کد خبر: ۱۵۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه استان بسیار متحول و وسیعی در حوزه تنوع زیستی داریم، گفت: ظرفیت مطالعه و پژوهش در حوزه تنوع زیستی بسیار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمید ظهرابی در جلسه اختتامیه اولین کنفرانس ملی تنوع زیستی و اهدای جایزه مرحوم دکتر ولوی ضمن قدردانی از کمیته علمی و اجرایی کنفرانس اظهار داشت: آنچه ما از این کنفرانس آموختیم این بود که استان بسیار متحول و وسیعی در حوزه تنوع زیستی داریم، در این کنفرانس اقدامات و مطالعات بسیار ارزشمندی انجام شده که بخشی از آن جمع بندی و در این کنفرانس ارائه شد و دریافتیم که ظرفیت مطالعه و پژوهش در حوزه تنوع زیستی بسیار زیاد است.

وی افزود: تهدیدهای تنوع زیستی نیز در این کنفرانس نمود زیادی داشت،کنفرانس تنوع زیستی آسیب های فراوانی که به تنوع زیستی وارد شده و لزوم مدیریت با رویکرد حفاظت مشارکتی و دخیل کردن ذینفعان به همراه جریان سازی تنوع زیستی در تمام اجزای سیستم و افرادی که به طور مستقیم در بهره برداری و حفاظت از آن دخالت دارند را یادآور شد.

او ضمن ابراز خشنودی از فرصت ایجاد شده در اولین کنفرانس تنوع زیستی و اهدای جایزه دکتر ولوی گفت: این برنامه فاخر فرصتی برای مبادله تجربه و قدردانی از مقام شامخ دکتر ولوی به عنوان یکی از متخصصین بارز حوزه تنوع زیستی ایجاد کرد و مهم تر آنکه توانستیم یادآور تلاش  های افرادی شویم که در حوزه تنوع زیستی استان قدم های بزرگی را برداشته و اقدامات موثری را سامان داده اند.

 ظهرابی ضمن اشاره به سابقه دوستی و همکاری دیرینه با دکتر ولوی گفت: بنده افتخار شاگردی این استاد بزرگ را داشته و از حدود سال ۱۳۸۰ که با ایشان آشنا شده ام درس های زیادی را در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست از وی آموخته ام. 

مدیر کنفرانس علمی تنوع زیستی از مهم ترین خصوصیات بارز دکتر ولوی را اجرای شیوه مدیریت علمی بر شمرده و گفت: اینگونه مدیریت در محیط زیست چندان مرسوم نیست و سالهاست که مدیریت سنتی در محیط زیست به کار گرفته شده است گرچه با این روش تا حدودی محیط زیست حفظ شده است اما در صورتی که مدیریت علمی حاکم شود می توانیم موفقیت های بیشتری را کسب کرده و با تمام دنیا همگام شویم. 

وی افزود: دکتر ولوی کسی بود که شیوه تحقیق در حوزه محیط زیست و یافتن منابع را به من آموخته و بررسی تحلیل و به کارگیری آن را در وجود من نهادینه کرده و بر این اساس بنده همیشه تلاش کرده ام که از مجرب ترین متخصصین حوزه کار خود دعوت به همکاری کرده و در هر تصمیمی رد پای علم پر رنگ تر از هر ردپای دیگری باشد. 

 دبیر کنفرانس تنوع زیستی و عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز نیز در این کنفرانس اظهار داشت: از ابتدای کنفرانس مطالب علمی زیادی در مورد گروه های وسیعی از موجودات زنده مختلف در این کنفرانس مطرح شد که راهکارها و پیشنهاداتی در ارتباط با حفظ تنوع زیستی توسط شرکت کنندگان ارائه شد که انشالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی افزود: یک گروه از این موجودات بی مهرگان بودند که بزرگترین گروه موجودات زنده را تشکیل می‌دهند در دسته‌بندی بی مهرگان گروه وسیعی را بند پایان و پس از آن حشرات تشکیل می‌دهند و بالطبع  ممکن است در حال حاضر بسیاری از جانداران مورد توجه عده کثیری قرار نگرفته باشند اما از آنجا که در این شبکه وسیع هر کدام از موجودات که حذف شود می تواند کارکرد سیستم را مختل کند هر کدام از جانداران اهمیت بسزایی دارند. 

وی گفت: همچنین در مورد اهمیت غارها که بسیار ارزشمند هستند که خوشبختانه در  استان فارس و ایران غارهای بی نظیری وجود دارد که بی مهرگان و مهره داران را در خود جای داده است بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه پردیس ولوی فرزند مرحوم دکتر حمزه ولوی از تلاش‌های انجام شده برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره پدر خود در اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه شیراز تقدیر و تشکر کرده و از اینکه اهداف علمی دکتر ولوی در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی آگاهانه دنبال می شود ابراز خشنودی کرد.

در پایان از خانواده مرحوم دکتر ولوی  تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ ن

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار