کد خبر: ۱۵۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: 400 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در این شهرستان وجود دارد که از این میزان 85 درصد دارای سند مالکیت هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مجید نظریدر نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون 280 هکتار از اراضی ملی این شهرستان  در راستای اجرای احکام قضایی و تبصره ذیل ماده 3 قانون حفاظت از جنگل از دست سود جویان و متخلفان رفع تصرف شد.

وی  با بیان اینکه این میزان اراضی ملی با صدور احکام قضایی و تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی از دست سودجویان خارج شد، افزود: این میزان اراضی ملی با صدور احکام قضایی و تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی از دست50 سودجو خارج شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: با پیگیری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان این افراد متخلف شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و برای متخلفان حکم قطعی صادر شد.

نظری عنوان کرد: مناطق از جمله  پربالی شهر دوگنبدان،لیشتر، باباکلان،امامزاده جعفر، کلاغ نشین، انبار شاهی، تلخاب شیرین و خیرآباد از مهمترین مناطقی است که زمین‌های ملی در آنها رفع تصرف شده است.

وی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون  پنج هزار هکتار جنگل دست کاشت در این شهرستان ایجاد شده است، گفت: امسال 32هزار اصله  نهال در نهالستان منابع طبیعی این شهرستان خزانه گیری شده است که 12 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی غرس و 20هزار اصله نهال دیگر در فروردین ماه سال آینده آماده غرس خواهد بود.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت:  امسال طرح ممیزی در 420هکتار  از اراضی ملی بی بی حکمیه، در منطقه کوه سرخ 442هکتار، دریلا 446 هکتار و در منطقه دشت باز160 هکتار انجام گرفته است.

  وی با بیان اینکه شناسایی بهره برداران، تعیین حدود مراتع برای ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام در راستای طرح ملی مدیریت پایدار از مهم ترین اهداف اجرای طرح ممیزی مراتع است، عنوان کرد: این طرح با هدف ساماندهی بهره برداران و مرتعداران و حفاظت از این زمین ها اجرا می‌شود.

نظری  با بیان اینکه 305 هزار و 342 هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد،گفت: ظرفیت مراتع، مدت چرای دام، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع و ایجاد تعادل بین دام و مرتع از مهم ترین راهکارها در زمینه مدیریت بهینه مراتع  به شمار می‌رود.

وی ادامه  داد:با اجرای طرح ممیزی مراتع از تخریب و تجاوز به  اراضی ملی و  سوءاستفاده  برخی از متخلفان در این اراضی ملی و مراتع طبیعی جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس اداره منابع طبیعی و‌آبخیزداری ابراز کرد: امسال 120 هکتار از اراضی شهرستان برای اجرای طرح زراعت چوب  در نظر گرفته شده است.

نظری گفت: اجرای طرح زراعت چوب در  شهرستان با مشارکت مردم  صورت می‌گیرد  که هم اکنون برای اجرای طرح  نیاز به  جذب سرمایه گذار برای استفاده در صنایع چوب داریم.

وی عنوان کرد:  هدف از اجرای طرح زراعت چوب در شهرستان  کمک به واحدهای صنعت چوب و جلوگیری از قطع درختان و قاچاق آن خواهد بود.

نظری خاطرنشان کرد: زراعت چوب به عنوان تجارتی سودمند می تواند سرآغازی برای احیای عرصه های جنگلی باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  عنوان کرد: امسال پنج سازه مکانیکی با حجم هشت هزار و 800متر مکعب در حوزه آبخیزداری شهرستان  اجرا شده  که حوزه آبگیری ۷۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

نظری  با بیان اینکه این سازه‌ها دارای پیشرفت فیزیکی 100 درصدی هستند، اظهار کرد: اعتبارات این طرح‌ها  20 میلیارد ریال بوده که ۱۴ میلیارد ریال آن از اسناد خزانه و ۶ میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای سازه‌ها ی آبخیزداری همچون جلوگیری از سیلابُ جلوگیری از فرسایش خاک، اخذ رسوبات، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جمع‌آوری روان آب‌ها جهت استفاده در جنگلکاری، کمک به معیشت مردم و از اهداف احداث این سازه‌ها است.

 نظری در ادامه بیان کرد: بیش از 85درصد از اراضی ملی گچساران برای آنها سند تک برگی صادر شده است.

 وی با بیان اینکه امسال 32 سند تک برگ برای اراضی ملی  صادر شده است، افزود: 400 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در این شهرستان وجود دارد که از این میزان 85 درصد دارای سند مالکیت هستند.

نظری اظهار داشت: هم اکنون  ۲۵۵هزارو ۹۹۶ هکتار از اراضی ملی این شهرستان در قالب ۱۰۵ پلاک دارای سند دفترچه ای است.

وی تصریح کرد:  امسال سند تک برگ برای 100 هزار  هکتار از اراضی ملی این شهرستان  صادر شده  است.

نظری ابراز کرد: این پلاک ها در مناطق آبگندی، باغ انار، خربل، شامبراکان، نازمکان، شامبراکان، ناصرآباد، بی بی جان آباد، خربل، کمبل، مولک نیمدور،چم علی، سربیشه ، بیدزرد، انبار شاهی، کلک خل سیاه، اسپر، دیل، مارین و باباکلان قرار دارد.

وی تعداد پلاک های اراضی ملی این شهرستان را ۲۰۰ پلاک اعلام و خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده و تجاوز به اراضی ملی برای این اراضی سند مالکیت صادر شده است.

 انتهای پیام/82031

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار