کد خبر: ۱۵۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
مرکز ملی فضای مجازی با هشدار نسبت به معاملات ارز دیجیتال اعلام کرد: تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزهای خارجی گرفته نشده است.

هشدار مرکز ملی فضای مجازی درباره خرید و فروش ارز دیجیتال

مرکز ملی فضای مجازی با هشدار نسبت به معاملات ارز دیجیتال اعلام کرد: تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزهای خارجی گرفته نشده است.

با توجه به عرضه انواع رمزارزها در فضای مجازی و مواجه شدن بسیاری از افراد با تبعات منفی و مشکلات متعدد به وجود آمده در این زمینه، مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این نوع شبه دارایی‌ها از هیچ گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و علاوه بر آن به طور دائم دچار نوسانات قیمتی خارج از مناسبات اقتصادی متعارف، شده و بیم از دست رفتن ثروت و دارایی خریداران همواره وجود دارد.

در کنار این موارد گزارش‌های فراوانی از طرف مردم و نهادهای نظارتی در زمینه سرقت و کلاه‌برداری در این بازار وجود دارد که بررسی آن‌ها مویّد سیر صعودی فعالیت‌های مجرمانه در این خصوص است.

حضور بازیگران و عوامل فعال ناشناخته و غیرقابل شناسایی در بازار خرید و فروش این نوع شبه دارایی‌های فاقد پشتوانه، موجب شده است که این فضای خرید و فروش بسیار غیرقابل اعتماد بوده و قدرت هرگونه پیگیری برای جبران زیان‌های احتمالی و ارائه اسناد و ادله، از نهادهای حمایتی و صیانتی مرتبط با حفظ حقوق مردم سلب شده است.

شرایط فعالیت در بازار این نوع ارزهای دیجیتالی شفاف نیست و علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه‌ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی‌های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آنها ارائه نشده است.

از این‌رو اکیداً توصیه می‌شود همگان در این زمینه احتیاط‌های لازم را به خرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیفتند.

تجربه از دست رفتن دارایی‌های مردم در جریان‌های مشابه مانند شبکه‌های هرمی در کشور و دنیا وجود دارد و انتظار می‌رود همه نهادها و صاحبان رسانه، مسئولانه نسبت به آگاهی بخشی صحیح به شهروندان تلاش کنند.

در این زمینه تاکید می‌شود که تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت کوین در کشور گرفته نشده است و لازم است همگان مراقبت‌های لازم را در این خصوص به عمل آورند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار