کد خبر: ۱۵۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
یک استاد دانشگاه با اشاره به وجود تورم و عدم نظارت دولت بر بازار گفت: در کنار همه این مسائل و مشکلات خونسردی بیش ‌از اندازه مسئولان و تلاش برای ارائه آمارهای غیر واقعی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور بیش از همه تحمل مشکلات را برای مردم دشوار می‌کند.

مهدی تقوی رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه و دکتری علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره  به فرمایشات اخیر رهبری درباره گرانی های اخیر گفت: در سال‌های اخیر مردم ایران به واسطه شرایط داخلی ناشی از سومدیریت و شرایط خارجی تحمیل‌شده دوران سختی را به‌ویژه از لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشته و هم‌اکنون در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آن هستند. اما آنچه بیش‌از همه بر ناراحتی و گلایه مردم از مسئولین کشور می‌افزاید گل و بلبل نشان‌دادن اوضاع وخیم اقتصادی آحاد جامعه به‌ویژه قشر متوسط به پایین است.

وی افزود: متأسفانه سطح مطالبات جامعه در حال حاضر به تامین امنیت غذایی تنزل پیدا کرده‌است و این بدان معناست که مردم از توانایی دولت در تامین رفاه عمومی و مایحتاج اولیه شهروندان نیز نگران شده‌اند. حتی اگر بخواهیم همه مشکلات فعلی را بر گردن تحریم‌ها و کارشکنی‌های دشمنان انقلاب بیندازیم آنچه که جای سوال باقی می‌گذارد آن است که چرا کشوری با این‌همه استعدادهای انسانی، منابع طبیعی خداداد و زیرزمینی، شرایط اقلیمی بی‌نظیر، تنوع آب‌وهوایی و حاصل‌خیزی خاک در تامین نیازهای اولیه جامعه خود به گونه‌ای که عزت و کرامت مردم حفظ شود، درست عمل نکرده‌است؟ 

این استاد دانشگاه ادامه داد: شأن مردم ایران پس‌از گذشت چهل و دو سال از انقلاب و سی و دو سال از جنگ تحمیلی این نیست که در صف‌های طولانی مرغ، تخم‌مرغ، روغن و ارزاق عمومی  در تکاپوی تامین غذای روزانه خود باشند.

تقوی رفسنجانی یاداور شد: فشار تورم روزانه به‌ویژه در حوزه تامین کالاهای اساسی از یک طرف و عدم نظارت بر بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی دولت که موجب جولان و سوءاستفاده دلالان و محتکران شده‌است از سوی دیگر موجب تحمیل فشار مضاعف روحی و روانی بر اقشار مختلف جامعه شده‌است در کنار همه این مسائل و مشکلات خونسردی بیش‌از اندازه مسئولان و تلاش برای ارائه آمار های غیر واقعی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور بیش از همه تحمل این مشکلات را دشوار می‌کند. 

این استاد دانشگاه گفت: در شرایطی که سطح مشارکت سیاسی شهروندان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی یک هشدار جدی به مسئولین نظام جمهوری اسلامی در خصوص استمرار مشروعیت سیاسی نظام بوده است، انتظار می‌رفت در فرصت یک‌ساله، دولت و مجلس دست در دست هم برای کم کردن بار مشکلات جامعه و هم نوایی و هم‌دردی با مردم و در جهت رفع نگرانی دلسوزان از پشت کردن مردم به انقلاب نهایت اهتمام خویش را به کار گیرند.

وی ادامه داد: اما آنچه که در عمل شاهد هستیم غیر از آن چیزی است که از مسئولین انتظار می‌رفت تحلیل روان‌شناختی جامعه ایران نشان می‌دهد مردم ایران به دلیل بی‌ثباتی حاکم بر بازار و نگرانی از توانایی و یا اراده دولت در تامین نیازهای اساسی، دچار فشار روحی و اضطراب مضاعف شده‌اند.

تقوی اظهار داشت: طبیعی است در این شرایط روحی سایر آرمان‌های انقلاب از قبیل رشد فضایل اخلاقی جامعه، تلاش عملی نخبگان در جهت رفع وابستگی به بیرون، نشاط سیاسی شهروندان و سایر بندهای اصل سوم قانون اساسی که از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، معطل خواهد ماند چراکه این پیشرفت‌ها ی مادی و معنوی همگی در بستر آرامش فکری جامعه رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار