کد خبر: ۱۵۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
رئیس جمهور:
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بالای صنایع نفت و پتروشیمی برای کشور، گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیر و ارزشمندی در زمینه توسعه صنایع نفت و پتروشیمی صورت گرفته و این از افتخارات این دولت است.

سال 99 کشور با کمترین اتکاء به نفت اداره شد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های ایلام و بوشهر، با اشاره به نقش درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه کشور، گفت: در تاریخ کشور بخش اعظم بودجه سالانه را نفت تامین کرده و این درحالی است که در سال 99 این دولت با کمترین اتکا به نفت کشور را اداره کرده است.
دکتر روحانی با بیان اینکه بسیاری از خدمات در کشور به نفت و میعانات گازی متکی است و اگر روزی شیر نفت و گاز بسته شود، همه فعالیت‌های کشور تعطیل خواهد شد، افزود: کاهش اتکاء بودجه اجرایی به نفت حرف بسیار درستی است اما هیچگاه نباید اهمیت صنعت نفت را از یاد ببریم.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات بی‌نظیر دولت تدبیر و امید در زمینه نفت و گاز و افزایش مقدار تولید گاز از 600 میلیون مترمکعب در روز به یک میلیارد مترمکعب در این دولت، از افزایش بهره‌برداری از منابع مشترک گاز و نفت با همسایگان به عنوان یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای احقاق حقوق ملت نام برد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند دستاورد برجام احقاق حقوق ملت ایران بود که البته به دلیل بزرگی آن دنیا توطئه کرد تا کمر برجام شکسته شود و در این راه ترامپ مجری توطئه‌های رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه شد.

رئیس جمهور ادامه داد: برجام تنها اقدام دولت برای احقاق حقوق مردم نبود بلکه بهره‌برداری از منابع مشترک از دیگر اقدامات دولت در این راستا بود و توانستیم در منطقه پارس جنوبی و میدان مشترک با قطر همتراز و حتی کمی جلوتر، از این میدان مشترک بهره‌برداری کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به تفاوت‌های میادین مشترک گاز و نفت با میادین اختصاصی در داخل خاک کشور تاکید کرد: در میادین مشترک با بهره‌برداری همسایگان در هر ساعت بخشی از منافع ملی از دست می‌رود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت برای بهره‌برداری از میدان مشترک ایران و عراق در غرب کارون و 5 برابر شدن بهره‌برداری از این میدان در دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های این دولت حقوق از دست رفته مردم در این میادین احقاق شد.

دکتر روحانی همچنین اقدامات و پیگیری‌‌های دولت در دادگاه‌های خارجی برای بازگرداندن هزاران شی و آثار فرهنگی کشورمان را یکی دیگر از مصادیق اقدامات دولت برای احقاق حقوق ملت ایران برشمرد.

رئیس جمهور همچنین در ادامه به افتتاح طرح توسعه میدان نفتی آذر در دولت تدبیر و امید که در دو مرحله سالهای 95 و 99 انجام شد اشاره کرد و افزود: در آغاز دولت تدبیر و امید استفاده ایران از این میدان صفر بود، تا پایان سال 95 به 30 هزار بشکه رسیدیم و با افتتاح امروز 65 هزار بشکه نفت از این میدان بهره برداری می‌شود و جای افتخار است که افتتاح این طرح به دست مهندسین، جوانان و کارگران ایرانی انجام شد و از نیروهای خارجی و مهندسین سایر کشورها استفاده نکردیم.

دکتر روحانی در ادامه اقدامات دولت در زمینه صنعت پتروشیمی را یکی از افتخارات بزرگ کشور توصیف و تاکید کرد: اقدامات انجام شده تاکنون در مراحل بالادستی این صنعت بوده و وزارت نفت باید با آماده‌سازی یک طرح و توجه به بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی زمینه‌سازی اشتغالزایی و بهره‌برداری از این بخش مهم را فراهم نماید.

رئیس جمهور افتتاح دو طرح مهم نفتی با اعتبار 2.5میلیارد تومانی در یک روز را از دیگر افتخارات دولت دانست و ادامه داد: تنها در سال 99 ، دوازده طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم که تا پایان سال بهره‌برداری از طرح‌ها در این صنعت ادامه داشته باشد.

دکتر روحانی تاکید کرد: محصولات پتروشیمی در سال 1400 به دو برابر آنچه تا امروز ظرفیت بهره‌برداری بوده است رسیده و از حدود 50 میلیون به 100میلیون تن خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سالهای اخیر و با وجود تحریم و جنگ اقتصادی ناچار شدیم درآمد ارزی را از منابعی به جز نفت تامین کنیم، تاکید کرد: صادرات غیرنفتی یکی از این منابع بود که به کشور کمک و یاری رساند.

دکتر روحانی با بیان اینکه براساس آمار میزان صادرات غیرنفتی در دو ماهه اخیر مشابه سال گذشته بوده است، افزود: البته در آغاز امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مشکلاتی در صادرات غیرنفتی کشور به وجود آمد اما تاکنون 31 میلیارد دلار رقم صادرات غیرنفتی بوده است که تا پایان سال افزایش خواهد یافت و بار بزرگی از این صادرات بر دوش بخش پتروشیمی و فولاد بوده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه آنچه بدست آوردیم در سایه اراده، ایمان و ایستادگی ملت بوده و اگر افتتاح و موفقیتی داشتیم برای فرزندان ملت و جوانان این مرز و بوم است، تاکید کرده:  اطمینان دارم که دنیا و آمریکا ناچار است در برابر ملت بزرگ ایران زانو بزند و دست از تحریم‌ها بردارد.

دکتر روحانی شکست فشار حداکثری و سرنگون شدن رئیس جمهور قبلی آمریکا را یک پیروزی برای ملت بزرگ ایران توصیف و تاکید کرد: آن قصاب و قاتل سرنگون شد و دولت جدید آمریکا چهار بار اعتراف کرده است که فشار حداکثری دولت قبل غلط بوده است.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: این بزرگترین موفقیت در تاریخ است که به خاطر ایستادگی ملت ایران اعتراف کردند که فشار و تحریم به جایی نرسیده است و در سال 1400 تلاش و امید ما این است که از لحاظ مقابله با بیماری کرونا و برداشتن تحریم‌ها شرایط بهتری‌ داشته باشیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور نیز به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که در سال 99 که سال بسیار سختی برای مردم و دولت در شدت تحریم اقتصادی و جنگ اقتصادی توام با کرونا بود، اما در عین حال طرح‌های بسیار مهمی در این سال جهش تولید به افتتاح رساندیم که از همه دست اندرکاران سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم.

امروز پنجاه و سومین افتتاح ما است البته افتتاح‌ها را پنجشنبه‌ها انجام می‌دهیم و آخر سال وقت کم آوردیم چرا که این تعداد پنجشنبه نداریم که طرح‌هایی که در دستور کار هست،‌ انجام شود بنابراین روزهای دیگری را هم اضافه کردیم که امروز جزو آن روزها است تا برنامه‌های مهم ما امسال به افتتاح برسد.

صنعت نفت و در کنار آن صنعت پتروشیمی برای ما بسیار حائز اهمیت است البته صنعت نفت در تاریخ ما به عنوان یک صنعت با مسایل سیاسی و اقتصادی گره خورده و صنعتی است که بار بودجه در سالهای قبل معمولا بر دوش این صنعت بوده است.

در این سالهای اخیر مخصوصا سالی که گذشت یعنی بودجه سال 98 که البته اجرای آن در همین امسال و در سال 99 بود، تقریبا اتکایی به نفت نداشتیم و با کمترین اتکای به نفت کشور اداره شد البته در سال قبل و در سال 98 هم با اتکای بسیار کم و سال 97 هم با سالهای قبل متفاوت بود.

در واقع بودجه کشور که به طور متوسط در دولت قبل تا 70 و 80  و در بعضی از سالها بالای 100 میلیارد به نفت متکی بوده است اما در این دولت، کشور را با کمترین اتکای به بودجه نفت مخصوصا در سه سال اخیر اداره کردیم.

اما صنعت نفت برای ما اهمیت دارد یعنی درست است که ظاهر آن صنعت نفت است اما همانطور که گفتم بخش اعظم بودجه ما را در تاریخ ایران البته از زمانی که نفت کشف شده و در اختیار قرار گرفته بیش از یک قرن است که چنین بوده است و  صنعت کشور، فعالیت اقتصادی کشور و بسیاری از پروژه‌های عمرانی متکی به نفت بوده است بنابراین نفت یک صنعت بسیار مهم و عظیمی است.

همین امروز اگر خدای ناکرده شیر نفت و گاز بسته شود، همه فعالیت‌ها از حمل و نقل گرفته تا سایر صنایع و حتی پتروشیمی‌ها و همه صنعتی که امروز کار می‌کند و کل برق کشور متوقف می‌شود و بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات ما متکی به نفت و گاز و میعانات است که کار بسیار بزرگی است یعنی خدمت بسیار بزرگی است و بسیار مهم است.

بعضی‌ها توجه ندارند و می‌گویند باید نفت را کنار بگذاریم. اتکای ما به نفت باید برود البته یک معنی آن این است که بودجه اجرایی و جاری ما از نفت نباشد که این حرف کاملا درست است اما صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور ما است و بقیه صنعت‌ها به یک صورتی و بسیاری از خدمات کشور به این صنعت وابسته است پس اهمیت این صنعت را از یاد نبریم.

بسیار خوشحالم که در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی نظیری در بخش نفت انجام گرفته یعنی اگر به تاریخ کشورمان نگاه کنیم مقدار گازی که در طول دولت یازدهم و دوازدهم افزوده شده از حدود600  میلیون مترمکعب در روز، ‌امروز به بالای هزار میلیون متر مکعب رسیده است یعنی بالای یک میلیارد و این کار بسیار بزرگی است.

مساله مهم‌تر کاری عظیمی است که در منابع مشترک انجام گرفته است، بعضی‌ها فکر می‌کنند که دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم بود و از بس بزرگ بود دنیا توطئه کرد تا کمر برجام را بشکند و یک آدم خاصی مثل ترامپ آمد و مجری توطئه‌های صهیونیست‌ها و ارتجاع در منطقه علیه برجام شد.

در عین حال کار دولت برای احقاق حقوق مردم فقط برجام نبوده و یکی از آن مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده مساله بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی و گازی است و در این بخش کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. در منطقه پارس جنوبی که یک میدان مشترک بین ما و قطر است، قطر دو برابر ما از این میدان استفاده می‌کرد و ما عقب بودیم که امروز همتراز شدیم و کمی هم جلوتر از این منابع عظیم استفاده می‌کنیم.

فرق منبع مشترک با منبع اختصاصی این است که اگر در منبع اختصاصی استفاده نکنید، 5 سال یا 10 سال دیگر استفاده می‌کنید اما در منبع مشترک همسایه شما از این منبع می‌برد یعنی هر ساعتی بخشی از منافع ما از دست ما می‌رود و یک منبع مشترک است که البته باید هم همسایه عزیز و هم ما  استفاده کنیم و این کار را در منابع گاز و  نفت هم انجام دادیم یعنی امروز در غرب کارون که منابع نفتی بین ما و همسایه عزیز ما عراق مشترک است، امروز در این دولت تولید ما در این منطقه 5 برابر شده  است پس احقاق حق و حقوق مردم که از دست می‌رفته است را این دولت سرمایه‌گذاری کرده است.

البته در بخش‌های دیگر هم این کار را کردیم و هزاران شیء ما که مربوط به آثار فرهنگی کشور در خارج بوده را در دادگاه‌های خارجی تلاش کردیم و به کشور برگرداندیم که این هم جزو احقاق حقوق است و این احقاق حقوق ملت موارد بسیار زیادی دارد ولی یکی از موارد بسیار مهم آن منابع مشترک نفت و گاز است .

امروز در میدان آذر در واقع یک میدان مشترک را توسعه دادیم و در این دولت در دو مرحله از این میدان بهره‌برداری شده است. آغاز دولت از این میدان هیچ استفاده نمی‌کردیم و استفاده و بهره‌برداری آن صفر بوده است و تلاش‌هایی که در سال 92 و 93 و تا پایان 95 انجام گرفت، به 30 هزار بشکه رسیدیم یعنی از این میدان مشترکی که هیچ استفاده‌ای نمی‌کردیم، 30هزار بشکه بهره‌برداری کردیم و امروز فاز دوم آن را افتتاح کردیم که 65هزار بشکه در روز می‌توانیم از این میدان بهره‌برداری و استفاده کنیم.

من تاکیداً از مسوولین محترم سوال کردم که آیا در اجرای این طرح، طراحی این طرح بزرگ که در این هفت سال تلاش شده آیا از نیروها و مهندسین خارجی استفاده کردید و پاسخ منفی بود یعنی همه ایرانی‌ها، جوان‌های ما، مهندسین ما و کارگران عزیز ما این کار را کردند و حفر چاه‌های عمیقی که متوسط آن 4هزار و 500 تا 4هزار و 600 است و در بعضی از موارد تا 4هزار و 800 متر عمق این چاه است، کار عظیم و بزرگی در اینجا انجام گرفته و الحمدالله امروز شاهد افتتاح مرحله دوم و فاز دوم این طرح برای بهره‌برداری از این میدان بودیم.

افتتاح دوم امروز در بخش پتروپالایش بود. در زمینه پتروشیمی از آغاز این دولت تا الان کار بسیار بزرگی انجام شده یعنی یکی از افتخارات بسیار بزرگ ما صنعت پتروشیمی است. صنعت پتروشیمی در بسیاری از مراحل که  افتتاح می‌کنیم تقریبا بالادستی است اگر بتوانیم پایین دستی‌ها را هم طراحی کنیم و معتقدم که آقای مهندس زنگنه طرحی را برای دولت بعدی و کارهایی که در پتروشیمی باید انجام بگیرد آماده کند چراکه پایین دستی‌ها می‌تواند اشتغال بسیار زیادی برای ما درست کند و هم برای داخل هم برای صادرات ما بسیار هم مهم است.

امسال در سال 99 تا امروز 12 طرح بزرگ پتروشیمی را افتتاح کردیم. همین امروز افتتاحی که انجام گرفته یک افتتاح حدود یک و نیم میلیارد یورویی بوده و یک افتتاح دیگر یک کمی کمتر از یک میلیارد یورو بوده یعنی امروز 2.5 میلیارد یورو طرح در این شرایط سخت افتتاح کردیم.

در بخش پتروشیمی از آغاز سال،تا الان دوازدهمین افتتاح ما بوده است و انشاءالله امیدواریم تا پایان سال باز هم افتتاح داشته باشیم و در آغاز سال آینده پتروشیمی ما انشاءالله در سال 1400 به دو برابر ظرفیتی که تاکنون بهره‌برداری شد می رسد  یعنی پتروشیمی ما در سال 1400 به 100 میلیون تن می‌رسد و این کار عظیم و بزرگی است که  از حدود50  به 100 میلیون تن می‌رسیم و محصول پتروشیمی ما دو برابر شده است.

نکته سوم اینکه در این سالهای اخیر در تحریم و در شرایط جنگ اقتصادی بودیم و ناچار بودیم درآمد ارزی را از غیرنفت بدست بیاوریم و یکی از جاهایی که به میدان آمد و ما را یاری و کمک کرد و یکی از افتخارات این بود که در این دولت صادرات غیرنفتی ما تقریبا هر سال افزایش پیدا کرده است البته امسال به دلایل کرونا آغاز سال کاهش داشتیم ولی دیروز در جلسه اقتصادی آمار و ارقام را که بررسی کردیم خوشبختانه در این دو ماه آخر مشابه پارسال شده است در آغاز البته به دلیل مشکلات کرونا برای صادرات مشکل داشتیم الحمدالله امروز شرایط ما حل شده و می‌توانیم صادرات غیرنفتی انجام بدهیم.

ما تاکنون 31میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که انشاءالله تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت که یک بخش بزرگ این صادرات غیرنفتی برای پتروشیمی و فولاد است و این دو نقش عمده در صادرات غیرنفتی ما دارند. الحمدالله امروز به دوازدهمین پتروشیمی مهمی رسیدیم که افتتاح شد و البته عملیات اجرایی یک طرح بسیار عظیم و بزرگ هم شروع شد که آن هم بیش از 2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که این طرح آغاز شده البته بعداً در دولت بعد به افتتاح می‌رسد که آن هم جزو موارد بسیار مهم در بخش پتروشیمی ماست.

خدمت ملت عزیز و بزرگوار ایران عرض می‌کنم همه آنچه ما تا پایان امسال که الان در هفته‌های پایانی سال هستیم به دست آوردیم در سایه اراده، ایمان و ایستادگی شما بوده است و اگر افتتاح و موفقیت و پیروزی داشتیم برای فرزندان این ملت، جوانان عزیز و  همه مردم ما بوده است و تمام اقشار و همه گروهها تلاش بسیار عظیم و بزرگی را انجام دادند و من مطئنم دنیا و آمریکا ناچار خواهد شد در برابر این ملت بزرگ زانو بزند و تحریم‌های ظالمانه را کنار بگذارد.

البته در یک قدم پیروزی بزرگ به دست آوردیم و آن اینکه آن قصاب و آن قاتل در آمریکا سرنگون شد و دولت جدید نیز تاکنون چهار بار اعتراف کرده که فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا غلط بود و به نتیجه نرسیده است که این بزرگترین موفقیت ما در تاریخ است، آنهایی که این تحریم را بر ما روا داشتند به خاطر ایستادگی ملت ما امروز کاملا اعتراف می‌کنند که این تحریم و فشار به جایی نرسیده و انشاءالله سال آینده سال 1400 همه تلاش و امید ما این است که هم از لحاظ بیماری کرونا هم از لحاظ تحریم شرایط بهتری پیش روی ملت عزیز و بزرگوار ما باشد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

برچسب ها: روحانی ، نفت ، میدان اذر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار