کد خبر: ۱۵۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
البته در این تحقیقات مشخص نشد چه میزان ورزش با چه میزان امگا ۳ باید همراه باشد. در عین حال میزان دریافتی امگا ۳ فقط ۱۰ درصد از غذای روزانه فرد را تشکیل می داد. چون دریافت امگا ۳ بیش از ۱۰ درصد غذای روزانه توصیه نمی شود و مضر است. شاید اگر فرد ۶ درصد از حجم غذای روزانه خود را به روغن ماهی اختصاص دهد و با هر وعده غذایی فقط ۲ درصد امگا ۳ مصرف کند احتمالا بهتر با ورزش هماهنگ شده و بی تاثیری آن را از بین می برد.

به گزارش برنا؛  طی سال های اخیر محصولات و مکمل های غذایی حاوی امگا ۳ جایگاه ویژه ای در سبد غذایی و تغذیه ای خانواده ها پیدا کرده است. به طوری که شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که علاوه بر دریافت این روغن پرارزش از طریق غذا هر روز یک کپسول امگا ۳ را همراه با غذا میل کنید.

یکی از تاثیرات بسیار خوب امگا ۳ کمک به کاهش وزن است. به همین دلیل بعضی از افراد بخصوص جوان ها که اضافه وزن دارند فکر می کنند اگر از مکمل های غذایی از جمله امگا ۳ استفاده کنند نیازی به خوردن صبحانه ندارند تا سریع تر وزن کم کنند. در صورتی که حذف صبحانه خطربیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و تاثیر امگا ۳ را از بین می برد.

به همین دلیل نت نوشت به دو پرسش مهم پاسخ می دهد و بار دیگر بر اهمیت صبحانه خوردن تاکید می کند.

آیا ورزش تاثیر امگا۳ را از بین می برد؟

خواص بی شمار امگا۳ یا روغن ماهی بر کسی پوشیده نیست: خاصیت ضدسرطانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات، بهتر شدن حافظه، از بین رفتن بی حوصلگی و کاهش وزن.

ولی تحقیقاتی که در سال های اخیر در مورد امگا ۳ یعنی روغن ماهی صورت گرفت نشان داد برای تاثیر بهتر فرد بهتر است از میان امگا ۳ و ورزش یکی را انتخاب کند. حتی در مورد بیماران دیابتی مشخص شد اگر فرد هم امگا۳ به عنوان مکمل غذایی دریافت کند و هم ورزش کند باز هم بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد. در صورتی که اگر فرد یا ورزش کند یا امگا ۳ بخورد بدن به انسولین حساس تر شده و قندخون بهتر کنترل می شود.

البته در این تحقیقات مشخص نشد چه میزان ورزش با چه میزان امگا ۳ باید همراه باشد. در عین حال میزان دریافتی امگا ۳ فقط ۱۰ درصد از غذای روزانه فرد را تشکیل می داد. چون دریافت امگا ۳ بیش از ۱۰ درصد غذای روزانه توصیه نمی شود و مضر است. شاید اگر فرد ۶ درصد از حجم غذای روزانه خود را به روغن ماهی اختصاص دهد و با هر وعده غذایی فقط ۲ درصد امگا ۳ مصرف کند احتمالا بهتر با ورزش هماهنگ شده و بی تاثیری آن را از بین می برد.

افرادی که ورزش می کنند نباید نگران شوند. چون به هر حال امگا ۳ باعث می شود :

ساخت پروتئین ماهیچه ها بخصوص در میانسالی بیشتر و از تحلیل رفتن زیاد ماهیچه ها جلوگیری شود

توده های چربی کاهش یاید

سطح انرژی و قدرت بدنی فرد در طول ورزش ثابت بماند و دچار افت انرژی نشود

در ورزش های هوازی قدرت فرد بیشتر می شود

دردهای عضلانی و صدمات احتمالی از ورزش ها کاهش می یابد

تمرکز فرد خیلی بیشتر می شود

برای ورزشکاران حرفه ای هم خوردن امگا ۳ باعث می شود با قدرت بیشتری به تمرین های سنگین خود ادامه دهند و کمتر خسته شوند.

خوردن امگا۳ بخصوص در میانسالی باعث می شود تا ماهیچه تحلیل نرود و قوی تر بمانند. استفاده بیشتر از امگا ۳ خواص ضد التهابی داشته مثل ایبوپروفن عمل می کند.

چه ارتباطی بین صبحانه نخوردن و بیماری های قلبی عروقی وجود دارد؟

مسلما این بار اولی نیست که در باره مهم بودن صبحانه می شنوید. ولی تحقیقات زیر اهمیت آن را مشخص تر می کند:

تحقیقات در ژاپن نشان داد افرادی که صبحانه نمی خورند چاق تر هستند و اندازه دور کمرشان بیشتر است. هر چه عدد دور کمر بیشتر باشد مساوی است با بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغری و قلبی.

تحقیقات آمریکایی ها هم نشان داد حذف صبحانه باعث افزایش وزن، ناراحتی های گوارشی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

پژوهش های انجام شده بین دختران نوجوان آمریکایی نشان داد دخترانی که صبحانه می خورند سالم تر و لاغرتر هستند.

مطالعات متعدد در جهان نشان داده است افرادی که صبحانه نمی خورند یا صبخانه ناسالمی می خوردند، تمایل بیشتری به نوشیدن الکل و کشیدن سیگار دارند، ورزش نمی کنند، با سخت ترین رژیم های غذایی خیلی کم وزن از دست می دهند. در عین حال در طول روز غذای بیشتری می خورند. بیشتر وقت ها احساس خستگی می کنند.

تفاوت بین صبحانه خوردن و صبحانه نخوردن

افرادی که صبحانه ( و البته منظورمان صبحانه سالم است نه کیک و کلوچه با یک لیوان چای، قهوه یا شیر) می خورند:

سالم تر هستند

در رژیم های غذایی بهتر وزن کم می کنند و علاوه بر چربی ها بیماری ها هم از بین می رود

در طول روز غذای کمتری می خورند

معمولا به راحتی می توانند ناهار یا شام را از برنامه غذایی خود حذف می کنند

شام سبک تری می خورند

درصد چربی سوزی شان از میزان کالری دریافتی بیشتر است

افرادی که صبحانه نمی خورند:

در طول روز غذاهای بیشتری می خورند

بیشتر سراغ غذاهای ناسالم می روند

در رژیم های غذایی تقریبا وزنی کم نمی کنند درنتیجه انگیزه خود را به ادامه رژیم از دست می دهند

به فشارخون و دیابت و چربی خون و کبد چرب مبتلا می شوند

بیماری های قلبی عروقی در آن ها بیشتر است

چاق و چاق تر می شوند

شاید کسانی که ورزش نمی کنند از این خبر خوشحال شوند و بگویند خوب پس من هر روز فقط یک یا دو کپسول امگا ۳ می خورم و نیازی به ورزش و صبحانه ندارم و راحت تر وزن کم می کنم. ولی برای سلامت جسمی و روحی بیشتر و بهتر و تناسب اندام هم باید ورزش کنید هم صبحانه بخورید و امگا ۳ را حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید.

مثل شاهان صبحانه بخور، مثل ثروتمندان ناهار و مثل فقرا شام. مثل قدیمی که سلامتی مادر و پدربزرگ های نسل پیشین با آن اندام لاغر در گرو آن بود.

برچسب ها: صبحانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار