کد خبر: ۱۵۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
​از فروردین ١٤٠٠ صورت می‌گیرد
بانک صادرات ایران از ابتدای سال ١٤٠٠ چک‌های صیادی را بر اساس قانون جدید چک عملیاتی می‌کند.

کارسازی چک‌های جدید صیادی در بانک صادرات ایران

بانک صادرات ایران از ابتدای سال ١٤٠٠ چک‌های صیادی را بر اساس قانون جدید چک عملیاتی می‌کند.
به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، با عملیاتی شدن قانون جدید چک از ابتدای سال ١٤٠٠، از فروردین سال آینده، تمامی چک‌های صیادی طبق این مقررات در بانک صادرات ایران کارسازی خواهد شد.
چک‌های جدید صیادی به رنگ بنفش در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و در سمت چپ بالای هر برگ آن شناسه یکتای ١٦ رقمی و بارکد ویژه وجود دارد. عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» از دیگر مشخصات ظاهری چک‌های صیادی جدید است.
بر اساس الزامات قانونی چک‌های جدید، تمام صادرکنندگان، انتقال‌دهندگان و ذینفعان چک، ملزم به ثبت تمام چک‌های صیادی جدید هنگام ثبت، تایید و انتقال در سامانه صیاد هستند. دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده اجازه صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد را ندارند. نام ذی‌نفع چک باید به طور مشخص نوشته شده و صدور چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع است. پشت‌نویسی چک‌های طرح جدید باید از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد صورت پذیرد.
دسترسی لازم به سامانه صیاد از طریق اینترنت بانک و برنامک‌های موبایلی بانک صادرکننده چک فراهم است. کاربر می‌تواند فرآیند ثبت، تایید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق ابزار یاد شده انجام دهد. ثبت چک تنها از طریق بانک صادرکننده دسته‌چک صورت خواهد گرفت اما تایید یا انتقال چک از طریق ابزارها و برنامک‌های ارائه شده  توسط هر یک از بانک‌ها قابل انجام است. برای دریافت و نصب برنامک‌های حوزه پرداخت می‌توان به وب‌سایت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی: www.shaparak.ir مراجعه کرد. همچنین از طریق ورود شناسه ١٦ رقمی صیادی برگ چک در سامانه صیاد می‌توان به پورتال بانک مرکزی به نشانی: www.cbi.ir مراجعه کرد و در قسمت «نظام‌های پرداخت و زیرساخت» و «استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی» با وارد کردن شناسه مذکور، استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کرد. استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک از طریق ارسال شناسه ١٦ رقمی به سامانه پیامکی ٧٠١٧٠١  امکان پذیر است.
مشتریان و کاربران محترم می‌توانند با مراجعه به صفحه «قانون جدید چک» ​در بخش تازه‌های سایت بانک صادرات ایران به نشانی: www.bsi.ir، اطلاعات بیشتری از این قانون دریافت کنند.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار