کد خبر: ۱۵۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰

رییس دانشگاه علوم شهید بهشتی گفت: دورریز مواد غذایی در مجموع ۲۷ کشور اروپایی، ۹۰ میلیون تن در سال گزارش شده اما این آمار در کشور ما ۳۵ میلیون تن در سال است؛ در واقع ایرانی ها هفت برابر فرانسوی ها موادغذایی را دور می ریزند.

به گزارش ایرنا؛ علیرضا زالی روز شنبه بعد از بازدید از دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: بخش عمده ای از دور زیر محصولات در صنایع غذایی مربوط به قبل از رسیدن به مصرف کننده است؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافته برعکس است و بعد از رسیدن مواد غذایی به دست مصرف کنندگان این موضوع مشاهده می شود.

وی ادامه داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بارها اعلام کرده است هر شهروند ایرانی، بالغ بر ۱۳۴ کیلوکالری در روز، محصولات غذایی را هدر می دهد. اگر فرض کنیم از ۹۰ میلیارد متر مکعب مصرف سالیانه آب، ۸۰ میلیارد متر مکعب سهم صنعت کشاورزی است، میزان اهمیت این هدررفت را درک می کنیم. این آمار با کیفیت مواد غذایی ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش دوریز مواد غذایی می تواند با کیفیت آنها عجین باشد، تصریح کرد: استفاده بهینه از فناوری های نوین، علاوه بر کاهش محسوس دورریز مواد غذایی، می تواند در افزایش کمی و کیفی این محصولات سهم خوبی داشته باشد.

زالی با تاکید بر اینکه سهم مواد غذایی در صادرات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: صنایع غذایی می تواند یکی از وجوه تجلی یافته اقتصاد مقاومتی باشد. صنایع غذایی می تواند در موضوع اشتغال زایی، تحریم زدایی و ایجاد شرایط اقتصادی نوین در کشور نقش موثرتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: امید است فرایند غیر دیوان سالارانه در این مجموعه هرچه سریعتر حاکم شود و شرایط تسهیل یافته برای حضور ایده ها و سلیقه های مختلف در این مجموعه فراهم آید.

زالی تاکید کرد: در مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور باید از نیروهای جوان، خلاق و مبتکر استفاده بهینه شود و این مرکز مرکز تجلی خلاقیت های موجود در صنایع غذایی کشور باشد.

وی، توجه به سبد غذایی مطلوب ایرانیان را از دیگر مواردی اعلام کرد که این مرکز باید به آن توجه جدی داشته باشد.

زالی گفت: استفاده از سبدهای غذایی متنوع و بالابردن ایمنی افراد هم از موضوعاتی است که باید توجه جدی به آن شود.

سهم ۱۰ درصدی صنایع غذایی در اقتصاد صنعتی کشور

زالی با بیان اینکه مرکز رشد و نوآوری می تواند حلقه وصل صنایع غذایی و بخش خصوصی و کریدوری برای پردازش ایده های فناورانه و سرمایه گذاران باشد، گفت: راه اندازی مرکز رشد در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، به پیشنهاد و حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت.

وی ارزش صنایع غذایی در اقتصاد مقاومتی را بسیار بالا دانست و افزود: ۱۰ درصد اقتصاد صنعتی، ۱۵ درصد وجه اشتغالی و ۱۲ تا ۱۵ درصد ارزش افزوده استحصالی، سهم صنعت غذایی کشور است. همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه از مجموع ۱۳ هزار کارگاه متوسط تولیدی، در همین حوزه فعالیت می کنند.

زالی در خصوص آسیب های این صنعت تصریح کرد: استفاده بهینه از ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تنی در داخل کشور صورت نمی گیرد و نیاز به توسعه کمی و کیفی در این زمینه به شدت حس می شود. همچنین باید از فرصت صادرات جهانی که از بروز چالش بحران کرونا و تحریم ها ایجاد شده، استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال آتی، برنج، غلات و حبوبات سهم گران‌تری در بازار جهانی داشته باشند. در سال اخیر استراتژی اقتصادی کشور چین مبتنی بر ذخیره این محصولات بود تا نیاز آینده کشورها را تامین کند. اگرچه در طول سالیان اخیر صادرات مواد غذایی در کشور رشد شتابانی را تجربه کرده، اما این رشد در تناظر با تمام استعدادهای بالقوه و بالفعل داخلی، به ویژه با توجه به شرایط اقلیمی حاکم در کشور نیست.

زالی عنوان کرد: از فرآیند تولید تا بسته بندی باید در مراکز رشد صنایع غذایی موردت توجه قرار گیرد. نکته بسیار مهم این است که بخش عمده دورریز محصولات غذایی، پیش از رسیدن به دست مصرف کننده صورت می گیرد؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافته، این گونه نیست و محصولات پس از رسیدن به دست مصرف کننده، دورریز دارند.

بازدید از فاز سه مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و زالی فرمانده مدیریت بیماری کرونا در تهران امروز انجام شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار