کد خبر: ۱۵۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
سفیر اسبق ایران در نروژ گفت: آنچه مسلم است اینکه در رابطه با گفت‌وگوی مستقیم ۱+۴ مشکلی نیست اما آنچه ظریف مطرح کرد، پیشنهادهایی است که هنوز مشخص نیست بخواهند گام‌به‌گام باشد یا خیر.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پس از اینکه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گفته بود اگر آمریکا تحریم‌ها را کنار بگذارد، ایران آماده ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای است؛ ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد تلویحی این موضوع اعلام کرد عرصه سیاست در ایران پویاست اما نظرات مقامات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود و به همین دلیل از برنامه‌ای به‌عنوان «اقدام ملموس سازنده» خبر داد.

در همین رابطه روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر اسبق کشورمان در نروژ و کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.
 


مشخص نیست پیشنهاد ظریف گام‌به‌گام است یا نه

- بعد از مذاکرات آقای روحانی با مکرون و همچنین خارج‌کردن یک مصوبه در آژانس توسط اروپا توافقات ضمنی دررابطه با مسائل فنی صورت گرفت تا در فروردین گفت‌وگوهایی انجام شود که از این‌رو تا حدودی خیال آژانس از انجام این گفت‌وگوها راحت شد.

- همچنین اروپایی‌ها به‌ویژه پس از مذاکرات تلفنی ۲ رئیس‌جمهور، به این نتیجه رسیدند که احتمالا بتوان در قالب ۱+۴ گفت‌وگوهایی را دنبال کرد، اما مشخص نیست با آمریکایی‌ها هم مذاکراتی صورت می‌گیرد یا خیر.

- آنچه مسلم است اینکه در رابطه با گفت‌وگوی مستقیم ۱+۴ مشکلی نیست اما آنچه ظریف مطرح کرد، پیشنهادهایی است که هنوز مشخص نیست بخواهند گام‌به‌گام باشد یا خیر.

ایران تاکید دارد تمام تحریم‌ها به‌یک‌باره لغو شود

- واقعیت این است که اروپایی‌ها احتمالا پیشنهادهایی دارند و طرف ایرانی هم براساس آن پیشنهادهایی را عرضه می‌کند که من امیدوارم این دو پیشنهاد ایجاد تفاهم کند و بتوان کاری کرد.

- طرف ایرانی تاکید دارد تمام تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در رابطه با مسائل اقتصادی، فروش نفت و انتقال پول انجام دهد به‌یک‌باره لغو شود، هرچند این امر برای آنها سخت است.

پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، کره و عمان آزاد می‌شود

- تا جایی که اطلاع دارم قرار است با عنوان کمک به استفاده ایران از این پول برای کارهای بشردوستانه در زمینه غذا و دارو بخشی را از طریق کانال سوئیس و بخشی را از پولی که در عراق، کره و عمان است به‌تدریج آزاد کنند.

- من تاریخ را دقیق نمی‌دانم اما علائمی در رابطه با عراق وجود دارد و اقداماتی هم عملیاتی شده است که امیدواریم ادامه یابد.

ایران و آمریکا می‌خواهند در یکی دو مقطع گام‌هایی برای اعتمادسازی بردارند

- درباره طرح ظریف تصور من این است که بحث گام‌به‌گام به این معنا نیست که در این ماه آنها چیزی را آزاد کنند و ماه بعد ما نیز کار دیگری انجام داده یا چیز دیگری آزاد کنیم و به این ترتیب یک‌سال بگذرد؛ بلکه طرح گام‌به‌گام در یکی، دو مقطع است.

- به‌نظر می‌رسد آنها راضی نیستند ایران غنی‌سازی ۲۰درصد و همچنین غنی‌سازی فلزی خود را انجام دهد و این قضیه یک‌سال طول بکشد، از این‌رو هر دو می‌خواهند در یک مقطعی با واسطه گام‌هایی را بردارند تا اعتمادسازی صورت گیرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار