کد خبر: ۱۵۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
تلاش‌های اصناف، گروه‌ها و مناطق مختلف کشور برای حضور در اولویت‌های بهداشتی

سلامت نیوز: عملیات واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در ایران به‌کندی درحال انجام شدن است، مسئله‌ای که بسیاری آن را به تزریق قطره‌چکانی واکسن تشبیه می‌کنند و خواستار تعجیل در آن هستند. اما در این بین هر دفعه یک نهاد، گروه یا صنفی تقاضای دریافت اولویت تزریق واکسن از وزارت بهداشت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،تقاضاهایی که سبب شد چندی پیش مسئول روابط عمومی این وزارتخانه در حساب توئیتری خود درباره این درخواست‌ها بنویسد، VIP نداریم. شاید چنین درخواست‌هایی از ماجرای حسین کرمان‌پور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و ارسال درخواست او به وزارت بهداشت برای اولویت تزریق واکسن کرونا به هنرمندان شروع شد.

موضوعی که بلافاصله مورد نقد کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت، طوری‌که سیمین معتمدآریا بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار یک ویدئو در فضای مجازی، چنین درخواستی را با حمایت از کادر درمان، از طرف جامعه هنرمندان رد کرد. همراه با تداوم واکنش‌ها بود که کرمان‌پور ضمن عذرخواهی در توئیتر شخصی خودش نوشت:

«نامه‌ام صرفاً برای لحاظ شدن زحمت هنرمندان در دوران کرونا بود نه فراتر... متواضعانه عذرخواهم امیدوارم با ورود و ساخت سریع‌تر واکسن برای همه مردم، خاطر همگی آرام شود.» اما این پیام کرمان‌پور نه‌تنها پایانی برای درخواست‌های اولویت تزریق واکسن نبود، بلکه انگار ماجرا تاره شروع شد و نهادها و سازمان‌ها دست به‌کار شدند. طوری‌که حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران به‌پیشنهاد اولویت تزریق واکسن کرونا به‌هنرمندان واکنش نشان داد و در جلسه هفته گذشته این شورا گفت:

«شهرداری تهران هم باید ترتیبی اتخاذ کند تا کارگران شهرداری، رانندگان تاکسی، اتوبوس، راهبران قطارهای مترو، کارمندان و مأموران ایستگاه‌های مترو، پاکبانان، کارمندان میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های بزرگ، آتش‌نشانان، کارمندان بهشت زهرا و تمام کسانی که به‌عنوان کارمندان شهرداری در صف اول مقابله با کرونا هستند در اولویت‌های اول دریافت واکسن قرار بگیرند.»

البته شاید از میان مواردی که این عضو شورای شهر تهران مطرح کرد، کارمندان بهشت زهرا به این اولویت نزدیک باشند، طوری‌که حمید چوبینه، مدیر عامل شرکت شهر سالم در گفت‌وگو با ایلنا درباره واکسیناسیون پرسنل بهشت زهرا(س) گفت: «یکی از تقاضاهای اصلی ما این بود که در کنار کادر درمان که در اولویت دریافت واکسن هستند، نیروهای بهشت زهرا نیز در همان سطح از اولویت قرار گیرند.»

گرچه سعید نمکی این تقاضا را پذیرفته بود و به رسانه‌ها گفته بود «عزیزانی که در غسالخانه‌ها برای تطهیر اجساد افرادی که در اثر کرونا از بین رفتند، به‌عنوان یکی از گروه‌های پرخطر تزریق واکسن آن‌ها شروع می‌شود.» اما به‌گفته زهرا نژادبهرام، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگویی با ایلنا هنوز واکسیناسیون کادر بهشت زهرا شروع نشده است. با این وجود هرقدر که اخبار ورود واکسن کرونا به‌ایران قوت گرفت، همزمان درخواست‌های سازمانی برای دریافت اولویت تزریق واکسن کرونا به‌سمت وزارت بهداشت بیشتر روانه شد.

مثلا مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانان شهری کشور به ایرنا گفت: «با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، درخواست قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن بعد از کادر درمان را داریم و اکنون این تقاضا و درخواست را داده‌ایم، اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.»

اما یک مورد دیگر که به‌نظر می‌رسد با دریافت جواب مثبت وزارت بهداشت همراه شد، درخواست نیروی انتظامی بود. دراین‌باره چند روز قبل سردار حسین اشتری به ایسنا گفت: «ماموران پلیس بعد از کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشته و دارند، ماموران ما از همان روزهای نخست ورود کرونا به کشور در اجرای محدودیت‌های ترافیکی، نظارت بر صنوف، برخورد با احتکار، تامین نظم و امنیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حضور داشتند و در کنار آن وظیفه تامین امنیت نیز بر عهده‌شان بود.

در همین راستا به وزارت بهداشت و وزیر محترم بهداشت اعلام کردیم که ماموران ناجا را نیز در اولویت قرار دهند و ایشان هم پذیرفتند.» البته چنین درخواست‌هایی فقط مربوط به گروه‌ها و صنف‌های خارج از کادر درمان نیست، طوری‌که به‌نظر می‌رسد آهسته آهسته شهرهای مختلف در تلاش هستند از کانال‌های مختلف یا سهم بیشتری، یا که اولویت نزدیک‌تری برای واکسیناسیون کادر درمان خود دریافت کنند. مثلاً با توجه به این‌که استان خوزستان جزو استان‌هایی است که به‌تازگی به‌رنگ قرمز درآمده و نشانه‌هایی از ویروس جهش یافته موسوم به‌نوع انگلیسی در این استان شناسایی شده، روز گذشته نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور درخواست سهمیه ویژه واکسن کرونا داشتند.

در پی این درخواست سیدکریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان استان به ایسنا گفت: «خوزستان باید در اولویت سهمیه اختصاص ‌یافته واکسن کرونا و اقدامات واکسیناسیون قرار بگیرد زیرا در شرایط فعلی، حجم مراجعات حتی به مطب‌های خصوصی نیز بسیار بالا است و پزشکان و کادر درمانی خوزستان باید به‌سرعت واکسینه شوند. از این روی علاوه بر رئیس جمهور، صحبت‌هایی نیز با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص اختصاص سهمیه ویژه واکسن کرونا به‌خوزستان شده است و ایشان نیز قول همکاری و پیگیری داده‌اند.»

مطمئناً این قبیل درخواست‌ها اولین و آخرین نیستند که مطرح می‌شوند، حتی ممکن است بسیاری از این درخواست‌ها رسانه‌ای نشده و تنها در محافل خصوصی مطرح شده باشند. شاید به‌همین دلیل بود که کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت مدتی قبل در بخشی از پیام خودش در توئیتر نوشت: «... هیچ تغییری در اولویت‌بندی برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد، VIP نخواهیم داشت، لطفاً تقاضا نفرمایید.» او همچنین روز گذشته در یک توئیت دیگر تاکید کرد «واکسن به نوبت، لطفاً نوبت را رعایت کنید.»

در این بین، در واکنش به‌موارد مطرح شده، سعید نمکی، وزیر بهداشت، نهم اسفند ماه، حین سخنرانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا در قم یادآور شد: «برای توزیع واکسن، دانشگاه‌ها باید خیلی مراقبت کنند، طبق آنچه در سند ملی واکسیناسیون کووید19 آمده، باید عمل کنید. با فشار، خواهش و تمنا، جایی را با کسی عوض نکنید و اگر هر استانی بفهمم در این زمینه تخلف شده، قطعا برخورد محکمی خواهیم کرد و به‌شدت مراقب باشید که رانت برای کسی در تزریق واکسن، ایجاد نشود.»

از طرفی با افزایش رفت‌وآمد برخی مسئولین طی هفته‌های گذشته در مکان‌های عمومی حواشی درباره تزریق واکسن توسط آن‌ها خارج از نوبت مطرح شد، حواشی که به‌گزارش ایلنا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمعور در پاسخ به آن یادآور شد: «واکسیناسیون سالمندان با روش و مدلی انجام خواهد شد که هیچ تبعیضی در آن وجود نخواهد داشت و مسئولین کشور نیز مانند مردم عادی واکسن دریافت خواهند کرد.»آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد حواشی درخواست اولویت تزریق واکسن کرونا به‌دلیل محدودیت تامین این واکسن حداقل در روزها و ماه‌های آینده است.

چراکه به‌گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌غیر از 250هزار دوز واکسن سینوفارم هدیه کشور چین که دو روز قبل به ایران رسید، قرار است 200هزار واکسن اسپوتنیک روسی اوایل هفته آینده به‌کشور وارد شود، البته رئیسی معتقد است تا پایان اسفند قرار است 900هزار واکسن از سبد کوواکس به‌دست ایران برسد و این فرایند تا سهم 4.2میلیون دوز تا اردیبهشت سال آینده ادامه پیدا کند.

با این وجود این عضو وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کند با تولید واکسن‌های تولید داخل از تیرماه سال آینده، ماهانه حدود 10 الی 15میلیون دوز واکسن تهیه شود.درحالی رئیسی، همه موارد تهیه واکسن را به روزها و ماه‌های آینده و پیش‌بینی‌ها حواله می‌دهد که طبق آمارها هم‌اکنون در کشورهایی مانند هند 14.3میلیون، ترکیه 8.55میلیون، برزیل 8.43میلیون، امارات متحده عربی 6.02میلیون، شیلی 3.36میلیون، بنگلادش 3.11میلیون، اندونزی 1.78میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

ایالات متحده با 75.24میلیون، چین با 33.04میلیون و بریتانیا با 20.89میلیون دوز تزریق واکسن در صدر این جدول قرار دارند. (منبع: ourworldindata.org) البته آن‌طورکه رئیسی روز گذشته به ایسنا گفته پیش‌بینی می‌شود بعد از تیرماه با تزریق ماهانه ۲۰میلیون دوز واکسن در ایران، تا آذرماهِ سال 1400، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶میلیون نفر است و به ۱۲۰میلیون دوز واکسن نیاز دارد واکسینه شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار