کد خبر: ۱۵۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
هشتمین نشست کمیسیون بین دولتی ازبکستان و بلاروس در همکاری های دوجانبه به ریاست مقامات ارشد دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هشتمین نشست کمیسیون بین دولتی ازبکستان و بلاروس در همکاری های دوجانبه به ریاست «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «الکساندر سوباتین» معاون نخست وزیر بلاروس در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست روسای وزارتخانه های مربوط، ادارات، اتاق های بازرگانی و صنایع و کارخانجات بزرگ صنعتی دو کشور شرکت و مسایل همکاری های اقتصادی و بازرگانی، صنعتی، حمل و نقلی- لجستیکی، فرهنگی و همچنین چشم انداز گسترش آن و ابعاد جدید همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

روسای هیئت های دو کشور بر موجودیت پتانسیل بزرگ برای گسترش شراکت در جذب سرمایه گذاری ها، اجرای طرح های متقابلا سودمند و افزایش مبادلات بازرگانی از طریق ورود تولیدکنندگان ازبکستان و بلاروس به بازارهای دو کشور تاکید کردند.  

در این زمینه بر اهمیت شورای بازرگانی ازبکستان و بلاروس به عنوان میدانی برای توسعه گفت‌وگویی اقتصادی نمایندگان محافل بازرگانی دو کشور تاکید شد.

طرفین ضمن اشاره به چشم انداز توسعه تعاونی بر تشدید کارهای مشترک مبنی بر تعمیق روابط تعاونی بین کارآفرینان دو کشور در چارچوب همکاری های متقابل گروه های کار مشترک در حوزه های صنایع سبک و غذایی، کشاورزی، صنعت ساختمانی و داروسازی تاکید کردند.

طرفین آمادگی خود را برای توسعه همکاری های متقابل در زمینه حمل و نقلی- لجستیکی با توجه به شکل گیری شرایط قابل رقابت برای انجام حمل و نقل ریلی از طریق قلمرو دو کشور و افزایش تعداد پروازها اعلام کردند.  

دو طرف برای فرصت های تحکیم همکاری های بین منطقه ای از جمله از طریق سازماندهی سفرهای روسای سازمان های منطقه ای و هیئت های بازرگانی دو کشور به مناطق ازبکستان و بلاروس برای تنظیم طرح های سرمایه گذاری و قراردادهای بازرگانی جدید توجه خاص مبذول داشتند.

در این نشست یک سری اسناد دوجانبه در زمینه های آموزشی، گردشگری، داروسازی، استانداردسازی و صدور گواهی نامه و همکاری های بین منطقه ای امضا شد.

در پایان این نشست پروتکل نهایی منعکس کننده توافقات کلیدی به دست آمده در چارچوب این مراسم و ابعاد اصلی تعمیق بیش از پیش همکاری های همه جانبه بین دو کشور به امضا رسیده است.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و بلاروس در سال 2020 میلادی در سطح 280 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است.   

بلاروس استقلال این کشور را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 21 ژانویه سال 1993 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار