کد خبر: ۱۵۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
گروه استان‌ها - رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان گفت: برخی مشکلات اساسی در گمرک، امورمالیاتی و... باعث فرار صادرکنندگان از استان و تمایل به صادرات بادام از گمرکات سایر استان‌ها می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد، حسینعلی رضایی‌سرپیری امروز در جلسه‌ای که به منظور رسیدگی به مشکلات موجود در بحث ارزآوری و صادرات بادام در شهرستان سامان با حضور فرماندار این شهرستان و مدیرکل گمرک و رئیس اتاق بازرگانی استان و اعضای شورای اسلامی شهرستان سامان در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه حل مشکل باغداران شهرستان سامان و رسیدن به یک جمع‌بندی کلی جهت استفاده از پتانسیل تولید بادام در این شهرستان است بگونه‌ای که سودآوری تولید بادام متوجه مردم شهرستان سامان باشد.

رضایی‌سرپیری افزود: باید مسئولین امر شرایط را بگونه‌ای مهیا نمایند که دست دلالان بیگانه قطع و نتیجه و سود مثبت متوجه باغداران شهرستان سامان باشد. اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان موضوع شهرک بادام و انجمن این شهرک را جدی‌تر دنبال نماید و تخصصی‌تر جهت احیای آن گام بردارد.

وی با اشاره به مصوبات جلسه گفت: با توجه به اینکه مقرر گردید تولید مزارع بادام میانگین‌گیری شود تا تولید بادام به صورت دقیق برآورد و اعلام گردد، متولیان امر باید در اجرای این مهم اهتمام ورزند.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: آمار صادرات بادام از استان باید توسط متولیان امر بررسی و اصلاح گردد که اختلاف فاحش در آمار تولید و صادرات  رفع گردد.

رضایی‌سرپیری افزود: از دیگر مصوبات جلسه طرح موضوع چگونگی صادرات بادام از استان چهارمحال و بختیاری است که مقرر گردید موارد در کمیته تخصصی شورای گفت‌وگوی  بخش خصوصی و دولت مطرح  و راهکارهای مطلوب جهت رفع مشکلات این صنعت اتخاذ گردد، همچنین اداره گمرک استان عوامل صادرات بادام این استان از طریق گمرک سایر استان‌ها را بررسی نماید.

وی در پایان اذعان داشت: پس از رسیدن به اتفاق نظر در خصوص میزان تولید و صادرات بادام استان از سوی اتاق بازرگانی استان  کلاس‌های آموزشی ویژه برای تولیدکنندگان بادام در شهرستان سامان در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین باید جلسه دوم جهت بررسی مصوبات این جلسه متعاقباً برگزار شود.

سیاوش نظری، رییس اداره بازرگانی خارجی صنعت معدن و تجارت استان نیز در این جلسه بیان داشت: اکنون پنج صادرکننده بادام وجود دارد که سه نفر از آن‌ها فعال هستند و دو نفر دیگر کارت بازرگانی آنها باطل شده است.

نظری افزود: بر صادرات هیچگونه مالیاتی وجود ندارد به شرط آنکه در موعد مقرر اظهارنامه پر شود و بازگشت ارز در زمان مقرر باشد. بادام چهارمحال و بختیاری فقط به هندوستان صادر می‌شود.

اسماعیل الله‌دادی، مدیرکل گمرک استان چهارمحال و بختیاری در این جلسه اظهار داشت: باید مشخص شود چند تن از بادام برای صادرات فرستاده و چه مقدار از آن در داخل کشور استفاده می‌شود.آن مقداری که برای صادرات آماده می‌شود در حوزه گمرک قرار می‌گیرد و گمرک مشخص می‌کند چه مقدار آن از استان است و آن را ارائه می‌دهد.

مدیرکل گمرک استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کلی گویی در جلسات به عنوان بررسی و مشکلات صادرات درست نیست و کاری پیش نمی‌برد.

الله‌دادی افزود: گفته شد ارزش پایه صادراتی بادام مامایی بالا است، صادرکنندگان، تشکل صادر کننده، مستندات و مدارک همچون فاکتور و ... را به گمرک ارائه دهند و ثابت کنند بادام آن‌ها زیر قیمت صادر می‌شود این مسئله در کمیته گمرک ایران بررسی می‌شود تا ارزش آن اصلاح شود و مبنای کالای صادراتی قرار گیرد.

 مشکلاتی در گمرک، امورمالیاتی و... باعث فرار صادرکنندگان از استان شده است 

غلامرضا چهلگردی،  رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان نیز در این جلسه گفت: شهرستان سامان در بحث تولید بادام حرف برای گفتن دارد، آماری که جهاد کشاورزی به عنوان تولید بادام ارائه می‌دهد به هیچ عنوان برای شهرستان سامان صدق نمی کند چرا که آمار سازمان جهاد کشاورزی میانگین تولید کشور واستان می‌باشد و با توجه به اینکه کشاورزان شهرستان سامان تمام عوامل مدیریتی را به نحو احسن انجام می‌دهند و در زمینه باغداری و به خصوص کشت بادام سابقه هزاران ساله دارند، میانگین تولید بادام در این شهرستان حداقل 50 درصد بیشتر از میانگین استان و کشور می‌باشد که این امر می‌طلبد چند سال متوالی کیل‌گیری تولید بادام در چندین نقطه شهرستان انجام گیرد تا میانگین تولید دقیق شهرستان مشخص گردد.

وی بیان داشت: تولید بادام در شهرستان سامان بیش از اعداد و ارقامی است که جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، میانگین دو تن در هکتار میانگین بادام کشوری است که نباید این را به شهرستان سامان تعمیم داد. حداقل میانگین تولید بادام در شهرستان سامان بایستی حدود  3 و نیم تن در هکتار باشد و این آمار واقعی‌تر می‌باشد.

 رئیس شورای شهرستان سامان با اشاره به مشکلات صادرات بادام شهرستان سامان، عنوان داشت: از مشکلات اساسی در این خصوص بروکراسی ادارای، گمرک، امور مالیاتی، بهداشت وسازمان صنعت، معدن و تجارت می‌باشد که باعث فرار صادرکنندگان از استان و تمایل به صادرات بادام از گمرکات سایر استان‌ها می‌گردد که این امر می‌طلبد ادارات مربوطه نسبت به ریشه‌یابی این مشکلات و همکاری و تسهیل امور مربوط به صادرات بادام اقدامات لازم را بعمل آورند تا باعث جلب اعتماد صادر کنندگان و برگشت آن‌ها به استان گردد.

چهلگردی خاطرنشان کرد: تولید در شهرستان سامان صورت می‌گیرد پس صادرات هم باید از استان صورت گیرد و موجب اشتغال در استان شود، در نجف آباد بیش از 500 نفر برای صادر بادام سامان مشغول به کار هستند اما آن 500 نفر می‌توانند از مردم همین استان باشند و کمک به حل مشکل بیکاری استان گردد که رتبه اول بیکاری در کشور را کسب نکنیم.

انتهای پیام/7540/ ز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار