کد خبر: ۱۵۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: نحوه واگذاری تراکتور بر حسب هکتار انجام می‌شود و کشاورز باید حداقل ۲۰۰ هکتار زمین داشته باشد؛ بنابراین به کسانی که مساحت زمین آنها از این میزان کمتر است و یا به صورت اجاره‌ای کار می‌کنند تعلق نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایوب عابدی، کشاورز نمونه کشوری و عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در جلسه این مجمع اظهار داشت:  سیاست‌های مسئولان دولتی در زمینه حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان جای نقد دارد و متأسفانه برخی از مسئولان به جای حمایت از حمایت کنندگان، بر راه آنها سنگ اندازی می‌کنند و باعث کاهش انگیزه کشاورزان می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حمایتی از کشاورزان صورت نمی‌گیرد تصور ما این است که طی سالهای آینده کشاورزان و یا وارثان آنها زمین‌های خود را خواهند فروخت و به جای تولید وارد حوزه‌هایی مانند دلال بازی می‌شوند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی، ایجاد چنین شرایطی را برای کشور بسیار نامطلوب دانست و افزود: این مسئله برای کشور ما عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با انتقاد از سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان، گفت: طی چند سال آینده، این احتمال وجود دارد که کشاورزان وارد حوزه‌های شغلی دیگری شوند.

عابدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه بیمه کارگران مشکلات زیادی داریم، خاطرنشان کرد: کشاورزان نمونه ای که باعث ایجاد اشتغال برای عده زیادی می‌شوند، متأسفانه با موانعی در حوزه بیمه مواجه هستند و نمی‌توانند کارگران خود را بیمه کنند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر کارگری در مزرعه کشاورزی آسیب ببیند و به عنوان مثال دچار حوادثی مانند مارگزیدگی شود، کشاورز باید از جیب خود تمام هزینه‌های آن را بپردازد که همین مسئله نیز نارضایتی‌های زیادی را به وجود آورده است.

عابدی با اشاره به اینکه درخواست از وزیر جهاد کشاورزی این است که نگاه به کشاورز و کشاورزی سیاسی نباشد، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید به فکر تولید و تولید کننده باشد و نهایت حمایت از بخشی که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی توانسته رشد اقتصادی مثبت داشته باشد را انجام دهد.

این کشاورز نمونه کشوری با بیان اینکه اگر کشاورزی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کند باید بین 18 تا 28 درصد بهره آن را بپردازد، تأکید کرد: به همین جهت کشاورزان چندان مایل نیستند که از تسهیلات بهره ببرند و در شرایط فعلی در واقع تولید کنندگان هستند که به دولت یارانه می‌دهند.

این عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی همچنین از نحوه واگذاری ماشین آلات کشاورزی و تراکتور انتقاد و بیان کرد: نحوه واگذاری تراکتور بر حسب هکتار انجام می‌شود و کشاورز باید حداقل 200 هکتار زمین داشته باشد؛ بنابراین کسانی را که مساحت زمینشان از این میزان کمتر است و یا به صورت اجاره‌ای کار می‌کنند، شامل نمی‌شود اما در این میان عده‌ای این تراکتورها را دریافت می‌کنند و بعد از دو روز با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

عابدی همچنین با اشاره به اینکه نگاه دولت به بخش خصوصی باید تغییر کند، تصریح کرد: دولت باید اقدام به واگذاری مسئولیت‌ها و تصدی گری های خود کند و صرفاً نقش نظارت بر امور را بر عهده داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشاورزی ، بازار میوه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار