کد خبر: ۱۵۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
گروه استان‌ها- نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند که بخشی از آن به دلیل افزایش شدید نرخ ارز در سال‌های اخیر و همچنین نرخ‌گذاری دستوری شورای رقابت بوده است.

شاپور سامعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با اشاره به وضعیت انباشت بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌سازی و تولیدکننده لوازم یدکی خودروی ایران اظهار داشت: خودروسازان 30 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند که بخشی از آن به دلیل افزایش شدید نرخ ارز در سال‌های اخیر و همچنین نرخ‌گذاری دستوری شورای رقابت بوده است.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به اینکه هر کدام از ما قطعه‌سازان 4 تا 5 هزار نفر کارگر و کارمند داریم، وزارت صمت باید در این روزهای آخر سالی کمکی برای تسهیل پرداخت خودروسازها به قطعه‌سازان صورت دهد که بتوانیم اعتبار بیشتری را روانه کارخانه‌های قطعه‌سازی خودروی کشور کنیم تا بتوانیم در شب عید نوروز 1400 همه کارگران را با حقوق و مزایای کافی به خانه بفرستیم.

سامعی با اشاره به اخذ سودهای سنگین بانکی برای اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به صنایع قطعه‌سازی گفت: در حال حاضر سود بانکی تسهیلات پرداختی به صنعت 38 درصد است؛ چرا که 20 درصد از سرمایه ما یک سال مسدود می‌شود و 18 درصد هم بهره سنگین به آن تعلق می‌گیرد که واقعاً برای صنعت کمرشکن است.

وی ادامه داد: بنابراین در پرداخت سریع‌تر بدهی خودروسازان به ما دولت به کمک ما بیاید، یک کمک جنبی به قطعه‌سازان برای پرداخت سود سنگین تسهیلات یادشده می‌شود.

رشد صنعت قطعه‌سازی در دوران تحریم

این قطعه‌ساز خودرو با یادآوری اینکه مسئولیت 3 شرکت قطعه‌سازی را به عهده دارد و کار تامین سیستم‌های تهویه خودرو را انجام می‌دهد، گفت: با توجه به تحریم‌هایی که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را به عنوان هدف نخست خود حتی جلوتر از صنعت انرژی هدف قرار داد و همچنین با وجود همه‌گیری کرونا صنعت قطعه‌سازی نسبت به سال قبل رشد کرد.

سامعی با بیان اینکه سابقه صنعت قطعه‌سازی در استان قزوین به 20 سال می‌رسد، افزود: خوشبختانه با حذف شورای رقابت توسط مجلس و دولت از روند قیمت‌گذاری خودرو یکی از موانع بزرگ پیش روی قطعه‌سازان برداشته شد؛ چرا که این شورا اجازه نمی‌داد که آن مسیر رشد را پیش برویم.

انتهای پیام/ ت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار