کد خبر: ۱۵۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: مردم احزاب را به فرد می شناسند در حالی که باید گردش نخبگان وجود داشته باشد و به نخبگان حزب هارا بشناسند.

به گزارش خبرنگار برنا، زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در همایش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: مادامی که در جامعه احزاب و گروه های سیاسی به عنوان رکن اصلی نقش خود را به خوبی ایفا کنند جامعه دچار هلاکت نمی‌شود.

او ادامه داد: نظام سیاسی ما نظام حزبی نیست و ما در تشکیل پارلمان و کابینه نقشی از احزاب نمی‌بینیم و احزاب فقط در ایجاد موج مشارکت مردم نقش افرینی می‌کنند. روش رای ‌آوری کاندیداها هم پوپولیستی است و نمی توانیم برنامه های کاندیداها در انتخابات ها را ببینیم.

شجاعی تصریح کرد: الگوی رقابت سیاسی حزبی در ایران نهادینه نشده است احزاب در تدوین و تصویب قانون احزاب نقش موثر ندارند و نگرش جامعه نسبت به احزاب مشکل دارد و مردم به احزاب اعتماد ندارند.

او اضافه کرد: مردم احزاب را به فرد می شناسند در حالی که باید گردش نخبگان وجود داشته باشد و به نخبگان حزب هارا بشناسند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب افزود: توان تشکیلاتی ائتلاف احزاب با طیف ها و جناح های دیگر ضعیف است و در تعدد احزاب دچار عقب ماندگی سیاسی هستند.

او افزود: با یک بام و دو هوا نمی شود حزب فراگیر داشت و برداشت های شخصی جز اینکه مشارکت را پایین می آورد نتیجه ای ندارد.

شجاعی تاکید کرد: احزاب باید سطح منازعات سیاسی را محدود کنند و قدرت را ابزار و وسیله ای برای خدمت بدانند و هدف وسیله را برای آنها توجیح نکند. دولت هم باید از احزاب استقبال کند چرا که اگر احزاب نباشند هیجانات مردمی تبدیل به اعتراضات کور می شود، احزاب باید امادگی واگذاری قدرت را داشته باشند و لازمه آن پذیرش اصل دموکراسی و نگاهی ابزاری به قدرت است.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب ادامه داد: مشارکت زنان در انتخابات بسیار موثر است، ما در انتخابات باید بتوانیم از زنان هم به عنوان رای دهنده، هم کاندیدا استفاده کنیم. ما اگر مشارکت زنان را می خواهیم باید تفسیری صریح و روشن از اصل ۱۱۵ قانون اساسی ارائه بدهیم و رجال را به طور روشن شخصیت های سیاسی زن و مرد معنا کنیم.

شجاعی اضافه کرد: زنان را به این دلیل که شخصیت سیاسی نیستند می توان رد صلاحیت کرد اما به دلیل جنسیت نباید این کار را انجام بدهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار