کد خبر: ۱۵۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه مسابقات چاپ از رشد ۳ برابری صادرات محصولات چاپی در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه مسابقات ملی چاپ با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان صنعت چاپ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهرداد دانش صحبت کرد و گفت: امسال با اینکه بیستمین دوره از مسابقات ملی چاپ را پشت سر می‌گذاریم، اما اولین تجربه در حوزه سبقه دادن مناسبات فرهنگی به جشنواره را داشتیم. از آنجایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری این مسابقه است تصمیم گرفتیم معیارهای فرهنگی و هنری به مسابقات محصولات چاپی اضافه شود. بر همین اساس به سه محور مهم پرداختیم، اولی توجه به محتوای نوشتاری زبان فارسی است، دومی عرصه زیبایی‌شناسی و سومی توجه به مناسبات محتوایی است. البته ما اولین دوره برگزاری جشنواره در چنین شکلی را پشت سر می‌گذاریم و ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد.

محمدحسین شهامت‌گو دبیر علمی این جشنواره دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: امروز می‌خواهم درباره موفقیت و پیشرفت صحبت کنم، البته این دو لغت را این روزها کمتر می‌شنویم، چرا که صنعت چاپ روزگار خوبی را سپری نمی‌کند. امیدوارم بتوانیم پله‌های صنعت چاپ را دوباره بسازیم و اگر پله‌ای وجود ندارد در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ دست به بازآفرینی بزنیم.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم گفت: صنعت چاپ، پدیده بشری است که از زمان پدید آمدنش بی‌بدیل بوده است امروز می‌خواهم به دو وجه این پدیده بی‌بدیل اشاره کنم. اگر در تاریخ 5 قرن اخیر انقلاب‌های بزرگی نظیر انقلاب فرهنگی رنسانس، انقلاب علمی، انقلاب‌های سیاسی قرن 18 تا 20، انقلاب مخابراتی و الکترونیکی و اخیراً انقلاب دیجیتال و فناوری را مورد بررسی قرار بدهیم، متوجه می‌شویم که در همه اینها صنعت چاپ جایگاه بزرگی داشته و اگر این صنعت نبود شاید بسیاری از این انقلاب‌های توسعه‌ای پدید نمی‌آمد.

وی اضافه کرد: وجه دوم این است که صنعت چاپ پدیده‌ای چند وجهی و چندضلعی است و همین موضوع اجزا و اضلاع آن در بخش‌های مختلف زندگی جاری می‌کند؛ به عبارت دیگر صنعت چاپ از طرفی پدیده‌ای فرافرهنگی است، از طرف دیگر پدیده‌ای فراهنری است که با هنرهای مختلف انسانی در ارتباط است و همچنین پدیده‌ای فراصنعتی است که با صنایع مادر، تبدیلی، کاربردی و... در ارتباط است. بنابراین کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند منزلت ویژه‌ای دارند، چرا که وجوه مختلف زندگی بشر با این صنعت پیوند خورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که صنعت چاپ گریبانگیر آن است، گفت: از یک طرف تحریم‌ها و از طرف دیگر شرایط ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا مزید بر علت شد تا صنعت چاپ تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلاتی برای آن ایجاد شود این مشکلات صنعت چاپ را آزار داده و می‌دهد. البته شرایط سخت منابع مالی دولت مانع از این بوده است که آنچنان در خدمت رفع خسارت‌های تحریم و کرونا باشد اما تلاش‌هایی هم صورت گرفته است. برای مثال پاره‌ای تسهیلات در حوزه چاپ به چاپخانه‌ها داده شد، در مرحله اول حدود 37 میلیارد تومان به چاپخانه‌ها دادیم که با احتساب دیگر مراکز غیر از چاپخانه رقم این تسهیلات به 65 میلیارد تومان می‌رسد با این حال این عدد و ارقام فاصله زیادی با حالت مطلوب دارد.

وی اضافه کرد: در کنار این خبرهای تلخ گاهی روزنه‌های امید هم دیده می‌شود که می‌تواند محل توجه برای آینده صنعت چاپ باشد. برای مثال براساس آمارهای سال 1398 واردات چاپی ما حدود 100 هزار تن بوده و 5.3 هزار تن صادرات داشتیم. این آمار در 9 ماهه ابتدایی سال 1399 دچار تغییراتی شده است، واردات ما 38 هزار تن بوده و صادرات ما 13.48 هزار تن بوده است. معنای این اعداد این است که واردات ما در 9 ماهه اول امسال نسبت به سال قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت و در نقطه مقابل صادرات ما تقریباً 3 برابر شده است این بدین معنی است که شرایط کرونایی و تحریم فضای کارآفرینان و فعالان عرصه چاپ را زمین‌گیر نکرده بلکه آنها را با توان جدیدی به میدان آورده است. باید از این میدان حمایت کنیم. شاید کاهش واردات به معنای کمبود باشد اما دقت کنیم که از طرف دیگر تولید داخلی راه افتاده است. افزایش 3 برابری صادرات نیز دارای معناست که باید تحلیل شود.

صالحی در پایان گفت: باید تلاش کنیم صنعت چاپ وجوه ایرانی - اسلامی ما را رونق ببخشد خوشحالم که جشنواره بیستم ملی چاپ توانسته به موضوعاتی نظیر زبان فارسی، زیبایی‌شناسی و مسئولیت اجتماعی بیش از گذشته توجه داشته باشد.

در این مراسم از پیشکسوتان و افراد برتر حوزه چاپ تقدیر شد.

**پیشکسوتان برتر عرصه چاپ

اسحاق ابراهیمی از تهران

بهمن پورمند از تهران

احمدعلی عزیزی از تهران

علی نورمحمدی از اردبیل

مجتبی شمس‌نژاد از کرمانشاه

محمدعلی انصاری‌پور از اصفهان

**صادرکننده برتر محصولات چاپی

امیر هومن محمدی

بهمن قره‌یاضیان

**کارشناس برتر حوزه چاپ

مهدی خداجو از استان فارس

**بانوی فعال عرصه چاپ

گیتی مشیری زنجانی از تهران

**نوآور و کارآفرین برتر

حمیدرضا صفری از تهران

(علیرضا احمدی شایسته تقدیر)

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار