کد خبر: ۱۵۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
ایسنا نوشت: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران علت گرانی گوشت قرمز را فاصله زیاد تولید تا مصرف و حضور واسطه‌ها دانست و گفت: قرار است به زودی گوشت مخلوط گوساله با قیمت هر کیلو ۱۲۰هزار تومان در برخی از میادین میوه و تره بار توزیع شود.

احمد مقدسی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت گوشت قرمز و با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت برای ما نیز جای سوال است، اظهار کرد: قیمت دام افزایش نیافته است و به نظر می رسد علت گرانی گوشت فاصله زیاد تولید تا مصرف آن باشد و آن طور که به نظر می رسد واسطه‌ها باعث تنش در بازار می شوند. به عبارت دیگر چون  زنجیره تولید گوشت وجود ندارد این مشکلات ایجاد می شود.

به گفته وی قرار است با کمک وزارت صمت و تشکل‌های این بخش زنجیره‌های تولید بهم متصل شده و مشکلات به زودی حل شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه قیمت تمام شده دام سنگین برای دامدار در صورتی که  همه نهاده‌های آن توسط دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود ۴۴هزارتومان می‌شود، گفت: این در حالیست که میانگین خرید دام سنگین در کشور بیشتر از ۴۰ هزار تومان نیست.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین ذخایر استراتژیک از منابع داخلی گوشت گوساله را کیلویی۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت ۵ تیکه کارتنی خریداری کند ولی فروش با این قیمت به ضرر تولیدکننده تمام می شود، زیرا قیمت گوشت بیش از مقدار برای تولید کننده تمام می شود. از آن طرف به شرکت پشتیبانی امور دام اجازه داده است که برای پرکردن ذخایرش، تا سقف قیمت ۱۲۰ هزارتومان از برزیل گوشت وارد کنند. ما نیز گفتیم چرا از تولیدکننده داخلی با همان قیمت وارداتی گوشت خریداری نمی‌شود؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران افزود: جلسه‌ای با  تمام زنجیره‌ها از تولید تا فروش یعنی از صنعت گوشت کشور، سازمان میادین و تعدادی از دامداران بزرگ برگزار کردیم. در این جلسه اعلام کردیم اگر گوساله کیلویی ۴۴ هزارتومان فروخته شود تولیدکننده حفظ می شود. از آن طرف نیز  صنعت بسته بندی اعلام کرد که می‌تواند هر کیلو گوشت ۴۴ هزارتومانی را به صورت لاشه با استخوان با قیمت ۷۹ هزار و ۷۰۰ تومان به میادین عرضه کند. اتحادیه قصابان نیز اعلام کرد: اگر گوشت را ۷۹ هزارتومان دریافت کند با حذف چربی و استخوان آن کیلویی ۱۲۰هزارتومان عرضه خواهند کرد.

مقدسی تصریح کرد: مقرر شد در این هفته سازمان  میادین میوه و تره بار برای عرضه گوشت اعلام آمادگی کنند تا در چندین میدان از جمله بهمن، پیروزی و آزادی گوشت گوساله با قیمت مناسب توزیع شود.

وی با بیان اینکه گوشت گوساله به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ نگرانی ای از این بابت وجود ندارد گفت: قرار است گوشت مخلوط گوساله با قیمت هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که ۱۰هزارتومان نسبت به سطح شهر ارزانتر خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که آیا گوشت‌ گوساله با قیمت هر کیلو  ۱۲۰هزارتومان همچنان برای مصرف کنندگان گران نیست؟ گفت: هزینه‌های تولید بالا رفته است. یونجه ای که چندین ماه پیش کیلویی ۲۰۰۰تومان بود در حال حاضر کیلویی۴۳۰۰تومان است. ذرت علوفه ای که حدود ۶۰۰تومان بود به کیلویی ۱۰۰۰تومان رسیده است و افزایش هزینه‌های تولید تقصیر تولید کننده نیست. از طرفی نرخ جهانی مواد غذایی هم افزایش یافته است.

223224

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار