کد خبر: ۱۵۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۹ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز 250 هزار دوز واکسن سینوفارم وارد کشور می‌شود و در آینده واکسن نیز از هندوستان وارد کشور می شود. فردا مشخص می شود که تاریخ ورود 4.2 میلیون دوز واکسن کوواکس به کشور وارد می شود.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی ستاد کرونا: کرونا انگلیسی در کشور گردش دارد

قاضی‌زاده هاشمی خبر داد: شواهدی از وجود «کرونای ایرانی»

فاز ۲ و ۳ واکسن ایرانی کرونا ادغام می‌شود

***

چرا تحولات زیرساختی دیده نمی‌شود؟

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «ایران از حیث برخی از زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله ارتباطات، انرژی و برق و آموزش و بهداشت، شرایط خوبی دارد. همچنین زیرساخت حمل و نقل در این سال‌ها روند قابل قبولی را طی کرده است.

بنابراین برای جهش تولید از حیث این نوع زیرساخت‌ها با کمبود جدی مواجه نیست بلکه بیشترین مشکلات در فقدان شاخص‌های مناسب برای کسب و کار، به ویژه در تجارت خارجی، تأمین منابع ریالی و ارزی، فقدان ثبات سیاست‌ها، اخذ مجوزها، ضعف نهادهای حل اختلاف و از این قبیل موارد است...

 متأسفانه دو عامل موجب شده است که تحولات زیرساختی دیده نشوند. اولین آن وجود مشکلات عدیده در عرصه زندگی روزمره مردم است که به حق با آن درگیر هستند و در نتیجه دل و دماغی برای توجه به تحولات دیگر باقی نمی‌گذارد و حتی ممکن است آنها را فضاسازی رسانه‌ای دولت برای خودنمایی بدانند.

دومین عامل نیز فقدان رسانه‌های مستقل و آزاد است که ارزش و اهمیت و اثرات این طرح‌ها را به اطلاع مردم برساند تا مورد قبول و اقبال جامعه نیز واقع گردد. در مجموع وزارتخانه‌های زیرساختی کشور که از دخالت نیروهای غیر مسوول مصون هستند، توانسته‌اند بیش از امکانات موجود کشور برای طرح‌های خود تأمین منابع و ارایه خدمات کنند.»

***

پاشنه‌آشیل اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند؟

شرق نوشت: «پاشنه‌آشیل اصلاح‌طلبان چهره‌هایی‌اند که صرفا برای حفظ ثروت و قدرت در پی استمرار اصلاحات هستند و بدنامی‌ آنان بیش‌از‌پیش با درشت‌نمایی این چهره‌ها در نزد مردم باورپذیر می‌شود. وقت آن رسیده که اصلاح‌طلبان حتی به قیمت شکست در انتخابات راه خود را از این دست اصلاح‌طلبان جدا کنند. هر اتحادی الزاما سازنده نیست؛ به‌ویژه اتحادی که بر مبنای اصولی مشترک شکل نگرفته باشد. تا زمانی که این مرزها روشن و شفاف نباشد، بسیاری باز به اصلاح‌طلبان، به حق یا ناحق حمله خواهند کرد.»

***

روحانیون و نظامیان نباید در انتخابات نامزد شوند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «شرایط کشور اکنون بگونه‌ایست که استمرار حضور افراد معمم در راس قوه مجریه به صلاح نیست. در حال حاضر، مسئولیت‌های حساسی همچون تامین نان و آب و امنیت و اطلاعات کشور که مستقیماً با زندگی روزمره مردم سروکار دارند برعهده افراد معمم است.

حتی اگر کسانی معتقد باشند که روحانیت باید چنین مسئولیت‌هائی را برعهده داشته باشد، خوبست بپذیرند برای مدتی این مسئولیت‌ها به افراد غیرروحانی واگذار شوند تا آنها نیز ظرفیت‌ها و توانائی‌های خود را نشان بدهند. بدین‌ترتیب، سید معمم دیگری که زمزمه ورود او به این انتخابات به گوش می‌رسد نیز بهتر است وارد این عرصه نشود.

کنار رفتن روحانیون از صحنه انتخابات ریاست جمهوری 1400 به معنای واگذار کردن آن به نظامیان نیست. نظامیان نیز تخصص دیگری دارند که تناسبی با مدیریت سیاسی – اجرائی کشور ندارد... تفسیرهائی که طرفداران حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری از نهی امام خمینی در زمینه دخالت نظامیان در سیاست ارائه می‌کنند، توجیهات غیرموجهی هستند که مشکلی را حل نمی‌کنند...

در این زمینه، تفاوتی میان نظامیان فعلی و کسانی که برای رئیس‌جمهور شدن، شغل نظامی‌گری را کنار بگذارند و وانمود کنند که نظامی نیستند نیز وجود ندارد. مهم‌تر اینکه نظامیان اگر قدرت سیاسی را در دست بگیرند، آن را رها نخواهند کرد و حاکمیت کشور بدون آنکه اسماً نظامی باشد، رسماً در اختیار نظامیان خواهد بود.

از این دو طایفه محترم که بگذریم، کشور ما اکنون به یک مدیر توانمند صاحبنظر در اقتصاد و البته مستقل نیازمند است تا از شرایط کنونی خارج شود. شرط موفقیت چنین فردی نیز اینست که تمام ارکان نظام هماهنگ و منسجم عمل کنند نه مثل این سال‌ها که هرکس ساز خود را می‌زند.»

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از سردار دهقان

روزنامه جوان نوشت: «وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از معدود افرادی است که کاندیداتوری خود را در انتخابات ۱۴۰۰ به طور رسمی در اظهارنظر‌ها و مواضع اعلام کرده و به‌طور طبیعی برنامه‌ها و تحرکات انتخاباتی را نیز در دستور کار قرار داده است.

بدیهی است که او به عنوان یک شهروند ایرانی واجد شرایط این حق را دارد که خود را در معرض رأی ملت ایران قرار دهد و در انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌هایش را در معرض رأی و داوری ملت قرار دهد. تا اینجای کار اقدامات غیررسمی او در صورتی که مغایرتی با قانون انتخابات نداشته باشد، بلااشکال است؛ اما اشکال وارد به کمپین تبلیغاتی آقای دهقان، استفاده مکرر از عنوان مشاورت رهبری در اخبار و مصاحبه‌های منتشر شده از وی است.

این در حالی است که استفاده از این عنوان برای تحرکات انتخاباتی و مسائل خارج از مأموریت‌های مرتبط با عنوان مشاورت، بر خلاف ضوابط است. حال آنکه این اقدام بر خلاف نظر آقای دهقان در جریان است، بنابراین انتظار می‌رود وی از ادامه این روند جلوگیری کند و اجازه سوءاستفاده از عنوان مرتبط با رهبری را برای استفاده شخصی خود ندهد.»

***

علی مطهری توانایی مدیریتی ندارد

روزنامه جمهوری اسلامی که مشی اعتدالی دارد از اعلام نامزدی علی مطهری در انتخابات استقبال نکرد و نوشت: «علی مطهری، که صلاحیتش برای نمایندگی مجلس در انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان تایید نشد، رسماً عزم خود را برای نامزدی ریاست جمهوری انتخابات 1400 اعلام کرده است. فرزند شهید مطهری، یک عنصر فرهنگی است که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هم دارد و از نیروهای آزاداندیش کشور است ولی توانائی‌های مدیریتی و اجرائی لازم برای تصدی ریاست قوه مجریه را ندارد.»

***

نامه نگاری خاتمی با رهبری

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص جزئیات نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب، اظهار کرد: خبر نامه سیدمحمد خاتمی خطاب به رهبری را شنیدم که البته تقریباً‌ برای دو ماه گذشته است و در مجموع ۳۷ صفحه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در این نامه در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت کرده‌اند و برای دهه پیش رو راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند.

وی بیان کرد: به نظر من وجود ارتباط مستمر و برنامه‌ریزی شده و بدون انقطاع با رهبر انقلاب یکی از نیازهای جامعه و جریان اصلاح طلب است چرا که از آنجایی که رهبری مسئولیت عام نسبت به جامعه دارد نمی‌تواند از دیدگاه‌های جریانات مختلف بی‌نیاز باشد.

اما انتشار این خبر با واکنش دفتر سیدمحمد خاتمی روبه‌رو شد. دفتر رئیس دولت اصلاحات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « آنچه پیرامون ارسال نامه جناب آقای سیدمحمد خاتمی به رهبری معظم انقلاب در رسانه‌ها منتشر شده است، تنها گمانه زنی رسانه‌ای است.‌ همه کسانی که به کشور و مردم و انقلاب می‌اندیشند، نسبت به سرنوشت میهن اسلامی و ملت و نیز اصلاح امور دغدغه دارند.‌

جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضاء کند دغدغه‌های خود را عملا‌ً به دور از تبلیغات دنبال می کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است.»

چنان که مشاهده می‌کنیم دفتر خاتمی اصل نامه‌نگاری را تکذیب نکرده است و صرفا آنچه درباره محتوای آن گفته شده را گمانه‌زنی رسانه‌ای دانسته است.

***

‌درخواست حسام‌الدین آشنا از شورای نگهبان

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: «با توجه به نزدیک شدن ایام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری آیا این امکان وجود دارد که شورای محترم نگهبان برای جلب بیشتر اعتماد و احترام عمومی؛ آیین رسیدگی، ملاک‌های تفصیلی و مجموعه یا خلاصه مذاکرات خود در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان در دوره‌های گذشته را منتشر کند.»

***

فیلتر تلگرام، رشد پیام‌رسان‌های داخلی را دچار وقفه کرد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره تاثیر فیلتر تلگرام بر رشد پیام‌رسان‌های بومی به ایرنا گفت: مدیران پیام‌رسان‌های داخلی به این اعتقاد دارند که فیلتر شدن تلگرام روند رشدشان را با وقفه مواجه کرده؛ نظر من نیز همین است که فرآیند فیلترینگ به رشد پیام‌رسان‌ها ضربه زده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: البته اکنون وضعیت پیام‌رسان‌های بومی خوب است و اگر شبکه دانش‌آموزی «شاد» را نیز جزو پیام‌رسان‌ها حساب کنیم ترافیک آن از برخی از پیام‌رسان‌های خارجی در ایران بیشتر شده است. جدا از شبکه دانش‌آموزی «شاد» پیام‌رسان‌های دیگر نیز وضعیت خوبی دارند.

وی افزود: اگر شاد را پیام‌رسان محسوب کنیم میزان نصب‌ها از۲۰ میلیون بیشتر می‌شود و شاید بتوان تعداد کاربر فعال پیام‌رسان‌های داخلی را عددی معادل همین ببینیم.

***

نگرش غالب اصلاح طلبان، زنان را در سطح ریاست جمهوری نمی بیند

آذر منصوری، سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، در گفت و گو با برنا در رابطه با کاندیدای نهایی و معرفی یک خانم در نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: به نظرم هنوز کاندیدا شدن زنان در انتخابات ریاست جمهوری در جمع اصلاح طلبان مطرح نشده است، البته دیدگاه ها در این زمینه متفاوت است. برخی از احزاب و افراد به جد به ضرورت آن پی برده اند و حتی مصداق هم معرفی می‌کنند، اما به نظرم نگرش غالب زنان را در این سطح نمی بینند.

او ادامه داد: در هر حال چه جریان های سیاسی به کاندیداتوری زنان در این سطح تن بدهند چه تن ندهند، این مطالبه با توجه به آنچه در سطح جهان در حال وقوع است، در نهایت باعث از دست دادن اعتماد و همراهی زنان ایران و جاماندگی با جریان های سیاسی از مطالبات زنان خواهد شد.

***

مطهری: لاریجانی و ظریف به درد ریاست جمهوری نمی‌خورند

علی مطهری نماینده سابق مجلس در گفتگویی با خبرآنلاین که احتمالا پیش از اعلام نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری انجام شده درباره علی لاریجانی و احتمال نامزدی وی در انتخابات گفته است: «پایگاه رأی او را نمی‌دانم. سوابق اجرایی و تجربه و ذکاوت لازم را دارد اما به لحاظ شخصیتی آن فردی نیست که بتواند در مقابل دخالت‌های خارج از دولت به طور کامل ایستادگی کند و از حقوق مردم در برابر رفتارهایی که با منتقدان و مخالفان می‌شود دفاع کند.

ما ۱۲ سال با ایشان در مجلس بودیم. ایشان گاهی بیش از آنکه به فکر ارتقاء جایگاه مجلس باشد به فکر اجرای دستوراتی بود که از این سو و آن سو می‌آمد.»

مطهری درباره ظریف نیز نظر مشابهی داشته و اظهار کرده است: «آقای ظریف به درد وزارت خارجه  می‌خورد نه ریاست جمهوری. آقای ظریف هم استقامت لازم در برابر دخالت‌های خارج از دولت را ندارد. کسی باید بیاید که محکم و مقتدر در مقابل این دخالت‌ها بایستد تا هرکسی کار خود را انجام بدهد.»

***

انصراف قالیباف از نامزدی در انتخابات، واقعی است؟

رجانیوز درباره خبر انصراف قالیباف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که توسط محسن پیرهادی بیان شده است نوشت: «پیرهادی در حالی از افزایش احتمال حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات سخن گفته که تا کنون بارها عدم تصمیم او ‌برای حضور در انتخابات اعلام شده است.
 
در آخرین مورد در روزهای گذشته خبری مبنی بر خودداری رئیس قوه قضائیه در جلسه با جمعی از اعضای مجلس خبرگان با موضوع انتخابات منتشر شد که نشان می‌دهد همچنان قصدی برای حضور رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.
 
به نظر می‌رسد رئیس مجلس همچون آیت‌الله رئیسی باید عدم حضور خود در انتخابات را شخصا و نه از زبان دیگران و با قیدوشرط‌هایی چون حضور یا عدم حضور دیگر کاندیداها در صحنه مطرح کند.
 
تنها در صورت اعلام رسمی و بدون قیدوشرط رئیس مجلس مبنی بر عدم حضور در انتخابات است که شبهات رفع شده و روند وحدت گفتمانی حول محور گزینه اصلح تسریع خواهد شد. در غیر این صورت تکرار تجربیات ناموفق قبلی در جبهه اصولگرایی کاملا محتمل خواهد بود.»

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار