریخ نمایان می‌شود. در مرحله‌ی بعد، مریخ‌نورد رباتیک در مواجهه با سخت‌ترین چالش خود قرار می‌گیرد: شناسایی و حرکت به‌سمت محلی ایمن برای فرود. درنهایت، سامانه‌ی چرثقیل هوایی در ارتفاع تقریبا ۲۰ متری، گرد و خاک به‌پا می‌کند و هم‌زمان مریخ‌نورد به‌آرامی از کابل‌های متصل به آن پایین می‌رود و روی مریخ فرود می‌آید.

هیچ‌یک از بخش‌های ویدئو، حین فرود کاملا خودکار مریخ‌نورد دردسترس ناسا قرار نداشت. رسیدن داده از مریخ زمان‌بر و سرعت ارتباط ماهواره‌ای برای انتقال بی‌وقفه‌ی اطلاعات نیز پایین است: درنتیجه دستیابی ناسا به ۳۰ گیگابایت تصویر ارسالی از فضای میان‌سیاره‌ای چند روز به‌طول انجامید. پرسویرنس چند روز گذشته مشغول بارگذاری تصاویر بود تا اینکه سرانجام ناسا دوشنبه شب ویدئو جدید را منتشر کرد.

 


ناسا می‌گوید ویدئو، داده‌های مهمی را ارائه می‌دهد که به مأموریت‌های آتی کمک خواهد کرد. ویدئو همچنین تأیید کرد که تقریبا تمام مراحل نزول طبق انتظار و برنامه پیش رفت. ناسا نخستین صدای ضبط‌شده از میکرون مریخ‌نورد را نیز منتشر کرده و تصاویر خام ثبت‌شده با پرسویرنس را در این نشانی دردسترس قرار داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار