کد خبر: ۱۵۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان اظهارداشت که برنامه جدیدی برای ادامه و تسریع روند صلح این کشور پیشنهاد شده است و به احتمال بسیار اجرایی خواهد شد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد یونس قانونی» معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که برنامه جدیدی برای روند صلح این کشور پیشنهاد و اجرایی خواهد شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود که به منظور ادامه و تسریع روند صلح افغانستان قرار است طرح و نقشه‌ای اجرایی شود که بر اساس آن اجماع ملی و منطقه‌‌ایی به وجود آید.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

قانونی افزود که در این طرح جدید، روند جاری مصالحه از لحاظ شکلی و محتوایی تغییر خواهد کرد.

معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد که «در نقشه جدید گفت‌وگو‌های صلح اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با خط درشت برجسته شده است».

به گزارش سلام وطندار، قانونی بر حضور ضلع سومی در مذاکرات تاکید کرد و گفت که مردم هم باید بخشی از روند صلح باشند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روزهای گذشته همزمان با سفر «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به کابل و دیدار با ‌مقام‌های دولت افغانستان و رهبران سیاسی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که آمریکا درباره طرح جدید دولت انتقالی مسائلی را مطرح کرده است.

یونس قانونی عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه افغانستان چندی قبل گفته بود: پیش از تشکیل دولت موقت باید با طالبان درباره چگونگی نظام سیاسی، نحوه انتخاب رهبری نظام، حقوق شهروندی و قانون اساسی و سرنوشت اعضای این گروه  توافق صورت گیرد.

وی تاکید کرده بود که برای مردم افغانستان تنها ساختار نظامی قابل پذیرش است که در آن تنوع قومی، سیاسی و جنسیتی و ارزش‌های 20 سال اخیر در نظر گرفته شود.

این عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه با اشاره به تداوم جنگ در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح نیز گفت که طرح بسیج ملی برای مقابله با طالبان و دفاع مشترک عملی خواهد شد و این بسیج ملی می‌تواند خلاء نیروهای خارجی را نیز پر کند.

انتهای پیام/.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار