کد خبر: ۱۵۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
محققان می گویند: بیمارانی که ماه‌ها پس از ابتلا به کرونا با علائمی از جمله خستگی مفرط، سردرد و تب دست و پنجه نرم می‌کنند، پس از تزریق واکسن این بیماری بهبودی قابل توجهی پیدا می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان می گویند: بیمارانی که ماه‌ها پس از ابتلا به کرونا با علائمی از جمله خستگی مفرط، سردرد و تب دست و پنجه نرم می‌کنند، پس از تزریق واکسن این بیماری بهبودی قابل توجهی پیدا می کنند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، مطالعه جدیدی به نام «کووید طولانی»(long COVID) که توسط محققان دانشگاه لیدز در انگلیس انجام شده است، نشان می دهد از هر ۱۰ انگلیسی، یک نفر ماه ها پس آلودگی به ویروس کرونا، از خستگی، سردرد و تب رنج می برد.

در این مطالعه محققان زندگی برخی از بیماران را که پیشتر به کووید-۱۹ مبتلا بوده و اکنون بهبود یافته اند، بررسی کردند تا الگویی از علائم و پیامدهای طولانی مدت بیماری را دریابند که به احتمال زیاد افرادی که به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند، تجربه کرده‌اند.

به گفته محققان از هر ۱۰ فرد، یک نفر حتی پس از بهبودی موفقیت آمیز از کرونا ممکن است در معرض خطر ابتلا به علائم عفونت ویروسی باشد. این در حالی است که تعدادی از مبتلایان به کرونا پس از تزریق این واکسن به پزشکان خود اعلام کرده اند که احساس بهتری پیدا کرده اند.

یک نظرسنجی از ۴۷۰ فرد مبتلا به عوارض طولانی مدت کووید-۱۹ نشان داد حدود ۳۲ درصد این افراد ۲ تا ۶ هفته پس از تزریق واکسن کرونای خود اعلام کردند که علائم آنها بهتر شده است. پنج درصد نیز گفتند که علائم آنها به اندازه زیادی و یا بطور کامل برطرف شده است. حدود ۱۸ درصد نیز اعلام کردند که حالشان بدتر است و ۵۰ درصد اظهار داشتند که همان احساس قبلی را دارند.

کارشناسان می گویند: بهبودی پس از تزریق واکسن کرونا می تواند به این دلیل باشد که واکسن‌های کرونا سیستم ایمنی بدن را «تنظیم مجدد» می کنند و یا می تواند به دلیل «تقویت روانی» حاصل از تزریق این واکسن ها باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که عوارض طولانی مدت کرونا «واقعی» و «حائز اهمیت» است. سرویس سلامت همگانی انگلیس شبکه ای متشکل از ۷۲ سایت را در سراسر این کشور ایجاد کرده است تا به بیمارانی که ماه ها پس از بهبودی از کرونا با خستگی، سردرد و عوارض دیگر دست و پنجه نرم می کنند، کمک کند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفت در ایران تاکنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.


ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار