کد خبر: ۱۵۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،  این شب‌ها فصل دوم سریال «جلال» به کارگردانی حسن نجفی و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی از شبکه یک پخش می‌شود. در فصل نخست تمرکز داستان بر ماجرای زندگی شخصی جلال و همسرش راضیه بود اما در فصل دو مخاطبان شاهد بخشی از تاریخ معاصر انقلاب اسلامی در تبریز هستند. یکی از این برهه های زمانی که در داستان سریال جلال به تصویر کشیده شده است، برمی گردد به مبارزه های شهید آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی بعد از پیروزی انقلاب سال ۵۷ تا آبان ۵۸.

«علیرضا مهران» که قبل تر در سریال «معمای شاه» نقش مقام معظم رهبری را ایفا کرده بود، در این سریال در قالب شخصیت آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی به ایفای نقش پرداخته است. با مهران که این روزها مشغول بازی در سریال «سلمان فارسی» و «روز ناتمام» است، درباره روحانی مبارز و امام جمعه تبریز بعد از پیروزی انقلاب سال ۵۷ و سایر فعالیت هایش گفت و گو کردیم.

  • آقای مهران اصولا بازی کردن در کارهای تاریخی چقدر برای شما لذت بخش است؟

بازیگر همیشه دوست دارد نقش های مختلف را تجربه کند و این جزو خصیصه های هر بازیگری می تواند باشد. اگر این کار تاریخی با کارگردان هایی باشد که کاربلد و شناسنامه دار باشند، لذت دوچندان دارد.

  • چطور شد که گروه تولید سریال «جلال» برای ایفای نقش «آیت الله قاضی طباطبایی» به سمت شما آمدند؟

محسن دارسنج طراح گریم سریال جلال از دوستان خوب من هستند و ما در گذشته در چند کار با هم همکاری داشتیم. یادم هست یک ماه پایانی ضبط سریال جلال بود که با من تماس گرفتند و گفتند گریم آیت الله قاضی طباطبایی روی صورت شما می نشیند. اگر امکانش باشد بیا تا تستی بزنیم. آن زمان آقای نجفی کارگردان را نمی شناختم به این جهت که همکاری مشترکی نداشتیم. قرار گذاشتیم و تست گریم روی صورت من انجام شد و مورد قبول واقع شد و همه این اتفاق ها طی دو سه روز رخ داد.

سریال جلال برایم اتفاق ویژه ای بود چون آنقدر مرحله رفتنم به پروژه و جلوی دوربین رفتنم سریع اتفاق افتاد که می توانم بگویم این کار جزو عجیب و غریب ترین کارهایی است که تجربه کردم. زمان زمان کمی بود اما فکر می کنم خروجی اش مطلوب واقع شده است.

  •  وقتی گریم شدید و خودتان را مقابل آیینه دیدید چه حسی داشتید؟

روز اولی که عکس آیت الله قاضی طباطبایی را در اینترنت دیدم به آقای دارسنج گفتم دست شما جادو می کند و خودم پیش بینی نمی کردم که گریم تا این اندازه به چهره واقعی شخصیت نزدیک شود. اما خداراشکر طراحی فوق العاده آقای دارسنج و نگاه خوب آقای نجفی نسبت به این نقش باعث شد اتفاقی که دوست داشتند رقم زده شود.

امیدوارم که مخاطب هم با این نقش ارتباط برقرار کرده باشد و برای من به عنوان بازیگر تجربه خیلی خوبی بود، تعدادی نقش ها در تلویزیون حساسیت خاص خودشان را دارند. آقای قاضی هم یکی از شخصیت های ویژه معاصر ما بودند و مردم تبریز به ایشان خیلی علاقه دارند و فکر می کنم اگر همه این شاخصه ها را در کنار هم قرار دهیم باعث می شود که مردم بتوانند ارتباط خوبی با این شخصیت برقرار کنند. ما بازیگرها سر هر کاری که می رویم آزمون و خطا می کنیم و مطمئنا من هم ایرادهایی داشتم اما تمام تلاشم را کردم تا خروجی این نقش، ‌خروجی خوبی باشد.

علیرضا مهران و تجربه بازی از نقش رهبر انقلاب تا آیت‌الله طباطبایی

  •  قبل از اینکه این نقش را ایفا کنید چقدر ایشان را می شناختید؟

وقتی نقش به من سپرده شد، بیشتر در اینترنت جست و جو کردم و کلیتی از زندگی نامه این شهید بزرگوار درآوردم. بقیه اتفاق ها گفتمان هایی بود که با آقای نجفی کردم و با توجه به شناخت کاملی که ایشان به این شخصیت داشتند نکات بسیار خوبی به من گفتند. آقای قاضی معروف هستند به خمینی آذربایجان پس تاثیرگذاری این شخصیت روی مردم خیلی زیاد بوده است. ایشان اولین شهید محراب هستند، بانفوذ بودند و به امام خمینی نیز ارادت زیادی داشتند و کمک حال امام و به عبارتی دست راست ایشان بودند. همچنین توده مردم به ایشان بسیار علاقه مند بودند و فرد بسیار محکم و استواری بودند. در کنار همه این اتفاق ها آقای قاضی شیرینی خاص و منحصر به فرد خودشان را داشتند و این خیلی برای من جذاب بود.

در کنار اینکه این نقش را در مدت زمان کوتاهی بازی کردم سعی ام بر این بود که طنازی های این شخصیت را هم داشته باشیم. شخصیت ایشان بسیار مهربان و خوش مشرب بودند و سعی می کردند با توده مردم ارتباط خوبی برقرار کنند و با هر فردی با زبان خودش صحبت کنند و همین ها توانسته این شخصیت را برای مخاطب عام قابل باور کند.

چون متاسفانه در تلویزیون وقتی دست روی چنین شخصیت هایی می گذارید، حساسیت هایی ایجاد می شود که کارگردان تهیه کننده و بازیگر گاردی دارند درباره اینکه این نقش باید در حفاظی انجام شود. اما خداراشکر آقای نجفی ذهن بازی داشتند و شناخت کافی نسبت به این نقش داشتند این اجازه را به من دادند که زوایای مختلف زندگی این روحانی مبارز را در همین برش کوتاهی که در سریال داشتیم، نشان مخاطب دهیم.

  •  بزرگترین چالشی که برای ایفای این نقش داشتید چه بود؟

-گریم سختی که داشت و برای هر بار گریم حدود 3 ساعت زیر دست گریمور می نشستم و در کل کار کردن در سرمای شدید شهرک غزالی آنهم برای همه بچه های گروه کار سختی بود.

  •  خودتان سریال را در پخش دیدید؟

به دلیل مشغله هایی که دارم نتوانستم سریال را کامل ببینم و در همان یکی دو قسمتی که دیدم چه در کارگردانی و نویسندگی و بازیگری فکر می کنم اتفاقی که دوست داشتند رقم بخورد و این مسیر را ادامه دهند.

  •  شما و یا گروه سریال با خانواده آیت الله قاضی ارتباطی داشتید؟ برای کسب اطلاعات شخصی تر؟

نه چونکه زمان محدودی داشتیم اما فکر می کنم آقای نجفی مراوداتی داشتند و با خانواده و دوستان این شخصیت صحبت هایی کردند.

  • از سخنرانی های این شخصیت فیلمی در فضای مجازی وجود دارد؟

حقیقتش این است که وقتی در اینترنت جست و جو کردم اطلاعات زیادی از ایشان نبود و فقط صفحه ویکی پدیایی داشتند. اما آن زمان سخنرانی ها ضبط نمی شده آرشیوی نداشتند و اگر هم داشتند هماهنگی صورت نگرفت تا به دست من برسد.

  •  شما برای این نقش صداسازی هم داشتید؟

نه وقتی که سر صحنه تمرین می کردم کارگردان گفتند خیلی خوب است و همین صدا را حفظ کنید که به شخصیت نزدیک است. مطمئنا خود کارگردان سخنرانی های این شهید بزرگوار را گوش کردند و این صدایی که من داشتم به این شخصیت نزدیک بوده است.

  • شما در سریال «معمای شاه»، نقش «مقام معظم رهبری» را ایفا کردید و این نقش نقطه عطف کارنامه کاری شما به حساب می آید.

بله درست است برای خود من به عنوان بازیگر خیلی جذاب بود که چنین نقشی را بازی کنم.

  • درباره سکانس شهادت «آیت الله قاضی طباطبایی» نیز می فرمائید.

آنچه به من گفته شد بعد از نماز وقتی داشتند به سمت منزل برمی گشتند در یک خیابانی ترور می شوند و کارگردان این سکانس را دقیقا شبیه به واقعیت بازسازی کردند.

  • شما قبل از اینکه در سریال معمای شاه و جلال بازی کنید در سریال های دیگری به ایفای نقش پرداختید که اتفاقا همه آن نقش ها منفی بود و با این دست نقش ها در ذهن مخاطب ماندگار شدید. فکر می کنید با بازی کردن این دو سریال تاریخی نقش های منفی شما در ذهن مخاطب کم رنگ شده است؟ و آیا مردم توانستند شما را در قالب یک بازیگری که می تواند در همه نقش ها و قالب ها قرار بگیرد، بپذیرند؟

جزو افتخاراتم است که شروع بازیگریم در تلویزیون با سریال های سیروس مقدم و سریال های دیوار، زیر هشت، مدینه، بچه های نسبتا بد و همیشه وام دار و  مدیون این مرد بزرگ هستم به خاطر اعتمادی که به من کرد. همه این سریال ها در دوره خودش مخاطبان بسیاری داشت. کاملا با نگاهی که مردم یک بازیگر را به عنوان بد من یا شخصیت مثبت همیشه بشناسند مخالف هستم و واقعیت این است که نقش منفی سختی های خاص خودش را دارد. حالا متاسفانه در تلویزیون و سینمای ما نگاهی وجود دارد که به محض خوب ظاهر شدن یک بازیگر در نقش های منفی و یا مثبت، از او می خواهند این نقش ها را تکرار کند. این یکی از ایرادهایی است که ما داریم و باید کارشناسی شود و می شود روزها و ساعت ها درباره همین موضوع بحث کرد.

اما سعی کردم نقش هایی که در این چهار سریال آقای مقدم بازی کردم، ماندگار و جذاب باشند. علاوه بر این برایم خیلی سخت بود که از آن مسیر فاصله بگیرم و نقش های مثبتی را هم تجربه کنم. در سینما سعی کردم این اتفاق تا حدودی بیفتد و نقش های مثبتی را هم تجربه کنم اما در تلویزیون کمتر و بعد از آن چهار سریال تا سه سال در تلویزیون فعالیتی نداشتم و اگر اشتباه نکنم آخرین کارم بچه های نسبتا بد بود که با زنده یاد سید کمال طباطبایی کار کردیم و بعد از آن دیگر کار نکردم و شروعش با سریال جلال بود.

سعی کردم در این حیطه هم فعالیت کنم و به خودم و اطرافیانم و همکارانم بگویم که یک بازیگر می تواند این نوع نقش ها را هم تجربه کند. حالا در پروسه ای من نقش های منفی بازی می کردم و سعی می کردم همان منفی را به بهترین نحو انجام دهم و مخاطب هم با آنها ارتباط برقرار کند که خداراشکر این اتفاق افتاد.

الان هم که در سریال جلال کار کردم همکاران و دوستان و اطرافیانی که در محیط کاری هستند همه می گویند چقدر خوب و قابل باور بازی کردی و دنیای دیگری را تجربه کردی. فکر می کنم این دریچه جدیدی برای من است اما این دلیل بر این نمی شود که بگویم حالا از این به بعد حتما من فقط نقش های مثبت را کار می کنم. نه و هر زمان که احساس کنم نقشی خوب باشد چه مثبت و چه منفی بی تردید قبول می کنم. خداراشکر بعد از چند سالی که با سریال جلال آمدم و نقش مثبت را شروع کردم سعی می کنم هر دو را داشته باشم هم نقش منفی و هم مثبت اما نقش هایی باشند که دوستشان داشته باشم و با آنها ارتباط خوبی برقرار کنم.

  •  این به خود بازیگر برمی گردد که بتواند قالبی که در آن قرار می گیرد را درست اجرا کند.

بله بخش مهمی از این موضوع خود بازیگر است اما بخشی هم مقوله کارشناسی و نگاهی است که به این موضوع می شود. متاسفانه ما بازیگران خوبی داریم که سال های سال است در تلویزیون نقش منفی بازی می کنند و اگر کارگردان و نویسنده ها به آنها اعتماد کنند و همان بازیگرها نقش های مثبت را بی نظیر بازی می کنند. ما بازیگرهایی داریم که از سینما وارد تلویزیون می شوند و با شکل و شمایل مثبت و زیبا و جذاب نقش های منفی بازی می کنند.

  •  از آنجایی که شما بیشتر در تئاتر فعالیت می کنید در این مدت اخیر نیز نمایشی روی صحنه داشتید؟

از سال گذشته که کرونا آمد من و برخی همکارانم فعالیت خاصی در تئاتر نداشتیم.

  •  این روزها مشغول چه کاری هستید؟

در سریال «سلمان» آقای میرباقری بازی می کنم و این روزها در شاهرود مشغول فیلمبرداری بخش‌های دریا هستیم و بازی من تا خرداد سال آینده طول می‌کشد. همچنین در سریال «راز ناتمام» آقای امانی بازی می کنم که تاریخی معاصر است.

  •  در «سلمان» شخصیت حقیقی بازی می کنید؟

نه، در زندگی سلمان او مسیری را از کشوری به کشور دیگری می رود و در همین حین با چند شخصیت برخورد می کند که هر کدام دنیا و قصه خاص خودشان را دارند و من یکی از آنها هستم و فکر می کنم این بخش از بخش های جذاب این سریال خواهد بود.

  •  این سریال جزو اولین تجربه کارهای تاریخی شما به شمار می رود؟

در گذشته سریال تاریخی معاصر کار کردم و در «معمای شاه» بود که با آقای ورزی همکاری کردم و یکی دو کار به کارگردانی حسن هدایت هم داشتم.

  •  از همکاری با آقای میرباقری بگویید.

خدا را شاکرم در سریال سلمان با آقای میرباقری همکاری می کنم. این لذت برایم چند برابر است که همیشه می توانم در کارنامه کاریم اسم این سریال را داشته باشم و در اصل برایم شبیه به یک دانشگاه است. در کنارش راز ناتمام را دارم که یک سریال تاریخی معاصر است و برایم جذاب است به این خاطر که کارگردان خوش فکر و خلاق و بازیگران توانمندی دارد.

 در فصل دوم سریال «جلال» عمار تفتی، حمیرا ریاضی، همایون ارشادی، هادی افتخارزاده، علیرضا مهران و ... به ایفای نقش پرداختند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار