کد خبر: ۱۵۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
سود پرک ماده ای جامد، سفید رنگ و بدون بو است که انحلال پذیری بسار زیادی در آب دارد و از لحاظ شیمیایی بسیار فعال و واکنش پذیر است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سود پرک ماده ای جامد، سفید رنگ و بدون بو است که انحلال پذیری بسار زیادی در آب دارد و از لحاظ شیمیایی بسیار فعال و واکنش پذیر است. به دلیل واکنش پذیری بسیار بالا، سود پرک در صنایع مختلف، مانند کاغذ سازی، صنعت مواد شوینده و ضد عفونی کننده، پزشکی و داروسازی، رنگرزی، تصفیه آب و فاضلاب و... کاربرد فراوان دارد، به سود پرک، سود سوزآور یا سود کاستیک پرک هم گفته می شود. در ادامه به کاربرد سود پرک در صنایع مختلف می پردازیم.

کاربرد سود پرک در صنعت تخمیر کاغذ و کاغذ سازی

از مهم ترین موادی که در صنعت کاغذ سازی و تهیه خمیر کاغذ استفاده می شود، سود کاستیک است. از سود پرک در جداسازی الیاف سلولز از لگینین و در تجزیه چوب و تولید خمیر در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود. با توجه به گسترش استفاده از کاغذ به صورت فراگیر در دنیا، سالانه به مقدار بیشتری از این ماده در صنعت تخمیر کاغذ استفاده می شود. در صنعت کاغذ سازی برای پاک کردن جوهر از کاغذهای بازیافتی نیز به فراوانی استفاده می شود.

کاربرد سود پرک در چرم سازی

در ایام قدیم تمام مراحل تولید چرم به روش سنتی انجام می شد که در حدود 3 ما به طول می انجامید. امروزه و با ساخته شدن ماشین آلات صنعتی جدید و همچنین بهتر شدن ابزارآلات مورد استفاده در این صنعت، مدت زمان تولید چرم به صورت چشم گیری کمتر شده است.

بعد از پروسه مو زدایی و جدا کردن پشم از گاو، گوسفند یا هر حیوان دیگری که قصد تهیه چرم از آن وجود دارد، برای چربی زدایی از پوست از سود کاستیک پرک استفاده می شود. بعضی از پوستهای حیوانی مثل پوست سگ و گوسفند چربی زیادی دارند و قبل از انجام دباغی، لازم است که چربی های پوست کاملا جدا شوند. سود کاستیک ماده ای با خاصیت قلیایی بسیار بالاست و مهم ترین خصیصه مواد قلیلایی حل چربی در خود است.

به همین دلیل در کارخانه ها و کارگاه های دباغی و چرم سازی، از سود پرک برای چربی زدایی استفاده می شود.

کاربرد سود پرک در موزدایی از پوست

از سود پرک برای مو زدایی از پوست که یکی از فرایندهای تولید چرم است، استفاده می شود. به این صورت که پوست مورد نظر را در محلولی متشکل از سدیم هیدروکسید (سود پرک) قرار می دهند. بعد از اینکه پوست مدتی در این محلول قرار گرفت، ریشه های پشم یا موی جانور از بین می روند و به سادگی و با دست پشم ها جدا می شوند.

کاربرد سود پرک در تولید پارچه

در صنعت تولید پارچه از سود پرک برای تمیزکردن پارچه، سفید کردن و براقی پارچه استفاده می شود. سود سوزآور خاصیت خورندگی و حلایلت خیلی بالایی دارد، به همین دلیل می تواند به عنوان یک پاک کننده قوی در شستشوی پارچه مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد سود پرک در کاشی و سرامیک

در صنعت کاشی و سرامیک از سود پرک به عنوان ماده گداز آور استفاده می شود. گدازآورها موادی هستند که برای کم کردن نقطه ذوب لعاب استفاده استفاده می شود. گدازآورها به وقت پخت بدنه ذوب می شوند و در زمان سرد شدن مواد مذاب، فاز شیشه ای را در بدنه به وجود می آورند که موجب می شود بلورهای موجود در بدنه، پخته شده و موجب افزایش استحکام محصول نهایی می شود. گاها از اکسیدهای متفاوتی به عنوان گداز آور استفاده می شود که سدیم هیدروکسید یکی از مهم ترین انهاست.

کاربرد سود پرک در صنایع فلزی

سنگ بوکسیت ماده اولیه تولید آلومینیوم است. سود پرک در صنعت تولید آلومینیوم برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت و رسوب گذاری آلومینا استفاده می شود. به زبان ساده برای  جداسازی عنصر آلومینیوم از سنگ معدن بوکسیت، از قابلیت انحلال پذیری سود پرک استفاده می شود. کاستیک سودا به دلیل حل کنندگی بالا، ناخالصی های سنگ معدن را در خود حل می کند و عنصر آلومینیوم جدا سازی می شود.

انواع کاربرد سود پرک در صنایع

کاربرد سود پرک در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی

سود پرک محصولی پرکاربرد در حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی است. یکی از موارد ستفاده  سود پرک در این صنایع، استفاده به عنوان جاذب گاز کربن دی اکسید در برش های سبک نفتی است. همچنین در خالص سازی برش های نفتی به عنوان جاذب سولفیدها کاربرد دارد.

سود سوزآور با افزایش غلظت سدیم در مواد  قابل اشتعال مثل روغن ها و محصولات نفتی، باعث ایجاد یک امولسیون پایدار در محصول مورد نظر می شود که همین یعنی کاهش اشتعال پذیری آن ماده و همچنین کاهش دود در هنگام سوختن ماده اشتعال آور.

به صورت کلی سود پرک در صنعت استخراج نفت و فرآوری محصولات نفتی در پالایشگاه ها کاربرد زیادی دارد. مشتریان این حوزه به صورت دائمی در چرخه تولید یا استخراج نفت به سود کاستیک نیازمند هستند.

کاربرد سود پرک در تصفیه آب و فاضلاب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از سود پرک در تصفیه آب و فاضلاب هم استفاده می شود. در تصفیه پساب های صنعتی از حجم بسیار بالایی سدیم هیدروکسید برای تنطیم PH آب استفاده می شود. PH معیاری برای سنجش میزان اسیدی یا بازی بودن یک محلول یا به صورت کلی یک ماده است. سود پرک با داشتن خاصیت بازی باعث می شود آبی که در طی فرایند تصفیه دارای خاصیت اسیدی شده، خنثی شود.

سود پرک معمولا برای تنظیم PH، حذف فلزات سنگین مثل سرب و جیوه از آب و تولید هیپوکلریت سدیم معمولا در تصفیه خانه ها استفاده می شود.

کاربرد سود پرک در صنعت مواد شوینده

محلول های سفیدکننده کلر دار مثل سدیم هیپوکلرید، از ترکیب کلر و سود مایع حاصل می شوند که در واقع به سفیدی و ضد عفونی شدن محلول سفید کننده منجر می شود. از دیگر کاربردهای مهم سود پرک در صنعت شوینده، استفاده از آن در تولید محلول های لوله باز کن یا چنته است.

ترکیب سدیم هیدروکسید با شدت قلیایی است و این قلیایی بودن به معنی حلالیت چربی در خود است. سود پرک با حل کردن انواع چربی های موجود در مسیر لوله های آشپزخانه و حمام و... باعث باز شدن مسیر خروج آب می شود

کاربرد سود پرک در صنعت غذا و دارو

سود پرک در صنعت غذا و دارو برای عمل آوری زیتون، جدا کردن پوست گوجه فرنگی برای تهیه رب و سایر میوه ها برای ساخت کمپوت و مارمالاد، فرآوری نوعی چوب شور برای ایجاد تردی و همچنین برای جدا کردن پوست سیب زمینی استفاه می شود.

سود پرک به عنوان ماده اولیه برای ساخت بسیاری از مسکن ها، انواع آسپرین، داروهای ضد انسداد عروق و همچنین مواد ضد انعقاد که مانع از لخته شدن خون می شوند، استفاده می شود. در صنعت شیر، تولید شکلات، تولید بستنی، تولید نودل، نوشابه  و صنعت کنسروسازی و... کاربرد دارد.

کاربرد سود پرک در رنگرزی

رنگرزی به فرایندی گفته می شود که طی آن به پشم، پارچه، الیاف یا نخ درون محلولی که دارای مواد رنگزا و شیمیایی است قرار می گیرد و رنگ آمیزی می شود. یعنی مثلا پارچه سفید به رنگ قرمز تبدیل می شود. از سود پرک یک مرحله قبل از رنگرزی و برای شستن الیاف ها استفاده می شود.

الیاف ها در کارخانه تولید الیاف در معرض عوامل خارجی زیادی قرار می گیرند که باعث آلودگی می شود، همچنین در زمان حمل به کارخانه رنگرزی امکان نشستن گرد و غبار روی الیاف وجود دارد. همچنین بعضی الیاف ها مثل پشم هایی که به خوبی شسته نشده اند و هنوز دارای چربی حیوانی هستند باید قبل از انجام رنگرزی شسته شوند. در این مرحله، یعنی شستشوی الیاف قبل از رنگرزی سود پرک مهم ترین کاربرد را دارد.

شرکت عدالت سودا گستر ایرانیان تحت برند تجاری (ESGtrade) در راستای توزیع عمده و صادرات انواع  سود پرک با قیمتی کاملا مناسب در سطح کشور و بین الملل فعالیت میکند. جهت تهیه و خرید سود پرک به صورت عمده با قیمت مناسب، میتوانید به سایت عمده فروشی آنلاین ای اس جی ترید مراجعه کنید.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: نبض بازار ، سود پرک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار